Luftsolfanger.

Hej.

Jeg går lidt og kigger på alle disse luftsolfangere som efterhånden bliver solgt mange steder.
Men er der nogen der rent faktisk har nogle erfaringer med dem ? Syntes ikke rigtig jeg kan finde nogen der har erfaringer med dem, udover en enkelt.
Og kan de varme så meget op som producenterne foreskriver ?
 
Jeg går og pusler lidt med ideen at lave en selv, da jeg ikke vil betale så mange penge for en kasse med vindue i :P
Har kigget på mange principtegninger over dem på nettet efterhånden og har dog stadig et par spørgsmål.
Er det muligt at tage luften ud i toppen ? Eller forringer det effektiviteten ?
Må man bruge en termorude ? Syntes at have hørt at temperaturforskellen mellem de to glaslag ikke skulle være så godt, men har ikke noget at have det i...
Hvad kan man bruge til at "male vinduet" sort med/tone det ?
 
Men vil gerne høre erfaringer, og også gerne fra folk der selv har bygget en :)

Jeg har godt læst den anden lange tråd der er herinde :)
Hej. Jeg går lidt og kigger på alle disse... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tak Håndværkeren og Kimkaare

Ja føler mig ikke overset - tror bare at der ikke er så mange som har gjort det endnu, hvis nogen.

Jeg har kigget på søgeord solarwall (tak kimkaare), trombewall, canadisk solvæg mm men det ville jo være så dejligt hvis nogen havde gjort det før mig. Hvis jeg laver taget til luftsolfanger (og måske lidt slanger også til vand men primært luftsolfanger) så kan jeg godt blive i tvivl om hvor meget jeg skal kunne styre luftstrømmen - forestiller mig at jeg skal have spjæld i hele tagskægget og at jeg skal gøre meget ud af at taget er helt tæt så jeg ikke får blandet luftens opstigning til tagryg...hmmmmm

jeg så nogle beregninger på det og vi snakker op til 700w/m2 på årsbasis og det er jo voldsomt.....

hilsen

Så er jeg startet på mit projekt. Det bliver 2 stk solfangere på hver 1 x 2 meter, og 10 cm højde. Bagsiden bliver en 9mm krydsfiner, som måske senere får en polystyrenplade på bagsiden, og på fronten er det en 10mm termo plade, som man skal huske at lukke i enderne, ellers er den ikke meget termo. Inde i kassen laver jeg kanaler, ca 14 cm brede, og højden i kassen er ca 7.5 cm. De kommer til at ligge vandret, så luften, der kommer ind af et 75 mm hul i bunden, skal "slynge" sig rundt i kassen, før den bliver taget ud i toppen. Tror det hjælper, hvis luften tvinges rundt, og ikke bare ryger fra indtaget, til udtaget. Har sat fluenet på indsugning. Er nu i tvivl om jeg skal køre de 2 solfangere i parallel, eller serie? Nogle gode forslag? Regner med at bruge en PC blæser til at sende luften ind i huset. Ja, vil bruge det som supplement til den almindelige opvarmning, og sende det ind i luftkanalerne i huset.
Skrevet af Ruben Hansen på 18 okt 2009 18:19
Så er jeg startet på mit projekt. Det bliver 2 stk solfangere på hver 1 x 2 meter, og 10 cm højde. Bagsiden bliver en 9mm krydsfiner, som måske senere får en polystyrenplade på bagsiden, og på fronten er det en 10mm termo plade, som man skal huske at lukke i enderne, ellers er den ikke meget termo. Inde i kassen laver jeg kanaler, ca 14 cm brede, og højden i kassen er ca 7.5 cm. De kommer til at ligge vandret, så luften, der kommer ind af et 75 mm hul i bunden, skal "slynge" sig rundt i kassen, før den bliver taget ud i toppen. Tror det hjælper, hvis luften tvinges rundt, og ikke bare ryger fra indtaget, til udtaget. Har sat fluenet på indsugning. Er nu i tvivl om jeg skal køre de 2 solfangere i parallel, eller serie? Nogle gode forslag? Regner med at bruge en PC blæser til at sende luften ind i huset. Ja, vil bruge det som supplement til den almindelige opvarmning, og sende det ind i luftkanalerne i huset.


http://24volt.eu/solfangare2.php
Hej.. Det er en fin ide. Men sørg for at alt inde i kassen er total matsort og lav de skillerum i alu.. Det suger virkelig varme til sig.. Her er et link fra en svensk hjemmeside.. Det de der har lavet er jeg ski ikke særlig vild med. Alt det lyse træværk inde i en kasse. Man ser det tydeligt , når solen rammer ind fra siden.. En fanger skal være helt sort uanset hvad vinkel solen rammer fra. se link http://24volt.eu/index.php http://24volt.eu/solfangare2.php mvh 777
Hej 777

Tak for linket til den svenske. De er jo helt galt på den. De prøver at sende opvarmet luft nedad. Det kan man godt, men det er ikke optimalt at tvinge den varme luft fra den ene kanal ned i den næste, hvor den varme luft jo prøver at stige opad. Mine ligger ned, så konvektionen sker helt af sig selv. Og ja, du har ret, de bliver mat sorte indeni, har noget grill maling, som jeg tror bliver godt. Vi har brugt det til termofotografering af emner, som skulle være helt sorte, så de ikke reflekterede, så det tror jeg på

Siv, jeg startede også op med din ide, men tror at det bliver svært at få varmen over i vand. Hvis det var luft, ville du kunne bygge kasser bag tagpladerne inde på loftet. Hvis du kunne få nogle rør eller slanger i tæt kontakt med pladerne, ville det sikkert kunne gå. Tror det er meget nemmere med en traditionel solfanger til varmt vand.
Annonce
Har fået et lille problem i mit projekt. Solfangeren skal jo sidde på taget, og luften skal blæses ned til et værelse lige under. Det fungerer jo fint så længe blæseren kører, men hvad med om natten, eller andre tider hvor blæseren ikke kører, vil varmen inde i huset så ikke bare stige op i solfangeren, med en masse kondens og varmetab til følge? Gode råd udbedes.
Så må du jo lave et lille skydespjæl for hullet, en lille plade der løber på et par lister med en hulkel i til pladen. kan du ikke nå loftet må du have en pind at skubbe den frem op tilbage med. Der findes også et spjæl der har lameller der kan styres elektronisk. Bruges bla. til emhætter hvor udgangen sidder i en ydervæg.

V.h.  Håndværkeren
Ja, det skal jo helst fungere automatisk, så et elektrisk spjæld bilver nok løsningen. Tror de findes til badeværelser til udluftning med blæser. Så skal blæseren bare vendes. Tror desværre at sådanne blæsere bruger alt for meget strøm, men spjældet kan måske bruges?
Der findes et spjæld som som lader luft gå den ene vej, den bruger ikke strøm.

 

Skrevet af Handyman på 01 nov 2009 02:28
Der findes et spjæld som som lader luft gå den ene vej, den bruger ikke strøm.

Det er rigtigt Handyman, der er bare lige det problem at det kun virker når det hænger på en væg. Det spjæld der skal bruges sidder i loftet.

V.h.  Håndværkeren
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også