vindmølleprojekt

Hej, er der en derude som kan hjælpe mig med et spørgsmål..

Jeg er ved og lave en vindmølle som skal trække en (bil)generator ca. 55amp, som igen skal trække en elvandvarmer i min garage. Nu ligger landet bare at jeg næsten er færdig med projektet, men har lige brændt min generator af, da jeg ville vide hvor meget modstand den ville yde, når der kom strøm på.  kan man virkelig sætte ledningerne forkert på, altsår direkte fra et batteri til generator, eller skal der en modstand på et sted der i mellem.
Det skal siges at der bag på generatoren er et dobbelt stik med 2 ledninger, så er der 2 udgående gevind stænger m6, hvor af den ene i hvert fald bliver brugt når den er monteret på en bil, kan jeg se. Jeg er lidt i tvivl om hvor mange af disse jeg skal bruge til dette projekt.
Hilsen Patrick. 

Hej, er der en derude som kan hjælpe mig med et... Vis hele indlægget
59 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Kære akselj.

Nu har du jo ikke set alt i denne verden endnu

nu spørg jeg lige, er vi ikke enige om at en alm 12 volts pære er jævnstrøms.... for såden en koblede jeg til min generator, og fyre den af med min skruemaskine, den lyser fint.
Jeg kunne forresten godt, som cln skriver, bruge noget data på noget gearing/udveksling, nogle udregninger.
Langt de fleste autogeneratorer er med indbygget laderelæ og ensretter.
Der er nogle gamle carina 2 der kørte med et eksternt lade-relæ men de er vist ved at være sjældne at finde nu.
Men du skal muligvis have strøm på der hvor der står D+ (tror jeg) det er. Det er der hvor strømmen fra ladelampen i bilens instrument kommer tilbage til generatoren og nogle generatorer skal bruge denne strøm for at kunne begynde at lade.

Hvis du ikke har et relæ eller en kontakt på vil dit varmelegeme bruge al strømmen fra batteriet når møllen ikke kører rundt, men hvad så, med tiden vil dit batteri nok falde sammen, og selvfølgelig vil der være stor modstand for møllen for at starte op igen når der ikke er strøm på batteriet men til at se om eksperimentet virker, ville jeg ikke bekymre mig om det.

Mht. til gearing kan du så ikke ta et batteri og sætte dit varmelegeme og din generator til med en amperetang på og så med din boremaskine se hvor hurtigt du skal køre for at generatoren leverer strøm nok. Måske kan du aflæse maksomdr. på et skilt på din boremaskine og så få et ca tal om du skal køre med fuld, halv eller kvart "gas".
Hvis du ikke har en amperetang kan du også nøjes med et multimeter til ca 40kr i Harald Nyborg og så måle spænding på batteriet det skal vise 13-14volt når generatoren lader.
Jamen jeg har fået min generator op og køre, faktisk skal jeg bare lige have svejst et par småting, før jeg er klar, hmm.. altsår jeg kan ikke generere nok strøm via min skruemaskine til at lave det stunt, du snakker om der, jeg kan kun sætte min skruemaskine direkte på generatorens aksel, og der ved 800 omd/min, får jeg noget der ligner 1,4 volt men tror den glider lidt rundt.. findes der ikke en tabel eller ligende, hvor man kan regne hastighed ud i forhold til omdrejninger..
kan man i øvrit få en form for "et eller andet" på batteriet så, vandvarmeren ikke står og bruger alt strømmen når det ikke blæser. Noget der slår fra.
Umiddelbart vil jeg tro du skal på på ca. 5000 o/min for at få maks fra generatoren. På de gamle biler jeg roder med er remhjulet en smule mindre end hjulet på krumtappen. Hvis motoren går med 3000 o/min passer det nok med generatoren går med 5000 o/min
Et bredt skud fra hoften
Annonce
Det vil nok blive svært at få nogen vindmølle til at gå med 3000 omd-pm, en forklaring har jeg ikke 100 % jeg ved dog at matrialet på en sådan vindmølle vil blive for tungt til at kunne drive rundt med den fart.
Det er jo sket flere gange at vindmøller har mistet en eller flere vinger ved for høj fart, hvor sikkerheds mekanismen har svigtet.
Så det du skal have fat i er en generator der kan produkserer mange ampærer ved små omdrejninger, og de findes men nok ikke ved ophuggere o.l.
Skrevet af Håndværkeren den 09-11-2008 15:26
Det vil nok blive svært at få nogen vindmølle til at gå med 3000 omd-pm, en forklaring har jeg ikke 100 % jeg ved dog at matrialet på en sådan vindmølle vil blive for tungt til at kunne drive rundt med den fart.


Eller "bare" geare den op. Der er også gear i store vindmøller.
Ved ikke hvor hurtigt generatoren i dem køre men vil ikke tro det er under 750 o/min ud fra muligt poltal i generatoren, kontra de skal følge frekevnsen på elnettet.
Møllevingernes er afhængig af, selvfølgeligt, matrialevalg/styrke men også periferi hastigheden. Ud fra vingens hastighed kan det jo ikke være så svært at geare generatoren, men der er da lidt arbejde og forsøgen inden det kommer til at virke. 
Regnede en helvedes masser på det for år tilbage, men har (heldigtvist) ikke oget at gøre med den branceh mere.
jeg har regnet lidt på det, og tror en udveksling på 1:8 vil gøre det, remskiven på generatoren er ca 45mm i dia. Så har jeg en remskive til akselen på møllen, som er ca 240mm i dia. Så hvis vingerne bare tager 2 omd/sek , skulle generatoren gerne komme op på ca 1008 omd/min.
Jeg er ikke så hård til det udregning, men ser det ikke rigtigt ud..
Med en udveksling på 1:8 vil generatoren rigtigt nok komme op på 800 hver gang vindmøllen har taget 100 omd. I sekundet vil være totalt usandsynligt, måske med lidt held og en stiv kuling kan den nå op på de 100 omd. pr. minut, men hvor tit har vi lige stiv kuling ?
Jeg så i en lignende diskussion, en der foreslog af bruge et cykelhjul som drivende remskive.
Jeg har ikke regnet på det, men i alle tilfælde er det da en opgearing, der vil noget.
Den med at møllen skulle kunne komme op på flere hundrede omdr/m tror jeg ikke rigtig på, og jeg tror slet ikke på noget med en form for gearkasse, idet det vil blive alt for tungt.

Kigger man på remskiven på krumtappen i en bil og så remskiven, som det her nævnes 45 mm i diameter, kan jeg let forestille mig, at man opererer med opgearing på 1-3. En bilmotor, der løber med 1000 omdr/m driver altså generatoren op i 3000 omdr/m. Ved denne raske tomgang, yder generatoren ikke så forfærdelig meget.

Denne beregning fratog mig min tro på at det er vejen frem med en bilgenerator.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis