Hjemmelavet solpanel.

Så jeg færdig med mit lille solpanel, planen er at det skal give et par højre varme grader inde end ude for min garage, om ikke andet så et bedre klima, uden fugt.
Jeg har set i før har kørt tråden med jeres forskellige paneler, så håber på lidr feedback fra de øvede mestre, ligner det her noget..?
Jeg regner med og montere den i morgen, hvis vejret er til det, og naboen giden hjælpe med og slæbe, den skal jo gerne helt op på taget og side.
Selve kassen er lavet i krydsfinere, derefter er den isoleret med 50mm glasuld.
Der er brugt 108 dåser til forsøget, så det har krævet sin mand i ny og næ,
derefter har jeg lagt et lag 4mm glas i rammen, på bagsiden har jeg lavet et 160mm hul i midten øverst i kassen, hvorefter et 160mm kloadrør er sat fast med en 12v moter inden i, røret bliver så konet ned til en alm 110 kloakrør med flexslange ind til.  Indefor har jeg lavet en lille styrebox så jeg kan skrue op og ned for blæseren, samt følge med i om solcellen laver strøm, og hvor meget. Desuden har jeg udstyret panelet med en termostat, så det ikke står og pumper is kold luft ind selv om solcellen laver strøm, den starter ved 20 grader. Så nu skal vi bare have noget sol.... 

Så jeg færdig med mit lille solpanel, planen er at... Vis hele indlægget
66 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det ser rigtig godt ud 777 hvis man kan få fat i stencils plader
men den billigste må nok stadig være dåser for de fleste
men den der med tjære lyder rigtig godt , da jeg har et eller andet
underlig halvflydende snask i kælderen købt i dyre domme men hviste sig ikke
at kunne bruges til et andet project , så er det da rart det kan bruges nu

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Skrevet af Høvlebænk på 16 maj 2010 19:09
det ser rigtig godt ud 777 hvis man kan få fat i stencils plader
men den billigste må nok stadig være dåser for de fleste
men den der med tjære lyder rigtig godt , da jeg har et eller andet
underlig halvflydende snask i kælderen købt i dyre domme men hviste sig ikke
at kunne bruges til et andet project , så er det da rart det kan bruges nu

 Hej og tak

 Jo, det er også det billigste med de tyske øldåser. Men, tror måske det kan blive lidt bøvlet, hvis man bruger snoninger. Der skal jo også være plads til rørbukker og man skal have dåserne med samtidigt. Men, der er jo intet der er umuligt
 ang. det tjære er det noget Patrol 2 har fortalt mig.

nu ved jeg ikke lige hvem Patrol 2 er ,syntes ikke jeg har set indlæg fra ham

ja hvis man selv skal tømme alle de dåser så er det nok billigst med tyske
selv om jeg både skal låne bil og med færge
men har heldigvis da jeg ikke selv drikker så meget grundet mit arbejde
haft nogle gode bekendte til at samle for mig nu skal jeg bare have dem
åbnet så laver jeg en hot-air model har lavet styring og har en stor brugt
blæser fra en PC der har kørt med overclocking har også rammen
af genbrugstræ men skal desvære købe plade og isolering+ glas
hvis jeg ikke er heldig her i foråret/sommeren at en nabo skifter
terrassedøren

Edit : solvarmeren til vand kan jo laves med t-fittings og hårdlodning
selv om det fordyre projectet en del , men det er ikke så svært at lære
da man hurtig opdager ved afprøvning af det enkelte færdig element
om der er nogle der er utætte  selv proff. vvs´r laver fejl på dem
fra tid til anden


You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

nu mangler vi bare John melder tilbage
for med de 1000-1200watt pr. kvadratmeter solen rammer med i secundet på hans breddegrader
er det jo helt hen i vejret at de ikke udnytter det meget mere de kan jo nærmest blive selvforsynet
med energi

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Joh joh Patrol2 prøv at skroll om på side fem under denne kategori. og se under "Byg selv solfanger" Han er nu mere aktiv under Fyrrum.dk. Som Troldmand. Det er smart med den drejesokkel til solfangerne. Det er også hans ide med de stencilplader.

Nogle trækker lidt på smilebåndet over de øldåser og vil ikke have sådan noget på taget. Jeg syntes altså bare solvarme er sådan en god ide, så jeg vil gøre alt for at finde billige holdbare måder at lave det på. så alle kan få øjnene op for at det ikke behøver være så dyrt og kompliceret.

Ham, John burde overveje om ikke han kan bygge et solvarmeanlæg med selvcirkulation. Når hans tanke står på loftet er det jo bare at sætte fangerne under dem. Han behøver ingen Veksler at have, men kan bare bruge vandet direkte i fangere. Glykol er jo kun nødvendig i tilfælde af frost.
Det er så let at lave et solvarmeanlæg under de himmelstrøj. Opskrift: Placer en beholder over solfangerne, fra toppen af solfangerne føres fremløbet op til , eller i nærheden, toppen af varmtvandsbeholder. Fra varmtvandsbeholderens bund tilbage til bunden af fangerne. Thats all. Solfangerne placeres 25-30 grader fra vandret. Regn med 60-80 liter vand pr. m2 solfanger. Solen står jo nok også højt dernede. Og fangerne har let ved at stå skyggefri   Rørføring: noget der svarer til 3/4 eller 20 mm gulvvarmeslange. Ved selvc. får du den allerbedste solvarmeanlæg. Når solen går ned stopper cirkulationen. Da kold aldrig går op og blander sig med varm. Det sørger vægtfylde forskellen for.. Men, husk:: kortest mulig fremløb. returen forsømmer ikke noget ved at være lang..Der kan du så ikke bruge solfangere med snoninger. Modstanden vil nok være for stor. Der skal fordelerrør til.
Det er mig ubegribeligt at de ikke har fået øjnene op for det i Bracilien. De har alle mulighederne for at få gratis varmt vand ved at lave det så simpelt og billigt. Det går aldrig i stykker og virker uovertruffen..

