Politiets "Drive inn foto vogne"

Kan en af jer give mig en god sms tjeneste, en som virker, som kan skrive til mig når jeg nærmer mig en fotovogn (det er godt nok allerede for sent, har mistet kortet)men de næste 3 år er kritiske.
Pinligt at datter og svigersøn ikke vil have jeg kører med mit barnbarn.
tak for hjælpen

------------------
fynboen

Tak for hjælpen
HILSEN FYNBOEN
Kan en af jer give mig en god sms tjeneste, en som... Vis hele indlægget
63 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
For et halv år siden stå der i avisen noget med en undersøgelse, at de mennesker der kørte stærk(Fartdjævlene) var de personer der fik
for lidt eller ingenting af det frække. Citat slut :shock:

Med venlig hilsen

Søren
Til alle: Hold nu kammertonen - det er et kendetegn for dette forum...


Og ellers til fynboen: Det gør mig lidt nervøs, at du vil have oplysninger om, hvor der holdes razzia, når du samtidig LOVER at køre pænt :roll:

Det bekymrer mig også, at din holdning tydeligt er, at du aldrig har været eller nogensinde bliver involveret i uheld :? Håber jeg har misforstået dit indlæg...

Jeg er ikke selv en engel, men jeg er stor nok til at acceptere en bøde. hvis jeg har kørt for stærk - uanset hvor mange procent. De fleste er jo ikke i tvivl om, hvor stærkt man må køre, og man ændrer altså ikke noget på Christiansborg ved at bryde loven. Næh, vil I af med fotovognene, så kør så pænt, at de bliver overflødige... Bliver de en udgift for staten, skal de nok lukke foretagendet, for som mange skriver, så ER det jo blevet en pengemaskine i flere tilfælde.

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

>Lunelund, nu tror jeg desværre aldrig det bliver en underskuds forretning for staten. De startede jo med at fange dem der kørte for hurtigt farlige steder, eller rettere speciel udsatte steder, altså ved skoler og generelt steder hvor der er mange forgængere.
Nu står de på motor trafikveje, steder hvor hastigheden måske går fra 80->70, 60->50 osv, og skyder folk lige efter skiltet, dette mener jeg ikke var idéen med mindre det er en pengemaskine. Dog kan man jo også sige at vores veje snart er EU værste og efter som at alle de penge vi betaler i afgift som iøvrigt er grunden til er "vores" biler er 102% dyrer end i DE og 99% dyrer end i SE ikke går dertil skal pengene ind andre veje.
Så vi burde faktisk takke fynboen og lidt mig og de andre der pænt betaler vores bøder, for den "nye" store motor vi har fået i jylland, som der var å meget brug for.

Ha en god dag. :wink:

\René
Citat fra jsh2000

Ved lidt af en tilfældighed kom jeg til at gennem læse denne diskusion og kunne ikke holde mig fra at komme med mine personlige erfaringer omkring "fart" der dræber. Der er i flere omgange blevet brugt argumenter som "Har du ikke selv børn - hvordan kan du køre så stærkt (idiot) - Jeg vil nødigt køre der hvor du køre - etc"

Jeg har kørt som sælger i snit 100.000 km om året gennem de sidste 10 år og har prøvet det meste der kan prøves i trafikken. Udfra det vil jeg komme med på stand at det er ikke fart idioterne man skal være bange for. Fart idioter er som regel fokuseret på deres kørsel og derved lang mere opmærksom end normale billister. Jeg ved at det er en påstand, men nedenstående egen statestik underbygger min påstand.


Nu skriver du ikke, om du selv er en "fartidiot", men med udgangspunkt i de sædvanlige fordomme mod sælgere, der "lever på landevejene", vil jeg tillade mig at antage, at farten ikke altid holdes under det tilladte :wink:

Det er jo altid svært at se det for sig, når man ikke var der, men med "djævlens advokat"-brillerne på tænkte jeg følgende, da jeg så din liste:

Citat fra jsh2000


Jeg har været involveret i følgende uheld i mine 10 år som billist.

2. Nydelig ældre dame overser en ubetinget vigepligt, dette resultere i at hun rammer min højre bagskærm der følgende på bilen til at skride ud. Der er dog ingen andre til stede så ingen personskader til følge. Denne gang var der efter min fulde overbevisning øjen kontakt, men damen forklare at hun ikke forstår at hun ikke så mig.


Du har vel bare kørt "tzoo fast for ze human eye" (ligesom i den irriterende PostDanmark reklame), så hun ikke havde en chance smile

Citat fra jsh2000


3. Jeg kommer kørende en aften hvor der til min pludselige overraskelse lyder et odentligt bragt - bilen skrider ud og jeg lander halvvejs nede i en grøft- Jeg fattede engenlig ikke hvad der hvor sket med ved nærmere inspektion af ulykkestedet lå der en stor sten som var blevet strukket hen ad vejen. Den var selvfølge komme i klemmer imellem motor og mit højre forhjul, hvor jeg naturligvis som følge mister kontrollen. Politet finder ved nærmere inspektion af vejen flere store sten og en land der er ved at bygge et stendige i nærheden af ulykkestedet.


En så stor sten kræver normalt ingen inspektion at opdage - hvis man kører efter forholdene opdager man den, og kan nå at bremse eller køre uden om (med mindre man fx kører 80-100 km/t med kun nærlys, som mange gør).

Citat fra jsh2000


4. Jeg kommer kørende af en vej nord for holbæk. En af disse veje hvor man kun kan overhale i meget korte perioder. En et ældre par med deres børnebørn på bagsædet har besluttet sig for at køre 65-70 km. i timen hvor man må køre 80. Dette resultere i at en lang kø kommer under opsejning og flere udtålmodige billister begynder straks at overhale ved først kommen lejlighed. Desværre når ikke alle uden om inden der komme en modkørende last bil og flere biler kollidere inklusiv undertegende. Jeg havde dog ingen skyld i dette.


Hvori bestod din uskyld? Var det dem, der var ved at overhale, der trak ind i dig, mens du pænt holdt dig bag den langsomme bil med rigelig bremseafstand?

Du får det lidt til at lyde, som om det er det ældre par, der er skyld i ulykken, men faktum er jo, at de ikke er farlige - bare hamrende irriterende, ligesom lastbiler - når de kører 70 km/t på landevejen!

Citat fra jsh2000


5. Jeg kommer kørende ud af en lille bivej i let regnvejr, længere fremme er der et sving med dårligt udsyn og jeg sætter derved farten en anelse ned. Ved gennemkørelse at svinget mister jeg pludslig vejgreb og lander halvt ude i rabatten - dog er sker der ingen ting med bilen eller undertegende. Det viser sig at en landmand har lagt "og jeg overdriver ikke" 20-30 cm muder på vej fra en opkøresel fra hans mark i nærheden. Ved gennem kørsel af muderet havde jeg ikke forstillet mig at bilen ville reagere som den gjorde. Det lå på det tidstpunkt mig meget fjent at nogle ville ligge så store mængder jord på vejen.


Det lyder lidt som det med stenen - ved en lavere hastighed, afpasset efter forholdene, havde du måske nået at se mudderet, så du kunne reagere.

Citat fra jsh2000


Frygt uopmærksomme ældre mennesker og ubetænksomme landmænd, lang mere en de billister der køre for stærkt. Jeg siger hermed ikke at det er i orden at bryde loven, blot at hvis man frygter for sit eget helbred eller sine børns, tror jeg at man skal frygte en helt anden målgruppe en fart synderne.


Der er mange andre risikofaktorer end fart, men mange af dem kan man undgå ved selv at køre mere forsigtigt (det har jeg i hvert fald selv kunnet konstatere, når jeg af og til griber mig selv i at køre lidt for aggresivt). Når man kører "friskt" og rethaverisk bliver alle disse usikre, ældre bilister, skødesløse landmænd og uforudsigelige børn, katte, sten o.s.v. mere farlige, end de behøvede være.

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det virker som mange alvorlige episoder - selv med dit høje kilometertal, som jo også alt andet lige må betyde, at du er meget rutineret bilist. Det virker lidt, som om du tiltrækker ulykkerne, men aldrig selv har skylden... :wink:

Citat fra jsh2000


Men det er jo ikke specialt populært at skylde skylden på gamle mennesker eller andre uopmærksomme billister som grundet deres manglende evner til at overskue flere ting på en gang og derved aldrig skulle have haft et kørekort.


De fleste af dem har sikkert været udmærkede bilister engang, men fordi kørekortet nærmest er en menneskeret når man først har fået det, er der ingen, der tør tage det fra dem eller bare jævnligt kontrollere, at både rutine, overblik og kendskab til regler, skilte, striber m.m. stadig er i orden (specielt det sidste er ikke forbeholdt de ældre sad ). Jeg tror, det ville være rigtig sundt, hvis vi alle fik en "betinget frakendelse" fx hvert 5. år.

Mvh
Thomas

P.S.: Hvad skete der egentlig med "fynboen" og kørekortet :?: :?:

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Annonce
>Thomas pont, nu vil jeg ikke stille mig som forsvare for en sag jeg ikke ved noget om dog kan jeg godt se mig i "sælgerens situation" men også i din. Det med stenen, helt ærlig, har du aldrig kørt over nogen, hvor man tænker bagefter, hvad pokker var det, og så er det noget der er kommer flyvende eller noget fra siden. Nu ved jeg godt en sten ikke bare kommer dumpende men, den kan have ligget tilpas lagt inde i siden så man ikke opdager den emd mindre man kører med tågelys, som vi jo ikke må uden grund. LÆS grund "tåge".

Holde afstand, hvordan gør du det på motorvejen i mylder trafikken? For hvis der er 100m til den næsten så er der jo selvfølgelig ikke nogen der kører ind foran dig vel? og hvis der gør så bremser du jo bare lidt så du holder 100m igen, og tilsidst har vi måske en bilist med 80km/t i midterbanen? Jeg ved godt hvad der er rigtigt, men en anden ting er realitet. Det "sælgeren" fortæller om kan jeg godt forestille mig selv i.
Man kører bag en med 100m afstand som jo er lovligt. du kører 70km/t bag vedkommende som kører 100m længere fremme, som også kører 70km/t. Alt sammen godt nok. Nu kommer personen bag bag og synes det er irreterende og overhæler mig, der kommer en modkørende og han skynder sig at trække ind foran mig, når det ikke rammer måske ham foran og min afstand til ham er måske nu 50m og jeg rammer så ham.

Hvem har skylden? Ja jeg har ikke holdt 100m til ham vel? eller hvordan afgør man det?

Puha, vi alle er kloge, utroligt forsikrings selskaberne og politiet nogen gange har problemer med at finde synderen når reglerne er så nemme. biggrin
@rene2:
Som jeg skrev, så var det som djævlens advokat, jeg skrev, og i vidt omfang baseret på egne erfaringer - jeg er ikke for god selv, så måske derfor læser jeg mellem linierne.

Når nu du selv nævner det, kan jeg ikke lade være med at bringe min kæphest nr. 1 i spil: Tåbelygter GØR INGEN GAVN OM NATTEN ved normal sigt - de skal være justeret med et fald på 1% (ligesom nærlys), og de kan derfor kun lyse måske 20-30 meter frem (endnu kortere end nærlyset, fordi de sidder lavere). Det eneste, der bliver bedre oplyst, er den nærmeste halve meter frem og ud til siden, hvor man skal kunne se om hjørner for at få glæde af lyset. Til gengæld blænder tåbelygterne modkørende, fordi de ikke er asymmetriske (og sikkert fordi de ofte er justeret forkert). Jeg synes derfor, det er fuldstændig rimeligt, at det er forbudt at køre med dem i lygtetændingstiden.

Med hensyn til afstanden på motorvejen har du helt ret - jeg prøver også at undgå at blive "sluse", og holder derfor ikke den nødvendige afstand (men når/hvis det en dag går galt bilder jeg mig heller ikke ind, at det var en andens skyld), men i bund og grund bringer det os vel bare tilbage til hovedproblemet, for hvem er det, der kører zik-zak og trækker ind foran, så snart der er en, der faktisk holder afstand (hvilket i øvrigt også er ulovligt, da man slet ikke må skifte vognbane i myldretidstrafik på motorvejen) - jeg tror statistikken oftere siger fartidioten end den usikre pensionist biggrin

Med fare for at lyde hellig: Jeg kører ikke altid lige pænt, men jeg erkender, at det er et problem (mit problem!), og forsøger at tænke over det - det hjælper ikke at sige, at det altid er de andres skyld.

Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Jeg har egentligt stor respekt for at der laves hastighedskontrol.
Men når jeg ser fartkontroller i hverdagen er de ofte placeret steder hvor der efter min mening er gode oversigtsforhold og mange gange ude på de lange lige landeveje. Meget sjældent ses de i forbindelse med byerne, og hvis de ses her er det ofte på de store lige indfaldsveje.
Fartkontrol disse steder har efte rmin mening mere med pengeopkrævning end et ønske om at højne trafiksikkerheden. :x

Jeg har da også selv fået et par enkelte "fartafregninger" og det har netop været på disse lange lige strækninger ! den ene af disse gange fik jeg en fartbøde, jeg kørte ca 90 km/t hvor det lovlige var 80 km/t. Jeg spurgte så betjenten om hvordan reglerne om sværgodstransporter var... Jeg havde nemlig kørt bag 3 af disse enorme vindmølle transporter i mere end 40 km.. Endeligt var je kommet forbi disse tre lastbiler og for og efter kører med skilte.. de kørte så tæt at man kun kunne komme forbi ved at overhale alle på een gang. En overhaling der meget ment vil blive rigtig farlig cry
Betjenten svarede at der skulle være plads mellem disse til brug ved overhalinger etc. Og direkte adspurgt om ikke disse vogntog ( der samtidigt paserede ) kørte for tæt, var svaret jo de kærte alt for tæt.
Og adspurgt om hvorfor de så ikke blev stoppet og orienteret om at det ikke var på den måde de skulle køre ( måske med et bødekrav til følge ) var hans svar at de skal jo også være her og det var besværligt at stoppe disse og de ville fylde meget hvis de blev stoppet...

Min tolkning af dette og lignende er at hastigheds kontrol er en let opgave og rimeligt indbringende ( men vi kan jo selv holde en lavere hastighed for at spare ) mens andre og farligere opgaver fravælges da de ofte er mere besværlige for betjentene.... :?

Mange farlige hændelser sker jo også på motorvejene når lastbilerne har den inderste bane og kører kofanger ved kofanger. Når der så kommer en bakke er der een i rækken der ikke kan holde pusten og de bagved liggende trækker ud til overhaling... En meget langsom overhaling til stor gene for andre bilister der ellers ville have kørt ca 50 km/t hurtigere...
Springet fra lastbilernes lovlige 50 km/t til bilernes 130 km/t er meget stort når en lastbil pludseligt trækker ud i 2. spor...
Det er efter min mening noget der dagligt giver masser af farlige episoder på vore motorveje. :x

men kør pænt og efter forholdene, så går det sjældent galt 8)

MVH Njord
I forhold til det med motorvejen, synes jeg faktisk, at de problemer med hastighederne kontra zikzakkørsel er blevet bedre efter vi har fået de nye hastighedsgrænser, men det kan jo selvfølge skyldes at politiet har meldt ud, at de vil være meget kraftigt tilstede.

@ThomasPont - Jeg synes ikke du lyder hellig, men nærmere ydmyg, da du har selverkendelse, hvilket jeg i øvrigt ser som noget positivt.

Jeg kører heller ikke altid lige pænt, jeg bliver også selvretfærdig, når jeg synes andre kører, som nogle øffer osv. Det må vel starte med os selv, hvis trafikken skal blive sikre at færdes i. Husker reklamen med overskud i hverdagen, hvor en bilist hjalp en anden, som ikke kunne komme ud fra en sidevej. Mon ikke det var mere i den stil man burde tænke, når man kører bil (sidder jeg og siger til mig selv, mens jeg dunker mig i hovedet for ikke at overholde det).

Mvh. Carsten
Nu så jeg ikke lige dit indlæg njord, før jeg postede mit eget.

Men på udvalgte strækninger på motorvejen må lastbiler, biler med campingvogn el. trailer ikke overhale i tidsrummet 6-18. En udmærket regel synes jeg.
Jeg har især bemærket den når jeg kører på motorvejen i Vejle, for at besøge mine forældre på den anden side Odense.

Jæ e næmli os fynbo

Mvh. Carsten
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis