Isolering og el-gulvvarme max. 100 mm

Jeg skal i gang med at renovere vores entre på ca. 6 kvm og kunne godt tænke mig at installere gulvvarme (el) og et klinkegulv. Rummet var i gamle dage (før vi boede i huset) fyr-/vaskerum og der er terazzogulv under det nuværende gulvtæppe.

Jeg har tænkt mig at ophugge terazzogulvet, så jeg kommer ned til beton'en, og herfra starte projekt: gulvvarme. Jeg er i tvivl om der er isolering under beton'en (huset er fra midt-1950'erne) og jeg ville derfor gerne have en eller anden form for isolering under gulvvarmen. Jeg forventer at have 10-11 cm til både isolering, gulvvarme og klinker.

Er der nogen der har erfaring/anbefaling til hvilken type isolering jeg skal benytte og/eller hvordan jeg bygge gulvet korrekt op?

Mvh

KLA

Jeg skal i gang med at renovere vores entre på ca.... Vis hele indlægget
51 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er altid klar til at lære noget nyt

Hvorfor har I været nødt til at fjerne et lag mineraluld pga fugt, kan du forklare det lidt nærmere?

Jeg vil holde udkig efter gamle bygninger med airflex i fremtiden.
Ja. Jeg forstår heller ikke hvorfor der er NOGEN der konsekvent byder ind med deres vilde og ubegrundede påstande omkring produkter der ikke er godkendte (fordi de ikke virker når man tester dem korrekt), når nu spørgeren gerne vil have et fornuftigt og brugbart svar.

Og svaret som jeg vil give er at hvis man ikke har mulighed for at lægge mere end 100 mm ovenpå den eksisterende beton (og altså ikke laver yderligere tiltag der gør at man skal overholde reglerne for ombygning af klimaskærme), så skal man jo bruge ca. 25-30 mm på klinker og fliseklæb, ca. 25mm på det allermindste vandbårne gulvvarme system med varmefordelingsplader man kan finde, og evt. omkring 15-25mm på et undergulv (eks. huskyplader eller andet i den dur). Det efterlader 20-35mm at lægge yderligere isolering på. Og hvis du lige skal have et lille afretningslag på dit betongulv, så er du måske i nærheden af 15-20mm til ekstra isolering. Men lægger man det til de ca. 20mm der er i gulvvarmesystemet, og/eller bruger man undergulv med spor rillet til pexrør/varmefordelingsplader, så er du vel næsten også oppe på 40-50mm hvor man godt kan tillade sig at have komfortvarmen tændt. Skal rummet decideret opvarmes (eks. fordi det fungerer som fordelingsareal til iøvrige opholdsrum) vil jeg dog mene at man bør have enten en lille radiator eller evt. en supplering i form af nogle varme-fodpaneler, men det kommer så i høj grad også an på hvad der er isoleret med i væg og loft, da det teoretisk set ofte er her der er det største varmetab, da varmen vil søge opad.
Skrevet af pev den 19-12-2008 19:24

Hej Twist.

Jeg synes lige at du skal læse hvad de skriver om superisolationen på Niels Bohr instituttet.

Dem som vil svare på tråden, hold jer indenfor det der bliver talt om tak.

http://www.nbi.ku.dk/spoerg_om_fysik/fysik/superisolation/



Interessant, jeg hæfter mig specielt ved at den gode skribent ikke har nogen titel....... -det plejer ellers at være god skik når man forfatter et "videnskabeligt" svar.

Jeg hæfter mig specielt ved sidste linie:

"Der laves stort set ikke moderne lavtemperaturapparater uden superisolation i dag."

Jeg kan ikke rigtig se hvad vi skal bruge det link til, hvis du derimod kunne linke til en artikel om hvor godt det er til almindelige formål, med almindelige temperaturer, kunne det være at kritikken forstummede........... - men det er vel stadig det der er problemet.

I øvrigt synes jeg at der er utrolig dårlig forumskik at omtale andre som unge hvalpe der ikke er tørre bag ørene, så snart du bliver afkrævet fornuftige argumenter.

Med venlig hilsen

Anders

Annonce

det er jo det der er blevet konstateret i flere indlæg, alufolie virker optimalt ved meget store temperaturforskelle,temperaturen på flydende kvælstof er meget lav , omkring -170 grader, og ved de store temperaturforskelle virker det fint, men ved små forskelle er der andre alternativer der er bedre.

ang. superisolering kontra alutherm ,så er der 40 lag alufolie i superisoleringen, hvorimod alutherm kun har 1-2-eller4 lag alu, så det er altså ikke et argument for at bruge alutherm

kom nu med nogle konkrete beviser for alutherms "fantastiske egenskaber"

i stedet for at blive ved med at sammenligne æbler og pærer

så kom med noget der kan dokumenteres,og har hold i virkeligheden!!!!!!!!!
og til anders k. tak for din opbakning!


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hej.

Jeg bad om seriøse svar tak.

Prøv lige at læse hvad i modstandere skriver, i modsiger jo hinanden

Der laves stort set ikke moderne lavtemperaturapparater uden superisolation i dag, skriver Malte jamen hvorfor dog det når ik det dur skidtet.

Er der nogen forklaring på det? Er en isolation god til kulde, er den så ik også god til varme


PE

hvis du er interesseret i seriøse svar, så skal du da ikke blande superisolering sammen med alutherm, det er to meget forskellige produkter,og det kan da godt være at du griner bedst, men hvem er det lige der er "til grin" i denne debat ?

hvem er det der ikke kan komme med saglige argumenter, men kun nedladende personlige komentarer, prøv at læse tråden igennem fra start, og se hvor mange gange du får et spørgsmål, og hvor mange gange du svarer på et direkte spørgsmål, du snakker udenom hver gang ,og pludselig blander du superisolering ind i debatten,

det må da være synligt for alle der læser dette, at du er løbet helt tør for saglige argumenter, og ikke kan dokumentere dine påstande!!!!!!!!!!!!!!! 


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Skrevet af pev den 19-12-2008 21:15

Hej.

Jeg bad om seriøse svar tak.


Seriøse svar siger du, hvornår er du blevet udnævnt til dommer i denne tråd, mig bekendt er det ikke dig der har startet tråden.

Trådstarteren bad om råd til isolering af sit gulv, og det har han fået. Forhåbentlig er han i stand til at skelne skidt fra kanel og vælge en fornuftig løsning på hans problem.


Med venlig hilsen

Anders

Jeg vil meget gerne vide fra de to kloge hoveder om i har brugt den slags isoleringstype, eller har i noget i have den klogskab i som i uddeler her i forumet.

PE

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis