Spændvidde for spærtræ o.lign.

Hej folkens,

Nogen der har data over spændvidde af forskellige typer træ? Jeg skal have sænket mit loft ude i entrén og er i tvivl om diverse spændvidder på spær osv. Den længste side er 2.5m mens den korteste er 1.7m.

Loftet skal holde forskallingsbrædder samt et lag gips.

Skal man virkelig have fat i DS-bogen for at finde simple værdier?! :-)

På forhånd tak.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Hej folkens, Nogen der har data over spændvidde... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Right, nu er jeg med igen, problemet er bare at man ikke må overstige en spændvidde af 60cm på 25mm forskallingsbreder, jeg skal stadigvæk forstærke midten og umiddelbart er jeg ikke den store fan at at bruge patentbånd til formålet..

der er noget du helt har misforstået
du kan godt bruge 25mm forskalling midt på pladerne , men ikke i samlingerne , så er der ikke nok at skrue i , men husk uanset hvilken dimention du bruger SKAL den stå på højkant
de 60 cm er mellem forskallingen , ikke på langs , og gælder for trælofter , det er alt for langt til gips , her må du ikke komme over 40 cm

en ting mere
ved endesamlinger ( alt efter hvilken vej du vender pladerne ) skruer du bare en klods på bagsiden af pladerne , så de hænger sammen på de 20 cm ( ellers knækker spartlingen ) de behøver ikke have fat i lægterne , men skal kun gøre at pladerne ikke synker i forhold til hinanden
vil dog anbefale du som minimum bruger lægter hele vejen , da du nemt rammer ved siden af et forskallingsbrædt midt på pladerne , forskalling kan sagtens holde , men lægter er nemmere at arbejde med
Nej men hør nu her lav den konstruktion i en 2x4 på væggen og en på højkant pr 30 cm så det passer med pladerne. Det er ihvertfald noget der kan holde det bette kun loft. Ilg danogips skal forskalling til loft udføres pr 30 cm og skrues pr 20 cm. Du kan evt også lave det med et forskallingsbræt under den første kontruktion bare læg dem på tværs af de andre.

Her et link til dig med udførlig beskrivelse har selv brugt det da jeg lavede loft herhjemme.

http://gds.knaufdanogips.dk/xpdf/gds-3-0.pdf

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg har lavet hele huset med 100x25mm forskallingsbrædder og det fungere perfekt, jeg er kun kommet i tvivl om spændvidden for entre'n, hvor forskallingsbrædderne skal have noget at støtte sig på når de er 170cm lange og bør støttes pr. 60cm pga. gipspladernes anvisning fra producenten.

Annonce
Skrevet af Fiahgt den 26-12-2008 17:33
Nej men hør nu her lav den konstruktion i en 2x4 på væggen og en på højkant pr 30 cm så det passer med pladerne. Det er ihvertfald noget der kan holde det bette kun loft. Ilg danogips skal forskalling til loft udføres pr 30 cm og skrues pr 20 cm. Du kan evt også lave det med et forskallingsbræt under den første kontruktion bare læg dem på tværs af de andre.

Her et link til dig med udførlig beskrivelse har selv brugt det da jeg lavede loft herhjemme.

http://gds.knaufdanogips.dk/xpdf/gds-3-0.pdf

Jeg har selv den fine vejledning, min de vil meget gerne vise nedhængning med af deres stålprofiler.

http://www.gyproc.dk/gyproc/content.nsf/0/CB634F01FD93B72AC1256DD7002A6169/$File/Lofter.pdf

På allerførste side kan du se spændvidden for spærafstand/bjælke. Det er mit problem!

så har du sikkert heller ikke sænket loft i resten af huset , hvis du har lagt forskallingen ned , for så skal den skrues for hver 60 cm , men stadig max 40 cm mellem forskallingen
her bliver du nød til at sætte forskallingen eller lægter på højkant , lægger du dem ned skal du igang med patentbånd

håber da ikke du har sænket loft i resten på forskallin der ligger ned uden støtte midtpå , for så har du et stort problem inden længe

og glem alt om at ofre 2x4 som andre foreslår , selvfølgelig holder det godt , men spil af penge , det er slet ikke nødvendigt

nu har jeg selv lavet flere hundrede m2 af den type loft , så taler kun af erfaring
det link du henviser til kan slet ikke bruges til dit prosjekt , det er hvis du skruer forskalling direkte på spærene , har intet med sænket loft at gøre eller afstanden på forskallingen
Hele formålet med mit indlæg var netop at få dimensioneret et spær til direkt påskruning, så slipper jeg for alt andet bøvleri.

Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også