Ispind

jeg har som flere andre fulgt FVM's billede serie om opsætning af hans ispind, og der har været mange spørgsmål vedr. ispinden som både FVM og jeg har svaret efter bedste evne (jeg laver lidt service på ispinde i forb. med mit arbejde)

og for at det ikke skal ende med kilometer lang snak inde under FVM's billeder opretter jeg nu denne tråd så evnt. spørgsmål kan blive besvaret her.

jeg ved self. ikke alt om ispinden, men vil svare efter beste evne, og i samme forbindelse har jeg nu forsøgt at lokke Niels som er forhandler af ispinden her ind så han evnt kan svare med.

selvfølgelig skal det ikke være en reklametråd for ispinden, og jeg sælger ikke ispinden og  får ej heller ikke procenter for at svare på ting om den (desvære )

jeg synes blot at den er en god opfindelse og har selvfølgelig også selv bestilt en som bliver leveret i løbet af efteråret, hvor der naturligvis også kommer billeder fra opsætning mm

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

jeg har som flere andre fulgt FVM's billede serie... Vis hele indlægget
76 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Til cln og andre.. det jeg sætter mig lidt op imod er varmtvandsproduktionen vha. el patron og det er nødvendig pga. den lave temperatur fra pumpen.

I bruger ordene CO2 - Olie - GAS-ISPIND i flæng. Glem udtrykkene, den "almindelige" forbruger som jeg gerne vil i bås med kigger mest på pengepungen. Olie-Gas koster "det samme", det er lovbestemt i DK. Gert vil gerne være fri for piller og olie og kan ikke få fjernvarme så han har sat en pind op. Rigtigt godt - faktisk, jeg kan godt lide ideen, MEEN hvad med det varme vand. I sidestiller prisen på en ispind med et andet "totalanlæg" men i mine (og jeres) øjne skal man have solvarme eller el patron til det varme vand (og helst begge dele om vinteren) og så snakker vi en helt anden stor investering

Med over 20 års fremturen fra mejeribranchen har vi i dag fået 20% af vores drikkemælk over på den økologiske del og meget mindre på andre mejeri produkter. Det betyder at 80% af den danske landbrugsmuld stadig sprøjtes og kunstgødes. For jer der udelukkende sætter en ispind op for omverdenen og "for mine børns skyld" ... jeg tager sgu hatten af for jer, i er, og vil altid være et meget lille mindretal, skal det rykke noget i det store CO2 regnskab skal pumpernes varmtvandts produktion løses, og det skal være økonomisk attraktivt.

Husk iøvrigt at el i DK fortrinsvis produceres vha. kul, ingen i denne verden kan vurdere om partiklerne fra kul er "farligere" end CO2.. dog kan det konkluderes at flere mennesker dør af luftvejssygdomme end der dør af CO2 (dog uden at tro det er sundt) Global opvarmning er SKIDT - dødsfald pga. kul er værrere. Godt at verdens samfundet har fået øjnene op for bagsiden af fossile brændstoffer 


Det blev godt nok lidt langt og måske er tråden her drejet en anelse off topic, men vigtigt det mener jeg det er, at diskutere ALLE fordele/ulemper

Kun perfekt er "godt nok"

at diskutere opvarmning, tangere lidt med at diskutere religion, man bliver aldrig enige.
og godt det samme, for ellers ville verden da blive for kedelig ;)

ispinden kan godt køre som et total anlæg og opvarme brugsvandet, men el patronen kommer man ikke uden om, da vandet en gang imellem skal op og runde 56 grader for at holde VV beholder bakteriefri.
om det kan svare sig økonomisk at bruge ispinde til varmt brugsvand, afhænger vist meget af ens forbrug
(og det gælder vist alle former for opvarmning af vand)
lille hr og fru jensen som bor alene og er pensionister bruger jo minimalt af varmt vand og der vil jeg mene at det okonomisk godt kan svare sig med ispinden.

men en familie med 2 teenagere 2 voksne og en efternøler, glem det, teenagere forbruger aaaalt for meget vand og elforbruget vil blive skyhøjt. og det uanset din opvarming af vandet ;)

ja du har ret, vi udgør kun en meget lille del i det samlede co2 regnskab, men vi er med i det :P og jeg som bor på Bornholm kan pudse glorien extra da størstedelen af den el der forbruges på bornholm kommer fra vindmøller og fra Sverige (atomkraft) og kun en lille del er kul så vi er endnu mere co2 neutrale her ovre.

hvis alle tænker " nej jeg er ski bare en promille i det samlede regnskab, så det gider jeg ikke" jamen så kommer man ingen vejne.

hvis en person er glad for det produkt vedkommende nu har valgt, ja så bliver der talt positivt om det til andre, og flere får lyst til at prøve. og det uanset om vi taler varmepumper, økologiske grøntsager, eller chokolade.

du nævner økologiske landbrug og 20% jeg forstår ski da godt at der ikke er flere, det er så møj hamrende besværligt at blive økologisk at mange ikke orker det,
landbruget er i forvejen hårdt trængte både økonomisk, men også psykisk, de høje foder/råvarer priser og de lave kød priser tærer hårdt på dem.


ja det var noget off topic, så for at vende tilbage til emnet.
så kan jeg sige at der var nogle faktorer der spillede ind da jeg valgte ispind og solvarme.

1: min olietank skulle skiftes (over 30 år)
2: min skorsten skulle have isokern (løbe sod)
3: træt af at bøvle med at skulle huske at bestille olie
4: træt af oliefyr der altid skulle svigte når det var mindst belejligt
5: træt af skorstensfejer der klynker over at der ikke er trin på taget op til skorsten.

kravene til det nye
1: drift omkostninger må gerne tangere det gamle anlæg men ikke overstige
2: så service frit som muligt
3: miliø venligt

og som jeg tidligere har nævnt, jeg kommer sikkert aldrig til at tjene investeringen på 110000,- hjem
men det var heller ikke formålet.
havde jeg smidt et nyt oliefyr, en ny olietank og isokern i skorstene ville jeg heller ikke have tjent det hjem i min leve tid, og jeg havde stadig pumpet sodpartikler ud i naturen og jeg havde stadig haft en 1200 l miliø bombe stående,

nu har jeg 500-700 g propan gas, samt ufarlig frostvæske, og ingen sod :)












mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hvis du ikke kan tjene din investering hjem set i forhold til et oliefyr, så må jeg sige at du er en af de få miljømennsker der er tilbage i danmark. Men syntes det er vildt flot at du vil sætte så stor en investering i et anlæg du ikke kan forrente.Har selv lige sat 65000 i et stoker anlæg der kan tjene sig selv hjem på de næste 10 år og det er også co2 neutralt. Men der er jo også meget arbejde med det der skal jo hældes piller på en gang om ugen og tømmes askeog renses en gang om måneden. Men jeg kan så selv bestemme om jeg vil lave varmt vand på el eller på centralvarme. Men er dog selv meget tiltalt af tanken om et varmepumpe anlæg men vil ikke sætte så mange penge i noget hvor jeg ikke har nogen indflydelse på hvad det koster at varme hytten op men kan være at det om 15 år bliver interessant med sådan et anlæg.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

jeg har ikke regnet på om jeg får besparelser, det håber og regner jeg self. med, men før jeg har kørt med anlæget i et års tid og den sidste ombygning er afsluttet (har en meget kold og utæt bygning) kan jeg ikke sige der bliver en regulær besparelse.

jeg gad ikke arbejdet med piller ej heller olie og så var el varmepumpen jo attraktiv, samtidig er mit hus nu el opvarmet og derved får jeg en rabat på 8 øre pr kwh over 4000 kwh.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

I det gamle hus havde vi en luft til vand varmepumpe. Den klarede også brugsvand. Jeg satte selvfølgelig temperaturen, så der ikke skulle tændes for den kolde hane, når man skulle i bad.
Måske jeg kunne have en lidt højere COP, hvis ikke den skulle klare temperatur til brugsvand, men så skulle der nok også større radiatorer på.
Har ikke særlig meget tiltro til "ispinden", jeg tror simpelthen ikke på at den har den lovede COP faktor. Hvilket egentlig er rimeligt simpelt da energien ikke kan flyttes når den er dækket af is. Selvfølig producere den varme, men talne er IMO optimistiske. Når man kigger på anlægs opbygningen, så er den lavet med en DWM copeland scroll kompressor, som ikke engang er frigivet til brug med kulbrinter som r290. EX zone er åbenbart heller ikke noget man har tænkt på. I mine øjne et useriøst produkt.
Er det der noget du har nogen form for belæg for at udtale dig om, for hvis det du der fortæller er sandt er der vel egentlig belæg for at anmelde producenten til politiet for brud gud ved hvormange forskellige regler.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det er jo nemt og tjekke. Tag kompressor typen, og ret henvendelse til DWM copeland, og be og en godkendelse samt ydelses tabel for kompressoren på R290 eller R1270. Den eksistere ikke. Copeland har ikke frigivet maskiner til kulbrinter endnu. End hver elektrikker som er vant til EX arbejde, kan også hurtigt se at anlægs opbygningen ikke er godkendt.

Det kunne faktisk være sjovt hvis der var en der kunne tage billeder af alle komponenterne, så man kunne se hvad der er smækket på.
mht Condor's tvivl om effekten af en Ispind, så har jeg lidt svært ved at følge dig. 1) Min Ispind bruger ca 2 kwh i timen til at opvarme min hus ved 0 grader udetemperatur. Da der skal mere en 2 kwh til at opvarme mit hus ved denne udetemperatur, må det betyde at Ispinden producerer mere energi end den forbruger. 2) Sammenligner jeg mit forbrug med jordvarmenanlæg der opvarmer hus af tilsvarende størrelse, med samme isolering og samme gulvvarme / radiator fordeling, så matcher min ispind nogenlunde effekten af disse. 3) Set over et år kunne et jordvarmeanlæg sikkert opvarme mit hus 10-20% billigere, men pga kort afstand til en vandboring var jordvarme ikke en mulighed. En luft-luft varmepumpe kunne sikkert også opvarme mit hus billigere, men da jeg gerne ville have varme i gulvet og kunne have varme i hele huset, selvom jeg har lukkede døre rundt omkring, så var et sådant anlæg heller ikke en mulighed. Så alt i alt har jeg det fint med mit valg:-)
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis