Spændvidde for spærtræ o.lign.

Hej folkens,

Nogen der har data over spændvidde af forskellige typer træ? Jeg skal have sænket mit loft ude i entrén og er i tvivl om diverse spændvidder på spær osv. Den længste side er 2.5m mens den korteste er 1.7m.

Loftet skal holde forskallingsbrædder samt et lag gips.

Skal man virkelig have fat i DS-bogen for at finde simple værdier?! :-)

På forhånd tak.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Hej folkens, Nogen der har data over spændvidde... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du syntes det er nemmere , kan du bruge tegningen på side 2
sæt forskalling på på kant for hver 70 cm ( de siger 100 i vejledningen , men min erfaring viser det er for lidt )
herefter skruer du forskalling (liggende ) under og på tværs for hver 40 cm , det koster lidt mere og giver mere arbejde , men er du ikke sikker på dig selv , er det en nemmere måde at få det lavet rigtigt
det er lige netop det jeg har givet dig med lægterne i indlægget kl 17,16
hvis du forestiller dig tegningen på side 2 , men kun bruger den øverste del hvor lægterne er trukket sammen til max 40 cm og så 1 på tværs i begge ender
Jeg kan selvfølgelig godt se hvad du mener, er der måske en snedig løsning når det kun handler om 15-16cm?

hvad tænker du lige på
hvis det er fordi pladerne mangler lidt i længden
hvis det er for at du bruger de korte billigplader ville jeg nok vælge at sætte dem op i længderetningen på de 170 , giver noget spild , men spare en del spartling
ellers kan du få pladerne på 270 i tømmerhandelen , så får du kun 1 sidesamling

der er ikke nogen snedig løsning hvis efterarbejdet også skal være iorden , desvære
selvfølgelig er der ting der gør det nemmere at sætte op , men det giver så også meget mere arbejde bagefter og holder ikke så godt , så du kan lige så godt lave det rigtigt fra starten
Annonce
Skrevet af bredker den 26-12-2008 18:08
hvad tænker du lige på
hvis det er fordi pladerne mangler lidt i længden
hvis det er for at du bruger de korte billigplader ville jeg nok vælge at sætte dem op i længderetningen på de 170 , giver noget spild , men spare en del spartling
ellers kan du få pladerne på 270 i tømmerhandelen , så får du kun 1 sidesamling

der er ikke nogen snedig løsning hvis efterarbejdet også skal være iorden , desvære
selvfølgelig er der ting der gør det nemmere at sætte op , men det giver så også meget mere arbejde bagefter og holder ikke så godt , så du kan lige så godt lave det rigtigt fra starten

Undskyld, det jeg mente var at der blot skulle nedsænkes med 15-16cm ift. eksisterende loft.

ok , så er der 2 muligheder hvis du ikke vil bruge patentbånd
enten som jeg tidligere har beskrevet med lægter
en anden løsning er at du sætter forskallingen op på samme måde som med patentbånd , men istedet for patentbåndet , skruer du en klods i det eksisterende loft , et stykke brædt på siden af klodsen , som går ned og skrues i siden af forskallingen , det virker på samme måde som patentbånd , men bare mere stift
bare husk , skru IKKE i endetræ , det holder ikke
Jeg kan nu bedst lide ideen med at skrue en klods fast og en klods på siden, selvom det nok bliver en del klodser inden man er færdig, kan jeg så nøjes med en klods på de 150cm, altså således at der bliver forstærket ved 75cm af forskallingsbræddens midtpunkt?

nej , ikke hvis du lægger brædtet ned , så er det max 60 cm
desvære , men også træls når du til sommer skal pille det ned igen fordi det hænger
Hvorfor tillader gyproc så at man har 1meter ved 25mm forskalling? Om det er et spær eller bjælke er jo ret irellevant, bare der er forstærket tilstrækkeligt..

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også