Typisk 70'er gulv, renovering/isolering

Godt nytår alle :-)

Kan nogen hjælpe med råd/kommentarer/erfaringer vedr. efterisolering og renovering af typisk 70'er hus gulv, specielt i køkken/bryggers. Opbygning p.t:
- singles (småsten)
- betonlag (10cm)
- 18-20cm fra beton til overkant 22mm parket (på strøer).
- 50mm glasuld mellem strøer.

Vil ej fjerne + støbe beton og er utrygge ved EPS gulv uden beton (nogle erfaringer?), så plan er:

- Parket, strøer, glasuld fjernes.
- Producent har sagt OK for ~100+50mm EPS (flamingo) direkte på afrettet beton, damp/radon spærre mellem lag.
- Gulvarme, PEX rør i spån/EPS sporplade.

Derudover i stue/værelser
- Nyt 22mm flydende lamelparket på gulvpap eller lign.

MEN hvilke muligheder med køkken/bryggers (ej parket!)?
- Klinker: Over gulvarme på 12mm gips/spånplade - men kan det holde?
- Vinyl/linoleum: På 22mm spånplade lagt over gulvvarme i EPS sporplade - men ret ufedt?
- Epoxy på spånplade: Kan man det? Nogen erfaringer med epoxy gulv?

Tak og rødvin for benyttet forslag.

Venligst,
Mikael, Hornbæk

Godt nytår alle :-) Kan nogen hjælpe med råd... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
gør jeg ikke da huset ligger meget højt min sokkel starter hvor naboens rygning slutter så det burde ikke blive et problem
Nu skal vi da vist lige tænke os om? :o)

Hvorfor skulle kvartssand være godt. Betonpladen er vel stadig diffusionstæt?

Og hvis du borer huller så drysser kvartssandet ned i hullerne - over tid.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej,

Nu har jeg læst tråden igennem og er måske blevet lidt mere forvirret :-)
Jeg overvejer at få lagt gulvvarme i mit 70er hus.

Gulvet betår af 25cm grus, 10 cm råbeton, 2"x2" strøer og 6cm uld og 23mm lamelbrædder. jf tegning.

jeg vil gerne undgå at skulle brække betongulvet op.

så tænkte på at fjerne trægulvet. lægge sponplade med spor til pex rør, varmefordelingsplader, evt gulvgips i køkken så jeg kan få klinker.

er dette en ok løsning, tænker det er jo ikke så meget isolering der er.

forslag modtaget meget gerne.


sittingbull, havde tænkt at fylde alle huller med sand godt inden også smide noget af det der dug anlægsgartner bruger under flis i bede som fugt kan trænge igennem over hullerne så der ikke løber sand deri.

valgt kvartsand da jeg ikke vil lave det i beton da jeg simpelthen ikke tror på jeg kan lave det godt nok, men mine murer skills og vil ikke betale en murer en milliard for at gøre det. og uden den store viden om sand har jeg hørt mig frem til at kvartsand sq være fast og sætte sig godt sammen da det er skarpe sten og ikke runde, valgt oventørret for at undgå unødvendig byggefugt.

Skrevet af tblokhus på 17 apr 2013 11:15
Hej,

Nu har jeg læst tråden igennem og er måske blevet lidt mere forvirret :-)
Jeg overvejer at få lagt gulvvarme i mit 70er hus.

Gulvet betår af 25cm grus, 10 cm råbeton, 2"x2" strøer og 6cm uld og 23mm lamelbrædder. jf tegning.

jeg vil gerne undgå at skulle brække betongulvet op.

så tænkte på at fjerne trægulvet. lægge sponplade med spor til pex rør, varmefordelingsplader, evt gulvgips i køkken så jeg kan få klinker.

er dette en ok løsning, tænker det er jo ikke så meget isolering der er.

forslag modtaget meget gerne.





hvis du ønsker vanddrevet gulvarme med mere end 70mm isolering og uden at banke betondæk op er dette den eneste løsning..

-afrettet terrændæk
-trykfaste flamingoplader (mindst g150 dog anbefales mx250) i den tykkelse du nu kan få plads til
-tæt dampspærre (tapet sammen /fuget bag lister)
-gulvspånplader/eps plader med spor til pex rør
-varmefordelings plader
-pex rør
- gulvgips(hvis fliser) gulvpap hvis svømmende træ gulv.

(selv ved at undersøge hvorvidt der skal 2 lag gulvgips over spånplader eller man kan nøjes med 1 når der skal lægges fliser)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Arensbach
Tak for det. kan man nøjes med 50-70mm eller bliver varmetabet så stort at regnormerne bliver solskoldet :-)

I den løsning du beskriver, vil du så lægge gulvsponpladerne direkte på dampspærre, eller skal der forsat strøer til?
Skal jeg kant isolere i denne løsning?
Du siger at dampspære skal tapes samme / fuges bag lister, hvad mener du med dette?

Det vil være en del billigere, kun at hive det gamle gulv af, lægge gulvsponplader, varmefordelingsplader, gulvgips og gulv. men kan det mon betale sig.

du kan få gulvgips i 25mm så skulle du kunne nøjes med et lag,
http://www.alfix.com/Anvendelse/Tema/vandbaaret_gulvvarme_paa_let_konstruktion

Tja Arensbach .o)

Jeg er nu ikke helt sikker på at din løsning er i overensstemmelsen med Art-tek's konklusioner!
Men på en eller anden måde må du jo videre i projektet!
altså det afhænger jo af din pengepung hvor meget du har råd til at betale i varmeregning, der er krav om mindst 300mm når man har gulvarme så de 150 jeg bruger er i forvejen lavt..

-der findes folieklæber og specielt dampspærre tape som skal bruges, bare forstil dig du skal lave et vandtæt bassin, kan der komme vand ud kan der også komme damp

denne løsning er heller ikke billig lige fået tilbud på små 50.000 for 89m2 af overstående..


sittingbull: var det enste problem ikke at der var 2 dampspærre når betondækket var tæt? så hvis det gennemhulles, er det problem så ikke løst?
om der er plads til ekstra isolering ved jeg ikke endnu, men hvis sponpladerne kan ligge direkte op isoleringen, så giver det jo lidt da jeg ikke skal bruge strøer. skal der strøer til, er jeg bange for der ikke er plads til mere isolering.

så ville du lægge dit færdige gulv direkte på sponpladerne eller på strøer?

Problemet er, så vidt jeg forstår det, at der kan dannes kondens på oversiden af betonpladen. Som altså er damptæt.

Hullerne løser ikke problemet med kondens!

Er det ikke ved tiden at du forsøger at få en aktuel beregning af lige præcis forholdende hos dig?
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også