Hjemmelavet solpanel.

Så jeg færdig med mit lille solpanel, planen er at det skal give et par højre varme grader inde end ude for min garage, om ikke andet så et bedre klima, uden fugt.
Jeg har set i før har kørt tråden med jeres forskellige paneler, så håber på lidr feedback fra de øvede mestre, ligner det her noget..?
Jeg regner med og montere den i morgen, hvis vejret er til det, og naboen giden hjælpe med og slæbe, den skal jo gerne helt op på taget og side.
Selve kassen er lavet i krydsfinere, derefter er den isoleret med 50mm glasuld.
Der er brugt 108 dåser til forsøget, så det har krævet sin mand i ny og næ,
derefter har jeg lagt et lag 4mm glas i rammen, på bagsiden har jeg lavet et 160mm hul i midten øverst i kassen, hvorefter et 160mm kloadrør er sat fast med en 12v moter inden i, røret bliver så konet ned til en alm 110 kloakrør med flexslange ind til.  Indefor har jeg lavet en lille styrebox så jeg kan skrue op og ned for blæseren, samt følge med i om solcellen laver strøm, og hvor meget. Desuden har jeg udstyret panelet med en termostat, så det ikke står og pumper is kold luft ind selv om solcellen laver strøm, den starter ved 20 grader. Så nu skal vi bare have noget sol.... 

66 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor kommer luften ind, måske et dumt spørgsmål men jeg kan ikke se noget hul ?
Næste dumme spørgsmål, Skal luften ikke igennem dåserne der må luften jo være varmest ?
luften går gennem dåserne som du rigtigt nok siger er varmest.. Men har vist fået lavet hullerne i dåserne for små da jeg blev nød til og lave nogle ekstra huller ved siden af "dåsehullerne" for at få træk nok på blæseren.
Jeg er også i gang med at tømme dåser. Det er dog blot for hyggens skyld ;-)

Spøg til side - det ser ud som et spændende projekt. Glæder mig til at høre, hvor godt det virker.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Jeg kender en, som købte en tingest af den slags. Jeg så den, og det var bare en flad sort plade med en masse små huller i. Bagpå var en kasse med blæseren, som blev trukket af solpanelet, i, det gav en del varm luft på en dag uden megen sol.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Så er panelet oppe og køre, jeg har kun godt og sige om mit projekt, første dag på taget, nåede kassen op på 54 grader med en indblæsnings temperatur på 32, også selv om der kun var ca 3 grader uden for. Og da min garage kun er 6 grader varm hjælper det da.
Jeg har måtte lave lidt om på mit "styrepanel" da blæseren ellers kun gik med direkte solcelle forbindelse, det sys jeg er lidt spildt, når en sky trækker ind for solen, for så går blæseren markant ned i omdrejninger, så nu laver solcellen strøm direkte til mit batteri men blæseren så også får strøm fra dette. Dermed køre blæseren altid med samme hastighed.
Jeg har lagt lidt billeder ved af panelet på taget, og styepanelet med de forskellige temperature. der ligger også nogle billeder på galleriet..
Jeg tror nu ikke man får meget varme ud af de tingester uden sol, men det en genial opfindelse, i sin enkelthed.
Lækker solvarmer du har bygget der.. Er du stadig tilfreds med den ?
Hvor har du købt solceller og blæser henne af, er det ikke vanvittigt dyrt sådan noget ?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Der er yderligere 56 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis