Hjemmelavet solpanel.

Så jeg færdig med mit lille solpanel, planen er at det skal give et par højre varme grader inde end ude for min garage, om ikke andet så et bedre klima, uden fugt.
Jeg har set i før har kørt tråden med jeres forskellige paneler, så håber på lidr feedback fra de øvede mestre, ligner det her noget..?
Jeg regner med og montere den i morgen, hvis vejret er til det, og naboen giden hjælpe med og slæbe, den skal jo gerne helt op på taget og side.
Selve kassen er lavet i krydsfinere, derefter er den isoleret med 50mm glasuld.
Der er brugt 108 dåser til forsøget, så det har krævet sin mand i ny og næ,
derefter har jeg lagt et lag 4mm glas i rammen, på bagsiden har jeg lavet et 160mm hul i midten øverst i kassen, hvorefter et 160mm kloadrør er sat fast med en 12v moter inden i, røret bliver så konet ned til en alm 110 kloakrør med flexslange ind til.  Indefor har jeg lavet en lille styrebox så jeg kan skrue op og ned for blæseren, samt følge med i om solcellen laver strøm, og hvor meget. Desuden har jeg udstyret panelet med en termostat, så det ikke står og pumper is kold luft ind selv om solcellen laver strøm, den starter ved 20 grader. Så nu skal vi bare have noget sol.... 

Så jeg færdig med mit lille solpanel, planen er at... Vis hele indlægget
66 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Lopus.. Jeg skal lige lave lidt om på nogle småting, men eller virker den faktisk bedre end ventet.

Solcellen har jeg købt hos stratosol.dk
Og motoren på blæseren er en alm 12 volt motor som jeg havde liggende, og som blæser har jeg brugt en lille propel fra en ventilator. Det koster at lave det selv, men det er stadig billigere end at købe nyt, og da også 10 gange sjovere og lave det selv, at sætte sit eget præg.

Jo jo, selvfølgeligt koster det.. Jeg glæder mig til at komme igang selv..

Skal lige høre dig, hvor stor en solcelle du har købt..! er 12v nok til en 12v motor. eller skal man købe lidt større før det køre optimalt..

Hvor varmt er der i din garage nu i forhold til før..? har du målinger på det ?

og så lige det sidste, hva skal du have lavet om..! Jeg kan jo lige så godt lave det rigtig fra starten af... :-)

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Hej igen, jamen jeg købte en 20watt 12 volt, det rigeligt til en 12 volt motor, du kan også sagtens købe mindre, min lader faktisk så meget at der også kan lades lidt på et bilbatterie, ved siden af, ved høj solskind selvfølgelig.
Det med temperatur fra før og efter kan jeg ikke helt svare på, da jeg endnu ikke har haft en hel solskindsdag, men panelet har været oppe på 64 grader, mens indblæsningstemperaturen kom op af 45 grader, så hvis man ellers kan få fordelt de 45 grader rund i rummet, har du en seriøs varmekilde... Det er så det jeg skal ændre lidt på, da jeg ikke har nok flow på min blæser, så vil prøve en anden model, fra en bil, den skulle kunne flytte lidt mere luft, selv om det møder modstand, tænker på modstand i røret fra panelet og ind. Ellers har jeg tænkt på en suger/blæser fra en emhætte, desværre er det en 230 volt, godt nok har jeg en omformer/inverter men tror der går lidt for meget strøm til spilde der.... Men nu ser vi, håber det hjalp lidt på det, du skriver bare igen hvis det er........
jeg er lidt intraseret i hvordan du har opbygger dit styring ( så den starter ved 20 grader ) kan du give nogle billeder eller beskrivelse på hvordan du har gjort ?

 

Jeg kan også tage fejl. Og jeg skal nok gøre opmærksom på det, når det sker... hvis du lever så længe...

 

http://www.espersen-glasius.dk

jeg vil godt lige lave en tegning på min styring, senere, ps. Så har jeg sat termostaten ned til 10 grader for at udnytte solen bedre..
Annonce
det ville være fedt hvis du har tid til det da jeg godt kunne tenke mig at lave en ( og solfanger ) til efteråret :-)

 

Jeg kan også tage fejl. Og jeg skal nok gøre opmærksom på det, når det sker... hvis du lever så længe...

 

http://www.espersen-glasius.dk

jeg siger manget tak :-D det skal jeg i gang med :-D skal bare lige have mit hus klar først ;-)

 

Jeg kan også tage fejl. Og jeg skal nok gøre opmærksom på det, når det sker... hvis du lever så længe...

 

http://www.espersen-glasius.dk

jeg har nu være ved at kikke lidt og fundet noget de kalder en hybrid solfanger :-) er der nogle der kender noget det den slags ?

 

Jeg kan også tage fejl. Og jeg skal nok gøre opmærksom på det, når det sker... hvis du lever så længe...

 

http://www.espersen-glasius.dk

Har aldrig hørt om den....
Der er yderligere 46 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis