Luftsolfanger.

Hej.

Jeg går lidt og kigger på alle disse luftsolfangere som efterhånden bliver solgt mange steder.
Men er der nogen der rent faktisk har nogle erfaringer med dem ? Syntes ikke rigtig jeg kan finde nogen der har erfaringer med dem, udover en enkelt.
Og kan de varme så meget op som producenterne foreskriver ?
 
Jeg går og pusler lidt med ideen at lave en selv, da jeg ikke vil betale så mange penge for en kasse med vindue i :P
Har kigget på mange principtegninger over dem på nettet efterhånden og har dog stadig et par spørgsmål.
Er det muligt at tage luften ud i toppen ? Eller forringer det effektiviteten ?
Må man bruge en termorude ? Syntes at have hørt at temperaturforskellen mellem de to glaslag ikke skulle være så godt, men har ikke noget at have det i...
Hvad kan man bruge til at "male vinduet" sort med/tone det ?
 
Men vil gerne høre erfaringer, og også gerne fra folk der selv har bygget en :)

Jeg har godt læst den anden lange tråd der er herinde :)
Hej. Jeg går lidt og kigger på alle disse... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af mkh på 19 sep 2010 15:59
PP ribberør til jordkøling, 250m, nedgravet i 10m lang 2m bred 70cm dyb rende på nordside af huset, luften suges ind i en skyggeposition, som gerne må være under en busk eller andet beplantning, sørg for at "slutte" med rist så du ikke trækker blade og sjove dyr ned i dine luftkanaler, og derved stopper det til...
Hvordan undgår du kondens og dermed skimmelsvamp i den løsning?

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ved at benytte en styring der ikke trækker luft ind hvis fugtigheden er lavere end i huset (Og jeg trækker ikke kold luft ind i vinter perioden...? ) Der kommer kontraspjæld på den kolde indgang så der siver ikke noget ind når blæser ikke køre.... På sydsiden sidder der en fanger som blæser varmt tør luft ind. Så kan ikke se der burde være den store fare for svamp og fugt, det er netop ideen med sådan en luftsolfanger.. Hvis du kigger på solarventis hjemmeside så kan du se hvordan de har opbygget deres system, og det er det samme jeg går udfra..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
/bofh (Du som er den Bastard Operator From Hell)

Burde kunne besvare sådanne spørgsmål selv?


Ellers har man ikke sådan et brugernavn





Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også