Luftsolfanger.

Hej.

Jeg går lidt og kigger på alle disse luftsolfangere som efterhånden bliver solgt mange steder.
Men er der nogen der rent faktisk har nogle erfaringer med dem ? Syntes ikke rigtig jeg kan finde nogen der har erfaringer med dem, udover en enkelt.
Og kan de varme så meget op som producenterne foreskriver ?
 
Jeg går og pusler lidt med ideen at lave en selv, da jeg ikke vil betale så mange penge for en kasse med vindue i :P
Har kigget på mange principtegninger over dem på nettet efterhånden og har dog stadig et par spørgsmål.
Er det muligt at tage luften ud i toppen ? Eller forringer det effektiviteten ?
Må man bruge en termorude ? Syntes at have hørt at temperaturforskellen mellem de to glaslag ikke skulle være så godt, men har ikke noget at have det i...
Hvad kan man bruge til at "male vinduet" sort med/tone det ?
 
Men vil gerne høre erfaringer, og også gerne fra folk der selv har bygget en :)

Jeg har godt læst den anden lange tråd der er herinde :)
Hej. Jeg går lidt og kigger på alle disse... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
måske røret kan gå lidt ned i rummet så der kan komme en 90 gr bøj på og afslutningen så er lodret......indtil han en dag finder et temperaturstyret spjæld - måske hos www.altra.dk

hilsen
Skrevet af Siv på 01 nov 2009 10:50
måske røret kan gå lidt ned i rummet så der kan komme en 90 gr bøj på og afslutningen så er lodret......indtil han en dag finder et temperaturstyret spjæld - måske hos www.altra.dk

hilsen


Gad du gå og glo på det ?

Ja da indtil jeg fandt ud af hvad der virker

Måske kan pjældet sidder for nedgangen til rummet

hilsen

Hvad med at bruge en drivhus vinduesåbner til at styre spjældet, det kræver ingen strøm eller anden automatik !

Mvh
Henrik.A

 

 

 

Skrevet af HHA på 02 nov 2009 09:55

Hvad med at bruge en drivhus vinduesåbner til at styre spjældet, det kræver ingen strøm eller anden automatik !

Mvh
Henrik.A



Og hvordan vil du så lige have at den skal virke den drivhus vindue åbner, der åbner når der bliver for varmt i huset. For hvis den har lukket for spjældet om natten, hvordan skal der så kunne komme varme ned i rummet så den kan åbne sig ????????

 

 



Annonce
Skrevet af Siv på 01 nov 2009 14:43

Ja da indtil jeg fandt ud af hvad der virker

Måske kan pjældet sidder for nedgangen til rummet

hilsen



Hvad for en nedgang
Hvem siger at den skal sidde inde i huset.... Hr. HÅNDVÆRKER - prøv nu at bruge indersiden inden du farer i blækhuset.
Ved at placere den i selve fangeren samt lidt opfindsomhed med en fjeder, lidt snoretræk og nogle trisser skulle det nok kunne lade sig gøre !

Mvh
Henrik.A

Ja hvorfor dog gøre det enkelt når det falder så let at være helt Umulig !
Hej

Sikke en masse gode forslag, dejligt. Selvfølgelig skal spjældet sidde helt nede ved loftet, ellers får jeg bare kondens i røret op til solfangeren, og det vil ikke være godt. Jeg har tænkt på at lave et elektrisk styret spjæld vha en centrallås til en bil, som så styres af termostaten i solfangeren, som også starter blæseren. Skal lige se hvordan sådan en virker, så der ikke skal laves for meget elektronik. Kan også være at der findes en aktuator i en gammel harddisk, en af dem på 240 MB
Lige et spørgsmål mere. Jeg bruger aluminium profiler som ramme om kassen, og min plan var at male dem matsorte indvendigt, men så kom jeg til at tænke på om ikke det var bedre om de forblev blanke, idet hvis jeg maler dem matsorte, vil de absorbere varmen, og lede den væk fra kassen, da aluminium jo er alletiders varmeleder. Så min ide er at de blanke sider reflekterer sollyset ind på de sorte flader inde i kasssen, og på den måde gør mere gavn. Hvad mener i?
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også