Spændvidde for spærtræ o.lign.

Hej folkens,

Nogen der har data over spændvidde af forskellige typer træ? Jeg skal have sænket mit loft ude i entrén og er i tvivl om diverse spændvidder på spær osv. Den længste side er 2.5m mens den korteste er 1.7m.

Loftet skal holde forskallingsbrædder samt et lag gips.

Skal man virkelig have fat i DS-bogen for at finde simple værdier?! :-)

På forhånd tak.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Hej folkens, Nogen der har data over spændvidde... Vis hele indlægget
49 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dobbeltsvar!

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
en lille rettelse , du kan faktisk godt gå op til 70 cm , bare der ikke er for store knaster i forskallingen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
det ved jeg ikke helt , vil tro at de kun beregner ud fra knastfri træ eller stållægter
ved bare at jeg har set det ret tit ( har også selv lavet efter deres anvisning et par gange , desvære )i mange tilfælde er loftet kommet til at hænge , derfor vil jeg hellere vejlede efter erfaring end brugsanvisninger , mange af de skrivebordsfolk der laver dem har ikke meget forstand på tingene i virkeligheden
teori er en ting , praksis er tit noget andet , hvor teorien ikke holder
Sandt sandt, nu skal vi heller ikke blive for fanatiske på det punkt og jeg har heller intet imod at klodse ekstra op, det har gjort andre steder i huset, hvor jeg har gjort det á 50cm for at være sikker, men umiddelbart så klodser jeg op 2 steder istedet for en, som jeg startede med at nævne.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Eneste problem jeg får er faktisk at jeg skal fjerne det gamle gips/hønsenet-lorteloft før jeg kan skrue klodserne ordentligt fast, ellers bliver det upræcist af helvede til.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
normalt ikke det store problem
brug 20 cm lange lægtestykker eller bedst 20 cm 2x4 reglarstykker til klodserne på gammelt loft
brug 2 skruer pr klods , midt i klodsen , bare sørg for de er lange nok til at få fat i bræderne over pusset , så kan du sagtens styre det
Jeg har nogne 4.5x4.5 vægreglar i forvejen der evt. kunne bruges.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
den kan du sagtens bruge
Skrevet af bredker den 26-12-2008 18:48
den kan du sagtens bruge

Perfekt, jeg laver sådan nogle klodser af 20cm og skruer fast, hvad er så det praktiske at skrue fast til klodsen?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!

Hej.

Jeg synes det er noget fulk du her vil lave. Jeg ville montere en lodret forskalling rundt i rummet, herefter ville jeg montere tværstykker ind på den korteste afstand, det giver en fantastisk stabilitet.

 


PE

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også