At bygge SELV...??

Hey LDS'ere !

Har ledt og ledt på nettet omkring selv at bygge hus. Det eneste jeg finder i disse "bygge selv" tråde er folk som kun lige hjælper lidt til og at man kan bygge for 10-15.000kr pr. kvm. Men når jeg siger "selv", så mener jeg "S E L V" og her snakker jeg om...ja har faktisk overvejet at mure huset selv, men det skal lige tænkes igennem, men ellers vil jeg kun få hjælp (venner og bekendte) til at lave murværk, VVS og el...resten står jeg selv for: sokkel, gulv, vinduer, spær, tag, isolering, forsklaning, gips, maling, køkken, bad, klinker osv osv osv...

Jeg regner med det skal være et 1½ plans hus på en ca. 120 kvm i grundplan og så en 80 stykker i overetagen. Senere hen vil jeg så mure en dobbelt garage på grunden. Jeg regner med at finde en grund til en 5-600.000kr og så smide et hus på, har selv en 400.000kr ca...

Nu er mit spørgsmål så...

Hvor mange penge skal jeg regne med at et sådan hus koster i ren materiale udgifter...?? Og er der måske nogen som ved hvor man kan finde en komplet liste over de materialer som går i et hus fra A-Z...??

Og igen, så laver jeg stortset ALT selv, får måske et par kammerater til at mure, hvis jeg opgiver dette selv...

Håber på gode svar...

Go' weekend snart!

Ruben

 SELVBYGGER!!!

Hey LDS'ere ! Har ledt og ledt på nettet omkring... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu var det heldigvis ikke det store der skulle gøres ved lejligheden...hahaha...godt nok noget gammelt lort...men billederne taler vel for dem selv...

Derfor jeg har lyst til at bygge nyt - så skal man da i det mindste ikke til at rive det gamle ned først...!!

De to første billeder er taget fra sammel vinkel som det færdige resultat længere oppe i tråden...bare lige til en sammenligning...

Og døren på det sidste billede her, er den dør man kan se ude i køkkenet på de første billeder af det færdige resultat længere oppe i tråden, altså før jeg byggede skillevæggen...

 SELVBYGGER!!!

Tror sagtens at du kan bygge det selv med de resultater du har fremvist her, men husk for guds skyld at kunne dokumenterer at el, vvs etc. er lavet af en proff, eller får du 100% sikker problemer i evt. salgs situation. men også for ens egen skyld huis der skulle ske noget uventet med de installationer.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Den der med at skulle have en hel liste over ting, den er lidt svær. Det er klart at du kan købe MERE end du har brug for, men du kan aldrig komme til at købe PRCIS hvad du har brug for. Enten fordi længderne ikke passer, fordi du skal have afvigelser, tilpasninger osv.
Min erfaring er at det smarteste at gøre er at enten finde en god internethandel der kan levere den rigtige kvalitet (hvis du er prisbevidst. Bemærk dog at det LANGT fra er alle internetbutikker der leverer god kvalitet), eller du tager den initielle indkøbsseddel med ned til en prof. tømmerhandel, og får en konto, hvor du normalt opnår 20-30% rabat på listeprisen hvis bare du handler for min. 1-200.000 om året. Det betyder at du får kvalitetsvarer til en fornuftigt pris. Samtidigt skal du naturligvis have en god aftale om tilbagelevering.
Hvis du så vælger en ordentlig leverandør, så har han (næsten) altid det på lager som du mangler, eller kan skaffe det meget hurtigt. Og så kan du bare købe en røvfuld af hvad du skal bruge, og når du så er færdig leverer du resterne tilbage. Det er ikke prismæssigt optimalt, men det er fa'me let at handle på den måde, og det sparer dig for en masse besvær.
Jeg foreslog at få lavet så komplette lister som overhovedet muligt a.h.t. budgetlægning. Jo bedre planlægning, des mindre udsving i den endelige pris.

Som en anden skrev, så glemmer man tit de små ting, som hurtigt kan løbe op, hvis man blot "grov" planlægger.

En anden fordel ved at lave en grundig og detaljeret plan for materieler, er nemlig den, at man kommer til at tænke over de løsninger som skal laves, og på den måde finder den rette måde at gøre tingene på.
har en kammerart der lige har bygget omk 200 kvm selv fordelt på to etager. og med de lækreste materiale, jordvarme, programerbare el installationer (kan ikke huske hva de hedder), avanceret låsesystem. og kæmpe panoramavinduer ud over limfjorden.

Han brugte omkring de 1,5 i matrialer, og så fik han håndværkere til at lave de ting der skal autorisation på som el og kloark og sådan og en arkitekt til at tegne huset. han ende med et kredit lån på 2.4 mill, men dertil skal også ligges at han ikke havde et arbejde vedsiden af i det ene år det tog ham at bygge huset og så skulle han også rive det hus ned der stod der før.

mht prisen på arkitekt så kan jeg sige at det hurtigt har tjent sig mangfoldigt ind igen at have haft en arkitekt til at tegne det.

Det er blevet vurderet ifm med kreditlånsoptagelsen til 4 mill selv om det var "ufærdigt" da der mangler nogle ting i haven og sådan, når det er helt færdigt vil vurderingen i følge vurdeingsmanden ligge på omk 5.

og en sidste ting : Han er slagter, og som han selv siger jeg har sq aldrigt tjent så mange penge.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ser godt ud !

Har du ikke flere billeder af dine projekter ??

Har været med til og bygge et hus op næsten helt fra grunden. Det var kun væggene som stod tilbage da vi startede projektet ! Vi brugte en lille mil og huset fik vi til 1.200.000 og det tog ca et halvt år at lave færdig og det blev solgt året efter for 3.000.000 så alt ialt en god oplevelse, men det var hårdt til tider, men når man ser det skrider fremad så får man også mere gåpå mod igen...

Er ved og lave badeværelse i vores lejlighed nu og det er det sidste jeg mangler så er den også stort set færdig, og så må vi se hvad tiden bringer

 Kan godt lide hvis tingene går op i en højere enhed !
Skrevet af ziwe den 24-11-2008 13:19
har en kammerart der lige har bygget omk 200 kvm selv fordelt på to etager. og med de lækreste materiale, jordvarme, programerbare el installationer (kan ikke huske hva de hedder), avanceret låsesystem. og kæmpe panoramavinduer ud over limfjorden.

Han brugte omkring de 1,5 i matrialer, og så fik han håndværkere til at lave de ting der skal autorisation på som el og kloark og sådan og en arkitekt til at tegne huset. han ende med et kredit lån på 2.4 mill, men dertil skal også ligges at han ikke havde et arbejde vedsiden af i det ene år det tog ham at bygge huset og så skulle han også rive det hus ned der stod der før.

mht prisen på arkitekt så kan jeg sige at det hurtigt har tjent sig mangfoldigt ind igen at have haft en arkitekt til at tegne det.

Det er blevet vurderet ifm med kreditlånsoptagelsen til 4 mill selv om det var "ufærdigt" da der mangler nogle ting i haven og sådan, når det er helt færdigt vil vurderingen i følge vurdeingsmanden ligge på omk 5.

og en sidste ting : Han er slagter, og som han selv siger jeg har sq aldrigt tjent så mange penge.

Du må få ham til oprette et galleri med nogle billeder. Det lyder spændende!

Mvh You Can Do It!

http://www.link-arkitekter.dk/home/Referencer/VillaMJ.php der er nogle tegninger af det hvis det er

pas nu på !! det er ikke bare lige , der find så mang regler ind for byg ...

det jeg gør når jeg skal købe materiale. jeg find ud af hvad det er jeg skal brug , og skriv en list og send til 10-20 træst .... så kan du find ud er hvor der er billigst... der er mang penge af spar....

hejsa

fik lige linket fra min ven Ziwe.
jeg har lige bygget mit eget hus, på helt samme måde som du beskriver.
vi startede med at få en arkitekt ned for at kigge på det gamle hus, og det endte med at vi rykkede det ned, og startede helt forfra. godtnok var jeg lidt skeptisk i starten, fordi arkitekten var temmelig kreativ.

faktisk vil jeg sige at udgiften til arkitekten, var det bedste penge vi brugte overhovedet, han klarer alt det praktiske, og giver dig et rigtig godt værktøj til at komme videre med.

med de tegninger du får, kan du få en tømmerhandel til at lave en matriale liste, hvis de gider bruge lidt tid på det.. gider de ikke, kan det være ligemeget. så find nogle andre..

men et godt samarbejde med tømmerhandelen, og nogle gode tegninger, og en portion sund fornuft, og hænder der sidder rigtigt, kombineret med godt overblik, så kan det næsten ikke gå galt.

alt hvad der skal autorisation til, har jeg fået andre til, alt hvad jeg ikke vidste noget om, har jeg snakket med nogle forskellige og sorteret det værste ævl fra, og så ofte fået noget kompetente folk til lige at sætte mig igang, og så har jeg selv lavet resten derfra.

du kan se linket til huset vi har bygget, og jeg har lige lagt nogle billeder op, fra midt i projektet.

de priser som ziwe kom med, holder ikke helt..

grunden kostede 900.000 - vi havde 600.000 i friværdi i det gamle hus, og vi skylder ca. 2.000.000 på huset, så det har kostet os ca. 1.700.000 inkl. mit privatforbrug, da jeg sagde mit arbejde op, og ingen indtægt havde i præcist eet år.

i huset har vi valgt bl.a.:
jordvarmeanlæg   - ca. 100.000 (kan fås billigere)
genvex anlæg med jordveksler  -  ca. 70.000
jordveksleren er friskluft til genvexanlægget, der graves ca. 100meter rør ned i haven, i 2 meters dybde, med en diameter på 20cm, her trækkes alt luft igennem, og giver mange fordele, om sommeren køles den varme sommerluft ned, og via bypass i ventilationen, blæses koldt luft ind i hele huset. og om vinteren, som eksplv. lige nu, der er der 1 minus udenfor, og friskluften bliver varmet op til 13 grader, inden det kommer ind i huset. det er gratis opvarmning og nedkøling. om sommeren sænkes indetemperaturen ca. 8 grader. på de varme dage

central støvsuger (lad være at spare det væk) ca. 7000kr

ihc net vi har en kæmpe elinstallation, pris ca. 200.000 og det er BILLIGT, tro mig... når man har set hvor meget arbedje der er i det, så bliver man klogere.

invita køkken og bad, skabe osv. 140.000 ( ja... vi kom op at skændes)vi havde fået en langt billigere pris i kvik, men der kom nogle ting i vejen.. kunne godt finde på at købe i kvik en anden gang.

vinduer fra STM fra langeland, træ alu special sort udvendig, og hvid indvendig. en rigtig god kvalitet, og kontra andre leverandører bedst og billigst ved min rundspørge til ca. 15 leverandører. pris 165.000

materialer fra stark, ca. 500.000kr

smeden brugte vi Ulbjerg smedie, de er dygtige.. de går ikke på kompromis, og forklarer alt, både fordele og ulemper ved alle valg... god behandling, og dygtige folk. ca. 180.000 for alt vvs, blandingsbatterier, trappe indvendig, gelændere og stålaltan udvendig, plus en masse diverse.

resten er diverse, det er skalflex, klinker, lamelgardin fjernsyn (2 stk) osv.. de 1,7 mil er inkl. alt vi har brugt. min kones løn, er gået lige op med renterne, så 1,7 er realistisk, uden renter osv.

du kan spare rigtig rigtig mange penge ved at bruge tid på det.. jeg købte fornyligt nogle 2. sorterings belægning, 2. sortering fordi det ikke var den sorte farve de ville sælge som sort... så.. sparede 25.000

men altid, alle vil sælge dig hvad du skal bruge, du skal bare finde den biligste..

er der noget, så spørg endelig...

<p>Hellere komme galt afsted, end slet ikke at komme afsted...</p> <p>Klamphuggeren...</p>
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også