mvh
777

Annonce
Kreativt må jeg sige – ved nu ikke om jeg vil vise min mand, hvor kreativ man kan være – så får han bare endnu en grund til at holde flere fester – nej, spøg til side…
Jeg er bestemt for alternative energiformer – kunne godt bruge det, hvor vi bor, da der er et kæmpe varmespild.
Det kan blot være lidt svært, når man bor et kollektivt boligbyggeri.
ja du har fuldstændig ret med de dåser
nu gør jeg det fordi jeg vil prøve det af det der siges (ham fra newfounland lever af at lave dem og sætte op)
han siger der kan spares op til en tankfuld om året og deres tanke er mig bekendt på 330 gallon
og kan jeg bare spare 200 liter så har jeg sgu ikke nogetr imod at samle dåser fra gaden af

og John burde seriøs overveje at lave solcelle anlæg også evt. combineret solcelle/solvarme anlæg
monteret i halve rør beklædt med spejlfilm det vil virkelig batte på de kanter

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

hej Nancy nu skal i jo nok lige sørge for at blive enige om få isoleret først så i får fjernet varme spildet før
i begynder på nogen af de andre ideer
men kan dog sagtens kombineres i en stor fælles slagplan for området
kig evt. på osolomios projecter de er ganske interressante for større områder
også med hensyn til varmegenindvindning

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

 Hej Har rettet lidt.

Skrevet af 777 på 16 maj 2010 20:49
Joh joh Patrol2 prøv at skroll om på side fem under denne kategori. og se under "Byg selv solfanger" Han er nu mere aktiv under Fyrrum.dk. Som Troldmand. Det er smart med den drejesokkel til solfangerne. Det er også hans ide med de stencilplader.

Nogle trækker lidt på smilebåndet over de øldåser og vil ikke have sådan noget på taget. Jeg syntes altså bare solvarme er sådan en god ide, så jeg vil gøre alt for at finde billige holdbare måder at lave det på. så alle kan få øjnene op for at det ikke behøver være så dyrt og kompliceret.

Ham, John burde overveje om ikke han kan bygge et solvarmeanlæg med selvcirkulation. Når hans tanke står på loftet er det jo bare at sætte fangerne under dem. Han behøver ingen Veksler at have, men kan bare bruge vandet direkte i fangere. Glykol er jo kun nødvendig i tilfælde af frost.
Det er så let at lave et solvarmeanlæg under de himmelstrøj. Opskrift: Placer en beholder over solfangerne, fra toppen af solfangerne føres fremløbet op til , eller i nærheden, måske til midten af varmtvandsbeholder. Fra varmtvandsbeholderens bund tilbage til bunden af fangerne. Thats all. Solfangerne placeres 25-35 grader fra vandret. Regn med 60-80 ,måske 100 liter vand pr. m2 solfanger under de himmelstrøj. Solen står jo nok også højt dernede. Og fangerne har let ved at stå skyggefri   Rørføring: noget der svarer til 3/4 eller 20 mm gulvvarmeslange. Ved selvc. får du den allerbedste solvarmeanlæg. Når solen går ned stopper cirkulationen, når den står op stiger temp.i solfangerne og processen starter forfra .Kold blander sig ikke med varmt. Det sørger vægtfylde forskellen for. 1 liter 3,8 grader koldt vand vejer et kilo, men 99.9 grader varmt vand vejer 958 gram.. Det er de få gram der gør hele forskellen. Der kan du så ikke bruge solfangere med snoninger. Modstanden vil nok være for stor. Der skal fordelerrør til.
Det er mig ubegribeligt at de ikke har fået øjnene op for det i Bracilien. De har alle mulighederne for at få gratis varmt vand ved at lave det så simpelt og billigt. Det er simpelt, går aldrig i stykker og virker uovertruffen ved selvcirkulation.

mvh
777



Hej Høvlebænk & 777
Det var nu også den måde jeg havde tænkt mig at gøre det på.
Dan vandtanken står oppe under loftet, kan jeg sagtens hæve den over panelernes plan.
Og som rigtigt skrevet har vi aldrig under 20C her, så frost er ikke noget problem.
Jeg er faktisk mere bekymret over at vandet skal begynde at koge.
Tænkte lidt på at lave en PLC styring som sender vandet ned i poolen ved mere end 60C. (Hele huset bliver PLC styret)
Men det kræver jo en pumpe, så det er ikke ideelt, ellers skal der jo et eller andet til for at lukke af for solen. (En slags gardin som kan køre automatisk for)
Nogle gode ideer?
Jeg skal til byggemesse her i Rio til okt. og kigge på tingene (Færdiglavet) for mit hus er først færdig engang i december, så jeg har lidt tid endnu.
John
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis