ejerskifte forsikring - dækker det manglende fundament?

Hej.

Min kone og jeg har købt hus for 3 år siden - og valgte en udvidet ejerskifteforsikring.

Her den anden dag skulle jeg igang med at grave ud til isolering af kælder (udvendigt) og dræn.
Da jeg kommer ned til bunden opdager jeg at fundamentet kun går til 90cm under jorden (kældergulvet går til 1,6m under jorden). Da man har udgravet kælderen, hvilket er gjort senere, har man altså kun støbt en 5-10cm tyk "væg" på indersiden mod kælderen og ellers ladet fundamentet være som det var.

Såvidt jeg forstår, så er det egentlig farligt - da man kan risikere at fundamentet skrider ind imod hulrummet (kælderen). Nu har det jo godt nok holdt siden 60'erne da kælderen blev lavet (huset er fra 1939), men nok kun fordi det står på kraftig lerjord.

Jeg er lidt i tvivl om jeg overhovedet kan/tør grave de der 3-4meter fri af fundamentet (og ca. 70cm under det) udenfor - for at ligge isolering (havde tænkt mig at bruge terrænbatts) og dræn ?

Hvis jeg har ret i at det nok ikke er tilrådeligt at lave udvendig isolering og dræn pga. det manglende fundament, så må det da være noget ejerskifte forsikringen dækker, da jeg mener man med rimelighed kunne have forventet et ordentligt fundament?

Jeg ville rigtig gerne høre jeres meninger og evt. erfaringer med brug af ejerskifte forsikringer til større sager - og evt. hvilke advokater/rådgivere i har brugt i sager om ejerskifte forsikringer (hvor i fik ret - og advokaten/rådgiveren altså var pengene værd :)

På forhånd tak.
Hej. Min kone og jeg har købt hus for 3 år siden... Vis hele indlægget
58 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor har du tegnet din ejerskifteforsikring henne ?
Hos Nykredit.

Nu har jeg fået svar fra kommunen og de siger at den pågældende konstruktionsmetode IKKE er den han havde fået godkendt i 1955 da kælder udgravningen blev godkendt, og at den metode aldrig ville være blevet godkendt, hverken idag, eller dengang.

Så nu afventer jeg bare at min advokat skriver et brev til forsikringen, så får vi af se.
Hvis du har svar fra kommunen på skrift, står du meget godt.
Jeg håber at du får det afklaret hurtigt, da det kan trække i langdrag med en masse bekymringer mm.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Nu du har fået svar fra kommunen, så var det måske en god ide at lade en advokat føre sagen herfra. Det kan vel gøres for under 10.000 kr. for et par møder, og lidt brevveksling.

Har en forestilling, om at forsikringselskaberne tager en henvendelse mere seriøs, når det kommer fra en advokat (desværre).

Ellers så ring til TV2 Basta, og få dem til at lave et program, om din situation.

http://programmer.tv2.dk/basta/tips/?menu
Ejerskifteforsikringer er desværre ofte ikke det papir værd, de er skrevet på. Og forsikringsselskaberne vil (næsten) altid gøre, hvad de kan for at krybe uden om deres ansvar.

Vi har for eksempel købt et hus, der er nyrenoveret i 1996, hvor sælger har fået godkendt overetagen til beboelse på baggrund af særdeles usandfærdige oplysninger. Nemlig at gulve, vægge og lofter er isoleret med 200 mm isolering samt dampspærre. Og denne godkendelse er desuden indført i købskontrakten som en betingelse for, at vi overhovedet ville købe ejendommen.

Desværre har det vist sig, at der hverken er dampspærre eller isolering - hvilket forsikringsselskabet ikke mener, de skal dække, da den manglende isolering og damspærre udelukkende udgør et komfortmæssigt spørgsmål........

Dét - og en masse andre alvorlige fejl og mangler - har vi nu diskuteret med forsikringsselskabet om i et år. I første omgang ville de ikke dække noget som helst, men jeg blev med med at argumentere og argumentere. Til sidst ville de godt dække 2/3 dele af de dokumenterede fejl og mangler - men kun med 1/3 af beløbsrammen for de tilbud, vil blev bedt om at indhente.

Derfor har vi nu set os nødsaget til at entrere med en advokat, da forsikringsselskabet siden december måned sidste år konstant er kommet med nye og tåbelige søforklaringer. I sidste ende ved de jo, at de fleste normale mennesker på et eller andet tidspunkt opgiver kampen - for vi skal sgu da for h...... videre.

Derfor kan jeg kun råde dig til at finde en dygtig advokat, som ved hvad det handler om. For forsikringsselskabet kan desværre blive ved med at holde dig for nar.

Jeg har nu også hørt om ejerskiftesager, som bare går igennem uden diskussion. Det er bare desværre lidt for sjældent.... :-(

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

Annonce
Den var godt nok grov, at isolering og dampspærre blot er komfort!

Mit råd er: Få vurderet, hvor dyrt det ville være at koste at udbedre skaden. På den baggrund skal du så vurdere, om det er kampen værd. Men start også med en advokat. Det er lettere for både dig og advokat, at de er med fra starten, i stedt for midt i forløbet, hvor de skal rette op på, at du har fået svaret uheldigt på en forespørgsel.

Held og lykke herfra.
Jeg afventer netop (som jeg skrev ;) at min advokat forfatter det første svar, på forsikringens afslag. Jeg har selvfølgelig fået en vurdering på hvad det ville koste at udbrede det mgl. fundament - og det ligger i omegnen af 250k - så vi havde forventet det første afslag fra forsikringen. Nu håber vi så bare at den klokkeklare udtalelse fra kommunen, sammen med et brev fra advokat'en får dem til at godtage skaden. Vi får af se :)
Ja, det er særdeles grotesk, og særdeles dyrt at få udbedret skaderne.

Hele gulvkonstruktion i overetagen skal udskiftes, da tagkonstruktionen - der er fra 1996 - er lavet uden spærfødder, og dét der skulle være det bærende gulv, udgøres udelukkende af nogle spånplader skruet på løst liggende lægter, der går på tværs af de gamle loftsbrædder - og på langs af husets bærende bjælker. I alt 100 kvm, som forsikringsselskabet mener kan laves for 15.000 kr. i materialer...

Og ikke nok med det, så mener forsikringsselskabet ikke, det er nødvendigt at fjerne skillevægge og vægge op til skråvæggene, når gulvskonstruktionen skal udskiftes. Desuden er det indhentede tilbud på rekonstruktion af elarbejdet "udelukkende et spørgsmål om en forbedring, vi ønsker at lave i vores overtage....."

Nu er jeg ikke håndværker - men der skal da ikke den store studenteksamen til at regne ud, det ikke kan lade sig gøre...Jeg kan sgu da heller ikke bede maleren om at male mit hus gennem brevsprækken...

Vi har nu - med hjælp fra vores advokat - sagsøgt forsikringsselskabet bag ejerskifteforsikringen. Et selskab, som vi desværre også har vores andre forsikringen i - hvorfor de heller ikke vil yde os den retshjælp, vi reelt har krav på, når vi er nødt til at indlede sådan et søgsmål - mod dem selv.

Forsikringsselskabet har jo alle kort på hånden til at gå efter sælger bagefter - men det har de åbenbart ingen interesse i.

Og så er det jo værd at skrive sig bag øret, at total mangel på isolering og dampspærre udelukkende er et komfortspørgsmål...

Sat helt på spidsen. Du kan renovere et hus og søge byggetilladelse i baghånd på alvorlige mangler, du ikke har lavet. Undlad at bruge nogle former for isolering, dampspærre, vindpap og andre unødvendigheder - og skriv til kommunen i ansøgningen om godkendelse af renoveringen, at alt i bygningen opfylder de gældende lovkrav.

Når du så skal udfylde papirerne til tilstandsrapporten, skriver du bare, at det arbejde er udført at håndværkere, du har fuld tillid til, og så sælger du lortet med det påkrævede tilbud om en ejerskifteforsikring. Dén hopper køberne ofte på - og så er sælgers røv ikke til at se for bare skosåler...

Når det så efterfølgende viser sig, at det hele renoveringen, diverse godkendelser og oplysninger for at det er godkendt på BBR meddelsen er baseret på det rene løgn og latin, er det ifølge ejerskifteforsikringen udelukkende et komfortspørgsmål. Sælgeren kan beholde overskuddet fra salget - og køberen står med skægget i postkassen.

Se. Det var en sandfærdig historie fra det virkelige liv, hvor det ifølge et velkendt forsikringsslogan bare handler om at være ****

Derfor er mit råd, når det drejer sig om ejerskifteforsikringer - kontakt en advokat ved den mindste tvivl!

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

Tja, er ved at renovere min førstesal. Nye skillerumsvægge, nyt loft, ny understøtning i gulv, isolering og dampspærre. Derudover elektriker arbejde. Det ville jeg gerne kunne gøre for 15.000 kr. ;-)


Ja - det er sgu en fin pris. Jeg har også bedt forsikringsselskabet om at sende deres håndværker med materialerne - for "min" håndværker har ganske enkelt meldt pas. Han kan på ingen måde lave det til dén pris.

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

Der er yderligere 38 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også