Ispind

jeg har som flere andre fulgt FVM's billede serie om opsætning af hans ispind, og der har været mange spørgsmål vedr. ispinden som både FVM og jeg har svaret efter bedste evne (jeg laver lidt service på ispinde i forb. med mit arbejde)

og for at det ikke skal ende med kilometer lang snak inde under FVM's billeder opretter jeg nu denne tråd så evnt. spørgsmål kan blive besvaret her.

jeg ved self. ikke alt om ispinden, men vil svare efter beste evne, og i samme forbindelse har jeg nu forsøgt at lokke Niels som er forhandler af ispinden her ind så han evnt kan svare med.

selvfølgelig skal det ikke være en reklametråd for ispinden, og jeg sælger ikke ispinden og  får ej heller ikke procenter for at svare på ting om den (desvære )

jeg synes blot at den er en god opfindelse og har selvfølgelig også selv bestilt en som bliver leveret i løbet af efteråret, hvor der naturligvis også kommer billeder fra opsætning mm

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

jeg har som flere andre fulgt FVM's billede serie... Vis hele indlægget
76 svar
 Følg tråden
Der er 70 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg forstår det, er det et luft til vand varmesystem i modsætning til et jord til vand system.
Men ellers gå ind i Galleri og se Gerts fine beskrivelse af sit system.

Med venlig hilsen
ktm

 

det er flaskegas, blot i en renere form end den du køber til gasgrillen

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Yes det er flaske gas så langt så godt, men de mest brugte kølemidler så som R404, R134a R22 osv. er jo også bare gasser, R290 er et naturligt kølemiddel ligesom R744 og R717, alle gasser, som undertryk kan findes i 2 faseformer flydene + gasform.

Mht til Condors indlæg, så jo ifølge AT´s direktiver samt ATEX-direktivet: 94/9/EF så skal en ispind atex mærkes, dvs at pressostater kompressor osv. skal være atex mærket, styrestrøms kredsen skal være 24V, samtidig skal  pressostater, kontaktsæt, start/drift kondensator overholde EN50021 zone 2.
Zonen mærkning også kaldes indplaceringsskema skal lige ledes overholdes efter AT regelsæt.
http://www.ex-tech.no/dansk/ATEX-direktiverne.html , http://www2.mst.dk/common/Udgivramme/Frame.asp?http://www2.mst.dk/udgiv/Publikationer/2002/87-7972-057-9/html/kap05.htm

Grunden til at en alm R410 varmepumpe ikke skal dette er at kølemidlet er i gruppen for "ikke brandbare og ikke giftige kølemidler"
Alm. køleskabe + fryser skal ikke atex mærkes pga, den meget beskedne fyldning på under 80 gr. som er "bagatelgræsen" samtidig går de under kategorien "husholdningsapparater".

Men helt sikkert så er en ispind et meget godt alternativ eller subliment til f.eks jordvarme hvor man ikke har plads til alle slangerne.

Køletekniker & Energiteknolog.

[email protected] > Præcis. Siden du ligger inde med denne viden, så må du også være fra branchen. Har efterhånden gloet meget på div billeder af ispinden og fatter hat af at den kan blive godkendt. Og slet ikke importørens udtalelser, omkring bagatelgrænser
Hej hvem kan påfylde gas på sådan et anlæg hvis man har flyttet det 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis