Luftsolfanger.

Hej.

Jeg går lidt og kigger på alle disse luftsolfangere som efterhånden bliver solgt mange steder.
Men er der nogen der rent faktisk har nogle erfaringer med dem ? Syntes ikke rigtig jeg kan finde nogen der har erfaringer med dem, udover en enkelt.
Og kan de varme så meget op som producenterne foreskriver ?
 
Jeg går og pusler lidt med ideen at lave en selv, da jeg ikke vil betale så mange penge for en kasse med vindue i :P
Har kigget på mange principtegninger over dem på nettet efterhånden og har dog stadig et par spørgsmål.
Er det muligt at tage luften ud i toppen ? Eller forringer det effektiviteten ?
Må man bruge en termorude ? Syntes at have hørt at temperaturforskellen mellem de to glaslag ikke skulle være så godt, men har ikke noget at have det i...
Hvad kan man bruge til at "male vinduet" sort med/tone det ?
 
Men vil gerne høre erfaringer, og også gerne fra folk der selv har bygget en :)

Jeg har godt læst den anden lange tråd der er herinde :)
Hej. Jeg går lidt og kigger på alle disse... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men du skal da bare have et stykke polycarbonat plade (termo tag) som dæklag. Eller måske et stykke råglas.
med venlig hilsen
777
Hej , nå jeg kan se i de tal med den indstrålede værdi, at jeg har begået en brøler

  De tal jeg har skrevet der, er det man kan få hjem i huset, under de mest optimale forhold. Så tallet ligger højere, hvad sol indstråling angår. Jeg har lært at solen indstråler 960 watt i timen , her på den de 56 breddegrader  . Ganger man dette tal med 1700 solskinstimer om året. Får man et tal der hedder 1632 kwh. Altså noget højere end det jeg skrev længere oppe.

 Måske kan det virke ligegyldigt, men ret skal være ret.

Med venlig hilsen
777
Nå, nu er der bestilt et stk glas fra en kammerat på en glasfabrik :P Så må jeg så hvordan og hvorledes sagerne skrider frem ;)
Vil holde tråden opdateret.

Hej med jer

Er der mon nogen af jer som er her endnu?

Kan jeg ikke udnytte den opvarmning som kommer mellem tagets isolering og et decratag (sort metaltag)? jeg forestiller mig at jeg kunne lægge pex rør med vand til varmesystemet (akkutanke) eller bare som varm luft som stiger op til noget varmegenvinding. Det er vel lidt i stil med solvæg princippet. Er der nogen af jer som har en mening om jeg kan få nok ud af det - tagfladen er et helt parcelhus og mod syd....

(Hvis nogen af jer har set eller hørt om det så vil jeg virkelig gerne have et link så jeg kan se nogle erfaringer)

hilsen

Siv

Hej

Jeg byggede en i 2003, simpel konstruktion af trykimprægneret træ, bagplader af sormalet krydsfiner, og alm. 4mm vinduesglas foran, en lille blæser fra en PC ( 12 V) en termostat ( faktisk fra en vandseng) der styrer start og stop ved min. 28* i solfangeren og da alle, delene var samlet fik vi noget af en overraskelse , en af de første dage var det -2* udenfor klart solskin og 50-52* varmt luft stømmede ind i vores baghus, har virket lige siden uden nogen form for vedligehold , sammenlagt kan man bygge en selv (af nye dele ) for under 1000 kr. hvis den ikke skal være solar drevet så ligger man nok nærmere 2000 , den jeg har er ca. 60 x 180 cm

Se dette : http://picasaweb.google.com/kimkaar...directlink


Kim Kaare

Annonce
@kimkaare:
hvordan lavede du "indsugningen" ?? luften skal jo ind i kasse for at kunne suge noget ud.

kan i øvrigt sige at jeg har 2 stk fra SolarVenti og de virker perfekt ! prisen er bare lidt i den høje ende efter min mening ! (derfor overvejer jeg at lave en ny selv)
En ting jeg finder godt ved SolarVenti systemerne i forhold til mange andre på market er at solcelle delen sider indvendig i systemet, og det ser altså noget pænere ud, plus det beskytter den for vind og vejr.

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

dejlig erfaring du har - hvordan mon det så skal gå hvis jeg laver een på 100m2

Jeg glæder mig til at nærlæse dit link imorgen - men har du egentlig hørt nogen som har brugt varmen under ståltagplader?

hilsen
Indsugningen forgår i bunden via en lille rille ca 5 mm bred, bagerst ind mod vægen hvorpå den hænger, herefter lader jeg luften, cirkulere først 3/4 op i et ca 20 mm dybt mellemrum i hele solfangerens brede herefter ned igen og til sidst op forbi glaspladen for den endelige opvarmning, alt skal være tæt ellers virker det ikke , jeg har netop set at man kan købe en solcelle pakke til små 500 kr. på
http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/index.php?cPath=47_49

Kunne være interresant at udstyre den med sådan en , så var den helt fri for el ( elforbrug er forøvrigt ca. 2watt 230V når termostaten er aktiv)

Kim Kaare

Hvis du prøver at google solarwall får du et indtryk af HVOR store de kan bygges uden glas foran, har her set anlæg på 2-300M3 til virksomheder, giver åbenbart mega store besparelser på opvarmning af ventilationsluft ...  bare gå igang du kan kun vinde ved det

Kim Kaare

Skrevet af Siv på 11 okt 2009 19:44
dejlig erfaring du har - hvordan mon det så skal gå hvis jeg laver een på 100m2

Jeg glæder mig til at nærlæse dit link imorgen - men har du egentlig hørt nogen som har brugt varmen under ståltagplader?

hilsen
Hej Siv.
Ser ud som om du bliver overhørt/set.
Min Bror har en sort vandslange af den type der bruges til nedgravning imellem sin isolering og et brunt eternit tag. Den er tilsluttet en koldtvand hane i den ene ende og går ud i bruseren i den anden ende. Jeg vil tro at en af de tynde pex slanger er alt for tynde til at udnytte varmen, det skal være en med en større mængde vand der langsomt skal sive igennem for at kunne udnytte varmen under taget.

V.h.  Håndværkeren

Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også