Typisk 70'er gulv, renovering/isolering

Godt nytår alle :-)

Kan nogen hjælpe med råd/kommentarer/erfaringer vedr. efterisolering og renovering af typisk 70'er hus gulv, specielt i køkken/bryggers. Opbygning p.t:
- singles (småsten)
- betonlag (10cm)
- 18-20cm fra beton til overkant 22mm parket (på strøer).
- 50mm glasuld mellem strøer.

Vil ej fjerne + støbe beton og er utrygge ved EPS gulv uden beton (nogle erfaringer?), så plan er:

- Parket, strøer, glasuld fjernes.
- Producent har sagt OK for ~100+50mm EPS (flamingo) direkte på afrettet beton, damp/radon spærre mellem lag.
- Gulvarme, PEX rør i spån/EPS sporplade.

Derudover i stue/værelser
- Nyt 22mm flydende lamelparket på gulvpap eller lign.

MEN hvilke muligheder med køkken/bryggers (ej parket!)?
- Klinker: Over gulvarme på 12mm gips/spånplade - men kan det holde?
- Vinyl/linoleum: På 22mm spånplade lagt over gulvvarme i EPS sporplade - men ret ufedt?
- Epoxy på spånplade: Kan man det? Nogen erfaringer med epoxy gulv?

Tak og rødvin for benyttet forslag.

Venligst,
Mikael, Hornbæk

Godt nytår alle :-) Kan nogen hjælpe med råd... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
gulvspånplader direkte på isolering, ingen strøer...


sittingbull, kondensen vil kun dannes hvis jeg hverken får lavet eps lag eller dampspærre tæt, dannes den så endelig ville hullerne give fugten mulighed for at dræne over tid, så det ikke var fanget, ved ikke rigtig om det vil fungere med hullerne eller bare være spild af tid dog..

tak for det,
de gulvsponplader jeg har set skal sommes eller limes fast på strøer, hvis man bruger den løsning du beskriver skal de så bare ligge løst oven på isoeringen?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
yes også limes sammen..
fint, men de skal vel ikke limes til underlaget vel?
nope de ligger ovenpå den meget omhyggelig udførte dampspærre...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nej.

Dug punktet i konstruktionen ligger samme sted - uanset hvor meget fugt der måtte være i luften!

men måske har du ret.

Og jeg står af! :o)
Arensbach; Fik du nogle sinde løst denne opgave? Jeg står selv i samme situation som dig og er faldet over denne løsning som i mine øjne kunne være en mulighed.

Mvh Henrik Hansen

Henrik
Hej Henrik.
Du kan godt udføre gulvløsning oven på beton, hvis der maks anvendes et isoleringslag på 75 mm. Hvis isoleringslaget skal være større end dette skal der udføres fugtmålinger og fugtberegninger. Et krav fra bygningsreglementet kap. 4 konstruktioner. Hvis denne gulvtype anvendes skal der ligges en 25 mm gulvspånplade over polystyrenen for at overholde brandkravet eller skal gulvbelægningen at træ være min. 25 mm.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Martin
Kan du vejlede mig.
Skal lægge nyt gulv i min søns værelse, og vil gerne gøre det ordenligt.
Huset er fra 1971, tror ikke at sokkel er isoleret og det samme med betondækket under gulvet og rør til varmen er heller ikke isoleret.
Min ide er at putte dampspærr under rørene hvis jeg kan, og giver rørskåle på rørene. har læst mig til at jeg max må lægge 70 mm af isolering under gulvet, og kun 50 mm isolering 1 meter fra sokkel.
På Forhånd Tak 
Vh.
Paw T. Hansen
Hårlev
Skrevet af Bygningskonstruktør på 16-09-2016 23:17
Hej Henrik.
Du kan godt udføre gulvløsning oven på beton, hvis der maks anvendes et isoleringslag på 75 mm. Hvis isoleringslaget skal være større end dette skal der udføres fugtmålinger og fugtberegninger. Et krav fra bygningsreglementet kap. 4 konstruktioner. Hvis denne gulvtype anvendes skal der ligges en 25 mm gulvspånplade over polystyrenen for at overholde brandkravet eller skal gulvbelægningen at træ være min. 25 mm.
Hilsen Martin

 

 

 


Paw Truelsen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også