Isolering og el-gulvvarme max. 100 mm

Jeg skal i gang med at renovere vores entre på ca. 6 kvm og kunne godt tænke mig at installere gulvvarme (el) og et klinkegulv. Rummet var i gamle dage (før vi boede i huset) fyr-/vaskerum og der er terazzogulv under det nuværende gulvtæppe.

Jeg har tænkt mig at ophugge terazzogulvet, så jeg kommer ned til beton'en, og herfra starte projekt: gulvvarme. Jeg er i tvivl om der er isolering under beton'en (huset er fra midt-1950'erne) og jeg ville derfor gerne have en eller anden form for isolering under gulvvarmen. Jeg forventer at have 10-11 cm til både isolering, gulvvarme og klinker.

Er der nogen der har erfaring/anbefaling til hvilken type isolering jeg skal benytte og/eller hvordan jeg bygge gulvet korrekt op?

Mvh

KLA

Jeg skal i gang med at renovere vores entre på ca.... Vis hele indlægget
51 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for alle inputs

Jeg tygger lidt på det hele og tror jeg vil undersøge en alternativ (100mm isolering og slidstærkt trægulv) løsning også.

Mvh
Kim

Skrevet af pev den 09-11-2008 21:47

Hej

Synes lige at dette link godt kunne gennemlæses, måske det ville give andre tanker om produktet Airflex.

 

http://www.st-thermohus.dk/data/images/pdf/airflextest%20sheffield%20hallam,%20hot%20box.pdf


Hej Pev

Jeg har kigget lidt på dit link. Den test der er lavet er i meget høj grad designet til at favorisere airflex i forhold til mineralulden. Det er et tænkt eksempel der ikke kan bruges til at sammenligne de 2 materalers isoleringsegenskaber. Der er manipuleret med opsætningen så man i virkeligheden sammenligner pærer og bananer.

Her er et par eksempler:

Der er større andel af træ mellem mineralulden end man typisk ser i standard konstruktioner. Især i toppen af konstruktionen hvor temperaturforskellen mellem ude og inde er størst er der stort set kun træ og næsten ingen mineraluld. Langt det største varmetab vil foregå gennem træet i toppen af konstruktionen. Om man så benyttede et super duper fantasimateriale der isolerede 100% mellem træet ville varmetabet gennem træet stadig være meget stort. Airflexen er ført hele vejen rundt om kunstruktionen hvorved de voldsomme kuldebroer brydes, og man undgår således det store varmetab gennem træet.

I en virkelig konstruktion vil kuldebroer mellem muneralulden være meget mindre, og mineralulden med sine bedre isoleringsegenskaber vil klart have en fordel.

Man skal passe på ikke at lade sig narre. Forsøgsopstillinger kan i høj grad designes til at vise det man vil.

Jeg har endnu ikke set en uvildig undersøgelse der bekræfter de lovprisninger som producenterne hævder. Jeg mener ikke at de reflektive isoleringer kan erstate de konventionelle isoleringsmaterialer, men i høj grad er et specialprodukt til helt sørlige forhold/situationer.

Venlig hilsen

Jens

Ja, mon ikke der er mere luft i airflex end i 10 mm mineraluld, hvis det er det du mener. Der er heller ingen tvivl om, at airflexen isolerer bedre end 10 mm mineraluld.

Venlig hilsen

Jens

Prøv at spørge dig frem til dem som har installeret Airflex/Aluthermo, så får du en anden mening om produktet.

PE

Hvorfor skal vi nu have denne diskusion igen om reflektiv / refleksiv isolering.
Vi har haft den 100 gange før, og stadig ikke fået overbevisende resultater.

Og PEV hvad er dit erhverv da, siden du er så skråsikker?

han er nok importør af produktet

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Nej slet ikke, er kun bruger af produktet.

Andre kunne lære meget, hvis man åbnede øregangene og glemte janteloven.

Der er faktisk brugt oceaner af Airflex i stor-københavn i mange gamle bygninger.

Faktisk kunne det blive rigtig sjov at se jeres ansigtsudtryk den dag i finder ud af at skidtet virker

Airflexen har faktisk mere luftindhold en mineraluld. Husk nu på at den relative luftfugtighed er meget højere i mineralulden.

Mange steder hvor der har været isoleret med 350 mm. mineraluld har vi været nødt til at fjerne det øverste lag isolering pga af meget fugt.

 


PE

Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis