At bygge SELV...??

Hey LDS'ere !

Har ledt og ledt på nettet omkring selv at bygge hus. Det eneste jeg finder i disse "bygge selv" tråde er folk som kun lige hjælper lidt til og at man kan bygge for 10-15.000kr pr. kvm. Men når jeg siger "selv", så mener jeg "S E L V" og her snakker jeg om...ja har faktisk overvejet at mure huset selv, men det skal lige tænkes igennem, men ellers vil jeg kun få hjælp (venner og bekendte) til at lave murværk, VVS og el...resten står jeg selv for: sokkel, gulv, vinduer, spær, tag, isolering, forsklaning, gips, maling, køkken, bad, klinker osv osv osv...

Jeg regner med det skal være et 1½ plans hus på en ca. 120 kvm i grundplan og så en 80 stykker i overetagen. Senere hen vil jeg så mure en dobbelt garage på grunden. Jeg regner med at finde en grund til en 5-600.000kr og så smide et hus på, har selv en 400.000kr ca...

Nu er mit spørgsmål så...

Hvor mange penge skal jeg regne med at et sådan hus koster i ren materiale udgifter...?? Og er der måske nogen som ved hvor man kan finde en komplet liste over de materialer som går i et hus fra A-Z...??

Og igen, så laver jeg stortset ALT selv, får måske et par kammerater til at mure, hvis jeg opgiver dette selv...

Håber på gode svar...

Go' weekend snart!

Ruben

 SELVBYGGER!!!

Hey LDS'ere ! Har ledt og ledt på nettet omkring... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce


"Mine erfaringer med "tvungne" håndværkere er lige netop at når elektrikkerne har været på spil, har det været de mest deprimerende og opgivende faser. Alt er stort set umuligt og i hvert fald meget, meget svært, og man skal være meget forsigtig med at tage gas på disse sarte mimoser. Havde lige for et par dage igen besøg af en sådan fyr, der kun så uendelige problemer! Undskyld mine generaliseringer!

Derimod er de "tvungne" VVSere altid fulde af fantasi og gode løsningsmodeller og fantastisk håndelag, i hvert fald i mit tilfælde."..


Hov hov hov..
Jeg har lige den modsatte opfattelse .. ha ha ha.. Mon ikke bare der er forskel på folk :-)

Jeg ville bygge i 1 plan.. syntes det funger bedst, mm. man har store børn, der ofte er en "belastning"
Du kunne jo også lave garage/værksted under huset.. det ville sku være fedt..

Mvh Jan J
Selvfølgelig kan det lade sig gøre at bygge et hus selv uden håndværksmæssig baggrund. Vi har selv bygget et et-plans træhus på 176 kvm. Vi har selv lavet fundament og alt indvendigt. Pga. tidnød fik vi dog et tømrerfirma til at lave det udvendige. Teknisk set kunne vi da sagtens have gjort det selv, men tiden skal jo også være der til det. Vi startede projektet i juni 2007 med tegninger osv. Første spadestik blev taget i december 2007. Huset blev færdigmeldt i oktober og vi er flyttet ind i et dejligt hus. Det er en skøn fornemmelse at vide hvor alting er og hvordan det er lavet. Vi endte på en byggepris omkring 1,5 mio. kr. ex. grund, men inklusiv håndværkerudgifter til el, vvs og kloak, som man jo ikke må selv, samt tømrerarbejdet til den udvendige del. I den pris er der ikke sparet på detaljerne. Eksempelvis er der IHC/el installation til ca. 70000 i materialeudgifter. Huset er desuden lavenergi klasse 1 med solvarme, solceller, ventilation med genindvinding, naturgasinstallation, samt hårde hvidevarer i klasse A/A+.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
KUN HUS (altså ingen hvidevarer, møbler, og spændende ting). Kan du hvis du vælger skrabede materialer få for omkring 600000 for ca. 120 kvm. Hvis du så vil have lidt pænere end det billigste i vinduer, døre, fliser, tapet, osv. Så koster det naturligvis lidt mere. Afhængig af husets udformning, så er der tillige murer arbejde for lidt over 100000, og elektrikker og VVS arbejde for noget nær det samme.

Så under en million kan man godt komme, men det bliver ikke LANGT under en million. Plus du skal lige være klar på at det tager altså MONSTER lang tid at bygge et helt hus, også selv om du får muret det op proffesionelt. Alt det indvendige tager også tid. Jeg har nået mindre end 170 kvm på 8 måneder (fuld tid istedet for at gå på arbejde), og det var med tagpaptag (!).

Og så kommer der en ret stor udgift til værktøj, da man slider en del værktøj op på et helt hus. Jeg har brugt langt over kr. 100000 på værktøj siden jeg starte med at (om)bygge hus (beholdte kun murstensvæggene).
Jeg har brugt langt over kr. 100000 på værktøj


Arrgh Twist!! Så lider du vist også lidt af maskinitis!! Men enig, man kan og skal bruge en del penge på værktøj, som man så også har glæde af siden, hvis man ikke sælger de større sager igen.

En anden post man er tilbøjelig til at overse, er skruer, søm, klæbestoffer, beslag, patroner med alskens sære indhold osv osv

Med venlig hilsen
ktm

 

Nogen som ved hvor man kan finde en "huskeliste" til materialer, så tror jeg jeg vil prøve at ligge et budget for huset, men der er jo som nævnt tidligere, en masse ting man glemmer... ;o)

Evt. nogen som kan hjælpe med en sådan liste, et udspecificeret hus budget eller lignende...?

På forhånd tak og go' weekend!!

Ruben

 SELVBYGGER!!!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det var måske en ide at få en arkitekt ind over, så du "blot" skal tænke på at bygge hus.

du kan se mere her: http://www.bolius.dk/radgivning/ombyg-nybyg/nyt-enfamiliehus

Her kan du få lavet tegninger og materialelister.
Det koster vist omkring 50-70000 kr. Så det er lidt dyrt, men kan måske tjenes ind igen, når du kommer med komplette lister til tømrerhandlen.
Skal også have en arkitekt ind over, da jeg kender en billig én...han skal jo nok også regne på et par ting, når jeg ikke ønsker et typehus som alle andre har... ;o)

 SELVBYGGER!!!

Det ser rigtig flot ud det du har lavet i den lejlighed. Det kan da kun blive et flot hus også
Jo tak..har raget mange vægge ned og den lignede lort da jeg fik den...bygningen er fra 1881 og tror sgu ikke køkkenet var meget nyere...hehe...men knap 3 m til loftet og velvinge vinduer...så ganske hyggelig er den blevet...men nu står den sgu på hus...skal bare lige have Nybolig til at sælge lejligheden, den kommer i avisen næste uge... :o) Spændende spændende...

 SELVBYGGER!!!

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også