Råd om Husbådkøb

Kære Kloge bådfolk

Min kæreste og jeg overvejer at investere i en båd vi kan bo i. Vi har forelsket os i følgende model på DBA:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=58479712

Men vi er meget grønne og ved ikke så meget om det hele. Jeg har dog læst alt hvad jeg overhovedet kunne om glasfiberbelagte træbåde. Vi har fået at vide, at der ligger et meget tykt lag glasfiber på. I tykkelse som store glasfibersejlbåde.

Derudover er der udluftning under dørken året rundt. Vi har ikke set det originale træ endnu, men har fået fortalt at det ser sundt ud.

Jeg ved der er mange af jer der fuldstændig stejler over glasfiberbelægning på træbåde. Men objektivt set behøver det vel ikke være noget problem?

Ang. prisen, så må vi nok regne med at vi også lægger nogle penge for pladsen i Sydhavnen, da det ikke bare lige er til at komme til der med en ny båd. Der er lang venteliste osv. Vi kan dog få overdraget pladsen ved et køb iflg. vedtægter i bådelauget der er dernede. Men er prisen helt urimelig. Båden er temmelig nyrenoveret og nuværende ejer har smidt rigtig meget arbejde og penge i båden. Bla. nyt toilet/bad, køkken og sovepladser i stævnen. Det hele ser meget solidt og proff. ud i mine øjne.

Vi går efter en båd vi umiddelbart bare kan flytte ind i. Vi bryder os ikke om både der er indrettet som campingvogne, men vil gerne have noget originalt og noget med personlighed. Det synes vi denne båd har, men hvad synes I ? Er det totalt hul i hovedet at investere i sådan en? Og JA! Vi har tænkt på at vi nok skal op i klubhuset og bade, og at der er meget lidt plads i sådan en båd. Det synes vi er en del af charmen.

Vi er også i tvivl om, om vi overhovedet kan komme af med sådan en båd igen. Er det overhovedet muligt eller findes der nok drømmere derude, som vil give penge for den slags? Altså vi er jo selv faldet for den, så nogen må der vel være.

De bedste hilsner

Den romantiske husbådsdrømmer

Kære Kloge bådfolk Min kæreste og jeg overvejer... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo sådan at, her får man de svar man får, man kan så vælge ikke at kunne se indlæg fra en eller flere. Jeg er da ret sikker på at optimisten er oprigtig i sin mening.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Nu er det altså ikke alt der kaldes for et skib der kan sejle, og selv en æblekasse kan sejle, bare motoren er kraftig nok.

Hvis man lægget aluminiums plader/jernplader på et dæk som det billede der er vist, kan det kun skyldes at dækket ikke kan holdes tæt, så vælger man den hurtige og billigere løsning med at dække det hele af med plader.
Nu syntes jeg at teksten i dit indlæg er lidt tvetydig, jeg forstår ikke om det er skibet på billedet du vil købe eller et helt andet.

Nu har jeg været på dba. for at tjekke billederne, jamen det ser da vældig fint ud
Bare ikke til 999.999.00 Kr.
Der for du en væsentligt bedre båd på nr. 58614254 og så til kun 475.000,00 Kr. alt incl.

Prøv at google husbåde københavn - der er mange og i alle prislejer

Brug en weekend og få en rundvisning på dem du syntes er interessante

kære ven jeg er normalt et meget optimistik men når jeg ser på sådan et projekt får jeg ondt i øjnene jeg tror vi ser på tingene på en helt forskellig måde jeg ser jernplader over et rådent gammel dæk du ser på en pæn dobbelseng fra ikea jeg ser gamle dækstøtter du ser et pænt toilet jeg ser et grimt opbygget styrehus du ser et velfungerende køkken prøv og gå ind i galleriet og se min båd en 45f toldkrydser som trænger til opfriskning men hvor skroget er helt i top den har jeg købt for under 50 kg så derfor bliver jeg bange når du ber mig til at bedømme en sildekasse til noget der nærmer sig en million, hvis du har noget der minder om en halv million skulle du kikke på e bay motors i usa der får du noget for pengene som kan sælges igen,

der er altid solskin bag skyerne

Annonce
Bådbyggeren har lige ringet og hørt om vi måske var interesserede i en 50 fods hajkutter som han går og sætter i stand. 50kvm bolig som han regner med at sætte til salg for 600.000-700.000.. Den tjekker vi i morgen og så kan jeg jo vise billeder af den.
http://www.ts-skib.dk/ny_side%202.htm der er både andre steder end DBA

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Kære Alle

Jeg er meget beæret over alle de links og gode ideer til sider hvor man kan købe skibe. Men jeg er sagtens klar over, at man kan få skibe mange andre steder end DBA. Min eneste anke er her, at jeg ikke "bare" skal have et skib. Jeg skal have noget man kan bo i - i København. Det vil sige at der skal følge en bådplads med, for du kan ikke bare forvente at købe et billigt skib og lægge dig hvor som helst i København og få lov til at bo på dit skib året rundt. Sådan fungerer det desværre ikke, selvom det jo ville være ideelt.

Derfor er der meget mere i det for os end bare at købe et flot skib og sejle rundt i det. Vi skal have et sted at opholde os permanent på vandet i København.

Det kan godt være det lyder komplet åndsvagt hvis man bor i Bogense og har sin vante gang på den iøvrigt fine Marina. (Mine forældre havde i sin tid det skib der hedder "Kin Of Sal" der ligger, vistnok på bro 36 stadig.) Men problemet er bare at finde en fastliggerplads i cykelafstand til København. Der er ikke særlig meget politisk vilje til Husbåde i København og ventelisterne til de steder hvor man må ligge året rundt er enormt lange. Derfor er det svært.

Det er nok primært derfor jeg hoster op med sådanne skibe.
kender godt Kin of Sal , den er blevet malet i en ny farve, ligger selv ved den bro. Jeg forstår at en medfølgende plads er et must, det begrænser jo udvalget, men pas nu på. Jeg ville også være betænkelig ved et ståldæk, kan det inspiceres fra undersiden ? Det kunne være sjovt at vide, hvad du vurderer pladsen til.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lad mig lige korrigere din opfattelse, der er INGEN steder i københavn man kan ligge permanent, ALLE kontrakter i havnen er tidsbegrænsede og der er et utal af forbehold i dem. Nogle kontrakter løber 8-15 år endnu, men der er ikke nogen garantier, til den tid er finanskrisen nok drevet over og det kan være det netop er din havn der til den tid ses som en attraktiv byggegrund med udsigt over vandet. Det er lykkedes mig at finde en plads i københavn, middlertidig selvfølgeligt, men det er livet jo, jeg har ikke betalt hverken massiv bestikkelse eller en sindssyg høj pris for båden fordi den ligger på en plads. Hvis du er typen der leder efter en permanent plads med trygge rammer kort til børnehaven og bussen, midt i københavn vil jeg råde dig til at købe en lejlighed istedet, de er MEGET billigere når man regner det hele med og du sætter ikke dine sparepenge i et "fundament" der langsomt men sikkert er ved at vende tilbage til naturens kredsløb, dvs. muldjord. Med andre ord, hvis du ikke kan klare massiv utryghed, frosne vandslanger, sindssyge udlejere, lokalintriger og alt det andet der følger med så lad være med at købe en båd. Hvis du alligevel vælger at købe en båd, så køb en der er halvt så stor som du har brug for, er pæn, velholdt, æstetisk og kan sejle, ellers får du problemer med at finde pladser til den når du skal ompladsere den.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også