Typisk 70'er gulv, renovering/isolering

Godt nytår alle :-)

Kan nogen hjælpe med råd/kommentarer/erfaringer vedr. efterisolering og renovering af typisk 70'er hus gulv, specielt i køkken/bryggers. Opbygning p.t:
- singles (småsten)
- betonlag (10cm)
- 18-20cm fra beton til overkant 22mm parket (på strøer).
- 50mm glasuld mellem strøer.

Vil ej fjerne + støbe beton og er utrygge ved EPS gulv uden beton (nogle erfaringer?), så plan er:

- Parket, strøer, glasuld fjernes.
- Producent har sagt OK for ~100+50mm EPS (flamingo) direkte på afrettet beton, damp/radon spærre mellem lag.
- Gulvarme, PEX rør i spån/EPS sporplade.

Derudover i stue/værelser
- Nyt 22mm flydende lamelparket på gulvpap eller lign.

MEN hvilke muligheder med køkken/bryggers (ej parket!)?
- Klinker: Over gulvarme på 12mm gips/spånplade - men kan det holde?
- Vinyl/linoleum: På 22mm spånplade lagt over gulvvarme i EPS sporplade - men ret ufedt?
- Epoxy på spånplade: Kan man det? Nogen erfaringer med epoxy gulv?

Tak og rødvin for benyttet forslag.

Venligst,
Mikael, Hornbæk

Godt nytår alle :-) Kan nogen hjælpe med råd... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Arensbach på 14 apr 2013 14:41


her de sidste 2 år har vi bygget en 7-8 typehuse, og der var da krav om damp-/fugtspærre under trægulve
(hvilke alle gulvproducenterne da også foreskriver i læggevejledning på beton)


-men kan vi så koge det ned til nu at det eneste der er at løfte en pegefinger af i denne konstruktion er at der angiveligt er et tæt underlag(betonen) under det kapillarbrydende lag esp?
-hvorfor opstår der så fugt der? hvis jeg må spørge så dumt?
Er du sikker på at det er dampspærre og ikke fugtspærre eller underlag.
Man foreskriver en fugt spærre, for entreprenørene vil gerne blive færdige med byggeprojekterne og så er betonen ikke tørret ud, hvilket har skabt problemer for trægulvene.

Ja.. vi er enige at konstruktionen som sådan er OK. Problemet som jeg ser det, at der er "2 damspærre" i konstruktionen.

Det er bestemt ikke dumt spørgsmål. Jeg kan ikke svare på det. Som tidligere nævnt, det er ikke mit område. Jeg er til  statiske beregninger og bærende konstruktioner :-). Det er min kollega som tager sig af energi og fugt. Men jeg ved at der ikke må være 2 dampspærre i konstruktionen, for der fugten bliver fanget der. Fugten f.eks. kunne være byggefugt. Jeg undersøger det og vender tilbage.



Skrevet af Arensbach på 14 apr 2013 15:05
lige modtaget denne mail fra sundolitt:


Hej!

Jeg er blevet bedt om at besvare din mail.



Tidligere fandtes et Byg ERFA blad, som anviste muligheden for, at foretage en kraftig efterisolering af et i forvejen uisoleret betonterrændæk. Bladet udgik for en del år siden, dog uden begrundelse.

Såvel Statens Byggeforsknings institut som Træbranchens oplysningsråd afviser at ville anbefale efterisoleringstykkelser der overstiger de 50-75 mm. Vores brancheforening har forgæves forsøgt, at få de to instanser til at genoptage/genskrive det tidligere Erfablad med henvisning til, at vi er bekendt med at metoden ofte anvendes, og har været fungerende i mange år og, at vi i branchen ikke har kendskab til sager, der er faldet uheldigt ud – vi er ikke i tvivl om, at hvis der opstod skader, ville vi som branche være de første, der ville blive inddraget.



En effektiv fungerende dampspærre/fugtspærre udlagt ovenpå det tykke lag isolering burde kunne hindre, at fugtholdig indeklima luft passerer ned i gennem isoleringslaget og kondenserer på den til tider kolde betonplade. Soklen som ofte er uisoleret kan ligeledes være en zone der grundet efterisoleringen bliver kold og derved zone hvor der kan opstå kondens, hvis ikke den fugtholdige indeklima luft ikke holdes tilbage.



På trods af ovenstående vil vores daglige vejledning altid være forbundet med, en advarsel der refererer til SBi’s anvisning er og TOR’s håndbøger.



En ”godkendelse” (der findes ikke godkendelsesystemer for sådanne opbygninger, men en indføjelse i en SBi anvisning ville være det tætteste vi kommer på en blåstempling), har SBi og TOR indtil videre afvist.




Mvh

Sundolitt as

Claus Jørgensen
Og det er lige præcist det, at hverken SBI, TOR eller BygErfa har beskrevet konstruktionen gør, at man skal holde sig væk fra den. Alene det, hvis det går galt af et aller andet grund kan forsikringsselskaberne afvise dækningen med den begrundelse (selvom skaden ikke har noget med konstruktionen at gøre).

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Art-tek, hvad skulle der gå galt hvis ellers man udføre det ordentligt med en tæt dampspærre kan faktisk se metoden er anvist i "trægulve 1" - figur 39..

- den byggefugt du snakker om må jeg jo også bare sørge for at holde på et minimum.
Skrevet af Arensbach på 15 apr 2013 10:13
Art-tek, hvad skulle der gå galt hvis ellers man udføre det ordentligt med en tæt dampspærre kan faktisk se metoden er anvist i "trægulve 1" - figur 39..

- den byggefugt du snakker om må jeg jo også bare sørge for at holde på et minimum.

Hvad det skulle gå galt, er det hvad jeg skulle finde ud af :-)
Jeg har ikke få fat endnu i min kollega eller de andre kollegaer jeg har i branchen som ved ret meget om fugt og energi.

Figur 39 er ikke det samme som denne konstruktion.
der ligger fugtspærre direkte oven på beton og derpå ligger der 50 mm isolering med varmefordelingsplader, gulvare og trægulv.
Figuren beskriver heller ikke om betondækket er isoleret eller uisoleret på undersiden.
Jeg mener bestemt, at du ikke kan bruge figuren til denne konstruktion.
Arensbach

Hej.. Nu har jeg taget et snak med 2 af mine kollegaer, som ved rigtig meget om emnet.
De var helt enige.

Det er ikke en løsning, som de vil anbefale.

Grunden:
Betondæk er dampspærre og idet man opsætter en dampspærre mere, så er der tale om en konstruktion med 2 damspærre, hvor fugten lukkes inde. Spørgsmålet hvor kommer fugten fra. Der er jo som bekendt byggefugt, men idet konstruktionen her er eksisterende så er betonen hærdet for længst og fugten er væk. Problemet er langs mur og sokkel + evt. dårlig udførsel af damspærre.
Det mindste utæthed i dampspærre kommer der fugt ned i konstruktionen, og så skal der ikke meget til, før der forekommer skimmelsvamp, og nej skimmelsvamp har ikke behov for organisk materiale (det troede jeg faktisk selv).

surum summarum
Det er en konstruktion som i princippet godt kan udføres, det kræves en ufattelig omhyggelig arbejde med dampspærre og ikke mindst en løsning af problematikken omkring sokkel / ydermur. Som rådgiver anbefaler man ikke løsningen og fraskriver sig selvansvaret (og der her med gjort :-))

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis man nu benytter wediplader, som fuldklæbes til underlaget og tætfuges i pladesamlingerne, i stedet for at benytte polystyren...
Så har du en sikker konstruktion.
Idet wedipladen er fuldstændig vandtæt, vil den virke som en forlængelse af betonpladen, og regnes som en samlet fugtspærre!
Og du kan undlade dampsærren under gulvbrædderne!

Måske!

Hvad siger de "kloge" på området?

Elektronikteknikeren
Tak for en fin udredning til Art-tek.

Men som bekendt så kan en tåbe spørge mere end "2 vise kolleger" kan besvare? :o)

Hvis betondækket er dampspærrerne må det vel gælde begge veje. Vil det så sige at detkappilarbrydende lag kun er en slags ekstra sikkerhed ved f.eks. revnedannelser eller sammenstøbninger?
For dækket kan vel næppe være damptæt på oversiden og fugtgennemtrængelig fra undersiden?


Skimmel.dks definition på skimmelsvamp (delvis) sådan;

""Om skimmel
Skimmelsvampe er bittesmå svampe, som spreder sig gennem luften ved hjælp af sporer. Disse sporer kan udvikle sig til skimmelsvampe på fugtige overflader. Når der er tegn på fugt i din bolig, skal du derfor være opmærksom på, om der også er vækst af skimmelsvampe.""

Vil en fugtteknisk beregning af det aktuelle betondæk med de forekommende lokale konditioner kunne medføre at konstruktionen som Arensbach's alligevel kunne udføres?

Og så er det spørgsmålet hvordan skimmelsvamp på det sted kan blive et problem overhovedet?

For det første er det en ikke ventileret konstruktion.
Dernæst sker den eventuelle skimmelsvamp dannelse uden for dampspærren.

Endelig: Kunne man forestille sig at den eksisterende betonoverflade bele imprægneret med et svampeVil en fugtteknisk beregning af det aktuelle betondæk med de forekommende lokale konditioner kunne medføre at konstruktionen som Arensbach's alligevel kunne udføres?

Og endeligt. Kunne man forestille sig at der blev påført et svampedræbende middel på betonoverfladen - inden flamingoisoleringen blev udlagt? :o)

For helt grundlæggende så må det være en god ide at oprette en betonoverflade med et mørtellag! Og derovenpå udlægge et dygtigt tykt flamingoisoleringslag? .o)

Skrevet af Sitting Bull på 16 apr 2013 14:17
Tak for en fin udredning til Art-tek.

Men som bekendt så kan en tåbe spørge mere end "2 vise kolleger" kan besvare? :o)

Hvis betondækket er dampspærrerne må det vel gælde begge veje. Vil det så sige at detkappilarbrydende lag kun er en slags ekstra sikkerhed ved f.eks. revnedannelser eller sammenstøbninger?
For dækket kan vel næppe være damptæt på oversiden og fugtgennemtrængelig fra undersiden?


Skimmel.dks definition på skimmelsvamp (delvis) sådan;

""Om skimmel
Skimmelsvampe er bittesmå svampe, som spreder sig gennem luften ved hjælp af sporer. Disse sporer kan udvikle sig til skimmelsvampe på fugtige overflader. Når der er tegn på fugt i din bolig, skal du derfor være opmærksom på, om der også er vækst af skimmelsvampe.""

Vil en fugtteknisk beregning af det aktuelle betondæk med de forekommende lokale konditioner kunne medføre at konstruktionen som Arensbach's alligevel kunne udføres?

Og så er det spørgsmålet hvordan skimmelsvamp på det sted kan blive et problem overhovedet?

For det første er det en ikke ventileret konstruktion.
Dernæst sker den eventuelle skimmelsvamp dannelse uden for dampspærren.

Endelig: Kunne man forestille sig at den eksisterende betonoverflade bele imprægneret med et svampeVil en fugtteknisk beregning af det aktuelle betondæk med de forekommende lokale konditioner kunne medføre at konstruktionen som Arensbach's alligevel kunne udføres?

Og endeligt. Kunne man forestille sig at der blev påført et svampedræbende middel på betonoverfladen - inden flamingoisoleringen blev udlagt? :o)

For helt grundlæggende så må det være en god ide at oprette en betonoverflade med et mørtellag! Og derovenpå udlægge et dygtigt tykt flamingoisoleringslag? .o)

Ja.. en betondæk er tæt begge veje, men netop som du skriver. Der er altid risiko for revner. Er betonen god armeret med f.eks. K12/150 så er det lige før man kan kalde den en vandtæt betonkonstruktion (ja.. jeg ved godt at den skal større tykkelse og en beton med højere styrker end vi normalt bruger til terrændæk på enfamilieshus)

Mht. tætte konstruktioner, kan jeg faktisk henvise til uventilleret tagkonstruktioner (så kaldte, varmtage). Det har vi alle hørt mere eller mindre flere historie om hvor galt det kan gå, selvom der er ikke skulle være loft i konstruktionen.

Mht. svampedræbende middel. Ja.. I princippet. og han behøver jo heller ikke at gøre det, for som tidligere nævnt er det OK i teorien at opføre den konstruktion, der er beskrevet her, men der er lige de 2 forhold som man skal være opmærksom på. 

hej folkens, og særligt tak til art-tek for at du har sat sig så godt ind i det..

-jeg har bestilt materialer idag, har valgt at rette af i ovntørret kvartsand 0-4mm

-lige en sidste ting, vil det være en god ide at bore en 3-4 10mm huller pr m2, for at evt fugt kan dræne fra betonpladen og så den i øvrigt ikke fungere som dampspærre? eller vil det bare være spild af tid?

mvh Ask. og tak for alle de gode svar..
Skrevet af Arensbach på 16 apr 2013 18:55
hej folkens, og særligt tak til art-tek for at du har sat sig så godt ind i det..

-jeg har bestilt materialer idag, har valgt at rette af i ovntørret kvartsand 0-4mm

-lige en sidste ting, vil det være en god ide at bore en 3-4 10mm huller pr m2, for at evt fugt kan dræne fra betonpladen og så den i øvrigt ikke fungere som dampspærre? eller vil det bare være spild af tid?

mvh Ask. og tak for alle de gode svar..

Det var så lidt.
Jo.. det er  rigtig godt at gøre det, men du skal være sikker på at du ikke har et højt vandspejl, så du får vand op istedet for vand ned 
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også