Jeg har valgt at dække rørende med harpet sand (brolægger sand) også lige gå hen over det så det ligger fast i et lag på ca. 10cm over rørende, samt samlet de sten fra der blev fundet, det var ikke ret mange.
Nu blev det første lag jord også lagt ned med håndskovl da der også er kommet pem slange (vand) og 230 + 400V kabel ned i renden op til carporten, 230V og vand skal vidre over til mit drivhus, så der er lidt mere grave arbejde.
I mit anlæg er der ca. 650 g propan, i de sammen byggede anlæg er der ned til 300 g. så der er ikke ret meget gas i omløb. Co2 er godt nok en bedre gas set med køle øjne, med den kræver et meget højerer drift tryk, hvilket gør det næsten ubrugeligt set i disse typer anlæg.
Der er en forventet leve tid på 50 år på selve anlæget, så kompressoren skal skiftes en gang under vejs, der kan jo også være kommet nogen med bedre virkningsgrad til den tid.
Jeg regner med at den totale installationspris bliver ca. 100.000,-. det skal så nævnes at fra 1/12-07 hvor vi købte huset og frem til maj hvor vi stoppede begge fyr havde vi brugt 20Ks m3 løvtræ, 800L olie samt 1400kg koks + el til varmtvand.
Sidst i juni fik vi huset hulmursisoleret med papiruld.
Ifølge energimærkningen på huset, var det opgivet til at vi ville kunne spare 17.000,- i olie ved hulmursisolering, dette ved en oliepris på 8,- , isoleringen kostede ca. 15.000,- . Det tog den gulv træk der var med det samme