vindmølleprojekt

Hej, er der en derude som kan hjælpe mig med et spørgsmål..

Jeg er ved og lave en vindmølle som skal trække en (bil)generator ca. 55amp, som igen skal trække en elvandvarmer i min garage. Nu ligger landet bare at jeg næsten er færdig med projektet, men har lige brændt min generator af, da jeg ville vide hvor meget modstand den ville yde, når der kom strøm på.  kan man virkelig sætte ledningerne forkert på, altsår direkte fra et batteri til generator, eller skal der en modstand på et sted der i mellem.
Det skal siges at der bag på generatoren er et dobbelt stik med 2 ledninger, så er der 2 udgående gevind stænger m6, hvor af den ene i hvert fald bliver brugt når den er monteret på en bil, kan jeg se. Jeg er lidt i tvivl om hvor mange af disse jeg skal bruge til dette projekt.
Hilsen Patrick. 

Hej, er der en derude som kan hjælpe mig med et... Vis hele indlægget
59 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil da netop sige at den yder en del, for den lader da mere end bilen bruger, men jeg kan godt se at hvis det er de omdrejninger, vi snakker om, bliver mit projekt sgu ikke til en skid.. Okay hvor mange omdrejninger kan en generator holde til, for lige at få det på plads.
Da du kørte med din skruemaskine havde du da strøm på generatoren til magnetiseringen ? Jeg tror ikke du får den igang med at lade hvis du ikke har strøm på til at generere en magnetisering.
Som sagt jeg mener den hedder "D+" på generatoren og du skal nok ha en pære mellem batteriet og D+ eller hvad den hedder.

Lad os høre om update når der er nogen.
torben1.
ja jeg havde strøm på generatoren, da jeg kørte med skruemaskinen, men er sgu godt nok lidt forvirret over de ledninger, for det første, er der ikke noget der hedder d+,i hvert fald ikke på den her model, for det andet, sagde de til mig ude ved ophuggeren hvilke ledninger jeg skulle koble til, men efter 3 gange ude ved dem hvor generatoren ikke virkede, prøvede jeg og flytte om på nogle ledninger, det hjalp, så det kan ikke ha været rigtigt, det de sagde derude, nu der så bare en gul ledning i overskud.
Jeg regner med og få svejst det sidste på mandag, så håber at få stillet op i næste uge.
Da jeg kiggede på at lave mig en lille vindmølle, sådan for sjov, fandt jeg også hurtigt ud af at generatoren var den begrænsende faktor for mig. En generator fra en bil er, som I også er kommet frem,
til, ikke interessant pga omdrejninger. Jeg kan ikke finde linket lige nu på nogle amerikanere der har stor succes med at lave deres egne generatorer, men jeg mener jeg fandt det via dette link:
http://cnczone.com/forums/showthread.php?t=27556&highlight=wind
og her er en fra hylden, lige perfekt til formålet:
http://www.windbluepower.com/DC_540_Low_Wind_Permanent_Magnet_Alternator_p/dc-540.htm

Peace through superior firepower.

Nej jeg er blevet brændt af, ham der skulle svejse for mig har været syg hele ugen, så håber han får det gjort i morgen, det sagde han i hvert fald. men glæder mig helt vildt, nu skal det bare blæse i dk.

Hej patter og alle andre som har svaret i denne tråd    

De fleste bilgeneratorer har i dag indbygget laderelæ og ensretter ( dvs at der kommer jævnstrøm ud af generatoren ) som er det eneste man kan oplade en akkumolator med.

Vedr. gearing er det sådan at der på alle BOSCH generatorer sidder et typeskilt der fortæller hvad generatoren kan - nemlig volt spænding ( 12V eller 24V ) Max. ladestrøm i Ampere samt et tal f.eks 2400 - som fortæller at denne generator kan afgive 2/3 af max Amp. ved 2400 Omdrejninger ( selvfølgelig målt på generatorakslen )

For at en generator kan fungere skal den have 3 forbindelser - nemlig en stelforbindelse til akkumolator minus - en ladeforbindelse -  normalt mærket B+ som skal forbindes til akkumolator plus---- Den SKAL forbindes til en akkumolator for at den kan virke. Den sidste forbindelse er d+/61 som er til en ladelampe - ladelampen hjælper generatoren med at "magnetisere" for at den kan lade (det er en betingelse for at det overhovedet kan fungere at ladelampen er monteret - Ladelampen skal på 12V anlæg være en pære som forbruger 4 Watt og den skal forbindes til  d+/61 i den ene side og til akkumolatro + på den anden således at lampen lyser når generatoren ikke laver noget - nemlig fordi den så får minus gennem generatorens magnetiseringsvikling og plus fra akkumolatoren - når generatoren så laver strøm får ladelampen 12V på begge sider af lamper og kan derfor ikke lyse da der jo ikke er nogen spændingsforskel - -så langt så godt Patrik hvis du har brug for flere oplysninger så spørg igen og til flere  -  der findes ikke jævnstrømspærer og vekselstrømspærer - en pære har en glødetråd og den er ligeglad med om strømmen skifter retning som den gør ved vekselstrøm  -  en vandvarmer er også ligeglad da det jo er en modstand som er varmelegemet populært sagt så bare på med vanten - du behøver heller ikke noget relæ i plusledningen fra generatoren fordi den indbyggese ensretter kun tillader strømmen at gå i den rigtige retning - hvis du ellers har forbundet generatoren rigtigt-  

Hilsen "autoelektrikkeren"  

 


"AUTOELEKTRIKEREN"
Jeg har lagt et par billeder under galleriet, hvis nogen vil se, det lille projekt indtil vidre..
Jeg har kigget på dine billeder, det ser godt nok temlig voldsomt ud. Men OK jeg håber da for dig at du får det til at virke
Men jeg tror at bla. kilerems drevet vil give en alt for stor en friktion/bremse for det frie løb. Der er jo en grund til at vindmøller bruger gearkasser og ikke kileremme.
Jo vist, men der må jo så også være en grund til at det tog 2000 år og ændre..
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis