Ispind

jeg har som flere andre fulgt FVM's billede serie om opsætning af hans ispind, og der har været mange spørgsmål vedr. ispinden som både FVM og jeg har svaret efter bedste evne (jeg laver lidt service på ispinde i forb. med mit arbejde)

og for at det ikke skal ende med kilometer lang snak inde under FVM's billeder opretter jeg nu denne tråd så evnt. spørgsmål kan blive besvaret her.

jeg ved self. ikke alt om ispinden, men vil svare efter beste evne, og i samme forbindelse har jeg nu forsøgt at lokke Niels som er forhandler af ispinden her ind så han evnt kan svare med.

selvfølgelig skal det ikke være en reklametråd for ispinden, og jeg sælger ikke ispinden og  får ej heller ikke procenter for at svare på ting om den (desvære )

jeg synes blot at den er en god opfindelse og har selvfølgelig også selv bestilt en som bliver leveret i løbet af efteråret, hvor der naturligvis også kommer billeder fra opsætning mm

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

jeg har som flere andre fulgt FVM's billede serie... Vis hele indlægget
76 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Til Condor: Hvor kommer EXzoner lige indi billedet henne så vidt jeg ved er en varmepumpe et lukket kredsløb og derfor skal det ikke klassificeres som EX. Hvad er det der udvikler gasarter eller gør luften omkring din elinstallationen til eksplosiv eller brændbar. For hvis det forholder sog som du siger og der er hold i det vil det jo sige at rigtig mange af de varmepumper der er sat kan exploderer og brænde husene ned når som helst. Undskyld mig men den tror jeg sgu ikke på er rigtig tror du er ved at ligge en and ud på nettet til unødvendig stor bekymring for dem der ejer sådan et anlæg.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

systemet er jo helt lukket loddet med kobberrør, så hvis man skal se på EX zone så udgør et gaskomfur eller gasvandvarmer en større fare end ispinden, den indeholder 5-700 g gas, hvor gaskomfur har en 10kg på en gummislange.
jeg er på ingen måde bekymret for at min ispind skulle sige bum en dag, for jeg stoler på det arbejde der er udført

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Anlægget indeholder R290. Som har en sødlig lugt, men ikke en decideret "gas" lugt. Dette har R1270 derimod. Derfor er den lidt svær og sammen ligne med et gas komfur, driftstryk også er vidt fra hinanden. Selv et kobbberrør og en lodning kan blive utætte. Og når kompressoren ikke er godkendt, og der ikke er taget særlige foranstaltninger ved pressostaer ovs. Ja så behøver man vel ikke at sige mere. Men som sagt billeder af udstyrets mærkeplader kan hurtigt fortælle sandheden.
R290 lugter netop af gas, hvorimod R1270 er tilsat et lugtstof som gør at det lugter grimt.
nej jeg er godt klar over at drifttryk ikke er det samme, men chancen for en utæt slange til gaskomfur er temmelig større end en utæt kobberrørs lodning.
jeg antager at det er formodninger du kommer med, siden du spørger efter billeder?
du kan kontakte [email protected] send mailen ATT Niels, som er den danske importør og forhandler.
han kan være behjælplig med informationerne du søger. :)


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Condor det du lige sagde der er at samtlige køleanlæg i danmark er ulovlige fordi de ikke er installeret som EX. Men eftersom der skal en uddannelse til at lave lodninger og det er et lukket kredsløb uden tappesteder er det jo ikke en EX risiko. Bare fordi noget er farligt i det fri er det jo ikke farligt hvis det er kapslet rigtigt inde. Du skal huske at man ikke bare kan nuppe et hvilket komponent og sætte på sådan et anlæg. Så den holder ikke vand, EX zonen skal kun etableres hvis der er for mens der er e spændning på at der kommer gasarter i forbindelse med produktion eller ligende, Det gælder ikke hvis det kommer fra en lækage. I sådant tilfælde skal hele huse jo være EX zoner fordi der er gaskomfur. Så gør os lige den tjeneste at undersøge det ordentligt inden du vildleder din evt. kunder om ligende situationer.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
"R290 lugter netop af gas, hvorimod R1270 er tilsat et lugtstof som gør at det lugter grimt." R290 lugter ikke af gas, men har som tidligere sagt en sødlig lugt.

"Condor det du lige sagde der er at samtlige køleanlæg i danmark er ulovlige fordi de ikke er installeret som EX." Der bygges masser af EX godkendte køleanlæg i danmark. Søg på google, og du vil nemt kunne finde et par stykker.

"Du skal huske at man ikke bare kan nuppe et hvilket komponent og sætte på sådan et anlæg." Problemet er så lige at de billeder jeg har set her på forummet, har indeholdt udelukkende standard komponenter. DWM kompressor, som ikke er frigivet til R290.
Tørrefilter, er et standard uden den klassiske gule trekant som er godkendt til gas.
Expansionsventil, ligner (og siger ligner, da jeg ikke kan se det på billedet), en standard TUA R22 ventil.
Pressostater kan jeg ikke se 100%, men ligner standard 230v

"Så gør os lige den tjeneste at undersøge det ordentligt inden du vildleder din evt. kunder om ligende situationer." Efter som at jeg hverken vejleder folk på dette forum, eller i den virkelige verden. Men blot giver min mening omkring produktet som en helhed, så vil jeg lade bemærkningen hænge i luften, da det er et åben forum.

Det kunne være lidt sjovt at få gang i denne tråd igen, så os der har en ispind installeret kan udveksle erfaringer, og måske inspirere andre.

Jeg fik selv en ispind installeret i sommeren 2008, og den første vinter gik ok. Dog fandt jeg hurtigt ud af at jeg skulle have opgraderet nogle radiatorer, da de gamle krævede en højere fremløbstemperatur end 42-45 grader når det var koldest. Ispinden kan sagtens lave en højere fremløbstemperatur, men det går kraftigt ud over økonomien. En del af min gulvvarme drillede også lidt, men det viste sig også at smeden havde monteret en mindre cirkulationspumpe på systemet end jeg havde på mit gamle oliefyr. Men nu er huset udstyret med nye radiatorer og en ny cirkulationspumpe, så jeg skulle være klar til den kommende vinter.

Jeg overvejer dog om man burde koble en akkumuleringstank på systemet, da ispinden ikke er "født" med sådan en. Det er de fleste jordvarmeanlæg derimod, og de kloge siger at det giver en mere stabil temperatur i varmesystemet, og at man kan udnytte kompressoren mere effektivt, når den får færre starter/stop men derimod kører længere tid af gangen. Og så har jeg tilfældigvis en ny 110L akkumuleringstank stående der nemt kunne kobles på systemet. Er der andre "ispinde ejere" der har gjort sig lignende overvejelser?

sådan lige for at følge op på condors angreb på ispinden ;-) og EX zone, jeg har undersøgt det nærmere og grunden til at der ikke er ex mærkning er at mængden af gas går under bagatelgrænsen, derfor kræves der ikke EX udstyr, MHT kompressor som Condor påstår ikke er lavet til R290 så står der R290 blandt de mange typer gas den må drive, disse oplysninger har jeg fra importør

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Sikkerhedsstandarden for varmepumper EN/IEC 60335-2-40 dækker også varmepumper, der anvender brandbare kølemedier. For disse varmepumper er der i standarden en lang række ekstra krav der skal opfyldes. Der er også henvist til enkelte paragraffer i EX standarder som switchene dele i visse tilfælde skal testes efter.. Hvis man vil være rimelig sikker på at produktet er sikker, kan man vælge holde sig til produkter der har en uafhængig 3. parts typeafprøvning (Kik efter et godkendelsemærke. Nogle af de europæiske er DEMKO, SEMKO, NEMKO, FIMKO, LGA, TÜV, VDE, KEMA, LCIE, IMQ, SEV). Nu kan alle jo printe godkendelsesmærker på, så er du i tvivl og deres gyldighed kan du kan også bare bede om en kopi af deres certifikat.
hvad f.... er en ispind????

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis