Ispind

jeg har som flere andre fulgt FVM's billede serie om opsætning af hans ispind, og der har været mange spørgsmål vedr. ispinden som både FVM og jeg har svaret efter bedste evne (jeg laver lidt service på ispinde i forb. med mit arbejde)

og for at det ikke skal ende med kilometer lang snak inde under FVM's billeder opretter jeg nu denne tråd så evnt. spørgsmål kan blive besvaret her.

jeg ved self. ikke alt om ispinden, men vil svare efter beste evne, og i samme forbindelse har jeg nu forsøgt at lokke Niels som er forhandler af ispinden her ind så han evnt kan svare med.

selvfølgelig skal det ikke være en reklametråd for ispinden, og jeg sælger ikke ispinden og  får ej heller ikke procenter for at svare på ting om den (desvære )

jeg synes blot at den er en god opfindelse og har selvfølgelig også selv bestilt en som bliver leveret i løbet af efteråret, hvor der naturligvis også kommer billeder fra opsætning mm

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

jeg har som flere andre fulgt FVM's billede serie... Vis hele indlægget
76 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for en god forklaring, og ja den ville da være praktisk en varm sommerdag hvor temperaturen er over mit død punkt 25 grader, så kunne jeg sidde i nærheden dejligt køligt.
Har do stadig ikke fået svar på mit driftspørgsmål endnu. Kan godt se det er en billig varme men er det nu så billigt som vi vil gøre for så vidt jeg ved stiger elprisen sammen med olieprisen hele tiden. Ved godt man har et forhold på en del el til tre dele varme men stadig stiger prisen jo drastisk på olie i tiden

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

http://www.jensesservice.dk finder du dette exel regne ark http://www.jensensservice.dk/Varmestatistik.xls (OBS kræver exel på din pc) han har dagligt i en lang periode indtastet data for ispind samtidig med data for andre varme kilder

de stigende oliepriser er jo netop grunden til at jeg har valgt at skulle have ispind, og selv om el priserne også stiger så er det stadig en billigere måde at opvarme huset på

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg kan nu heller ikke se fordelen i en ispind  !!

Hvad er der nu galt med alm jordvarme med nedgravet slanger? De anlæg der findes nu om dage er så effektive at de ikke kræver en kæmpe have, men en alm parcelhushave er rigeligt, desuden vil jeg mene at jordvarme med nedgravet slanger er mere effektivt en en ispind, specielt om vinteren hvor det er koldt(og der er jo også her man har brug for varmen) måske er ispinden mere effektiv i sommerhalvåret, men hvad skal du bruge det til?

Hvis man har en lille grund der ikke er stor nok til nedgravet slanger, f.eks et rækkehus, så kan jeg se at man kan bruge den, men hvem gider at kigge på det monstrum, og helt sikkert også en god grund til en nabokrig

Hvis man har en stor grund, er der jo ingen grund til at investere i en ispind, der er dyere og mindre effektivt, samt kun en holdbarhed på 50 år, varmeslanger i jorden holder længere

Eneste fordel jeg kan se er at man altid ved hvor ungerne er, og når de skal i seng, så tager man varmepistolen med ud og for ungerne fri

Er der noget jeg har misforstået ved denne "ispind"?

Venlig hilsen

Klaus

Annonce
der er skam intet i vejen med jordvarme, ispinden er blot et alternativ som gør at du netop ikke behøver at grave hele din have op for at få det. og når du har jordvarme nedkøler du stille og roligt din jord, så det til sidst kun er muligt at dyrke græs

ispinden mister først effekt når ude temperaturen er under -15 grader hvilket er yderst sjældent her i dk.

som jeg også nævner i et andet indlæg, enten kan man lide udseende af ispinden eller også kan man ikke, og jeg vil mene at hvis en nabo starter en krig pga. ispinden ja så kunne det lige så godt være farven på havebænken der kunne have haft skylden ;)

jeg har valgt ispinden fordi jeg ikke kan få bjergvarme, eller almindelig jordvarme, da jeg ligger oven på en stor drikkevandsbeholdning, og der ved en læk på jordvarme/bjergvarme kan ske en forurening af vandet, en almindelig luft til vand varmepumpe vil jeg ikke have da den larmer pga. blæseren.

mht. levetid jamen så kan man jo ikke sige med sikkerhed hvor længe et anlæg lever lidt lige som oliefyr og vaskemaskiner biler osv nogle holder 5 år og andre 50. :D

og jeg ser sådan på det, at når min ispind er slidt ud, ja så er der helt sikkert kommet noget nyt og mere smart, og så har jeg heller ikke udgiften der ved jordvarme ville blive når slangerne skal graves op igen


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

For det første har jeg aldrig hørt om at jordvarmen skulle have betydning for hvilke planter du kan plante i din have, dette er vist en and

Mht. at grave slangerne op om 50 år eller mere, ja det lyder da fornuftigt at fjerne, installationerne når man er færdig med dem, jeg tror nu det er de færreste der gør det. Graver du også andre installationer op når de ikke er i brug mere og ligger ugenert 1 meter under jorden?

Bjergvarme, kan vel kun lade sig gøre på bornholm, hvis vi snakker danmark?

Ispinden mister vel virkningsgraden i takt med at udetemperaturen falder, og når udetemperaturen når -15 gr. så er virkningsgraden vel 1/1, det er her at jordvarmen har en kæmpe fordel, da jorden jo har en rimelig konstant temperatur året rundt

Du har da ret i at hvis der bliver nabokrig pga. en ispind i en rækkehushave, så havde der vel blevet det før eller siden, men min pointe var bare at har du en lille have (for lille til jordvarme) så er det ikke så fedt at fylde frimærket op med en grim skulptur lavet af is og stål

Venlig hilsen

Klaus   
det er nu ikke en and, det med nedkøling af jorden, jeg googlede lidt rundt med emnet jordvarme og permafrost, og det var mest udbredt på de gamle/første anlæg hvor erfaringerne ikke var så store og slangerne lå for tæt, mindst 80 cm anbefaler producenterne i dag og helst 1m. og der over

vil nu tro at myndighederne kommer til at stille krav om optagning af jordvarmeslangerne når de engang tage ud af drift, netop fordi de indeholder miliø skadelig vædske. men den tid den sorg ;)

nej du kan faktisk også få bjergvarme i resten af dk, der kaldes det bare ikke bjergvarme mere men lodret jordvarme, men det kræver tilladelse fra myndighed (efter hvad jeg har læst mig frem til) igen pga. grundvandet.

jeg har ikke helt styr på hvad virkningsgraden er ved -15 grader men jeg har fået den oplysning at den først begynder at tabe effekt ved nævnte temperatur.
jeg lige som FVM har valgt udgaven med seperat kompressor, og kan derved udnytte jordvarme sammen med ispinden efter ca 2 år hvor jorden er faldet på plads

der er heldigvis mange forskellige alternative energi former, jeg har valgt ispinden fordi den opfylder mine krav og er forholdsvis billig og meget nem at etablere, i bund og grund er den jo ikke grimmere eller kønnere end solpaneler vindmøller, naboens hjemmebyggede drivhus osv :)

og har man et lille frimærke og ønsker alternativ opvarmning så er jeg da helt enig med dig i at det ikke er særligt fedt at skulle sætte lyskæden på ispinden i dec. fordi der ikke er plads til andet i haven :p

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Jeg sad og kiggede på nogle vvs dele og faldt over et jordvarmeanlæg, der også kan fåes med en energifanger, som er noget i stil med ispinden. Men det vil jeg ikke have op da DET ER GRIMT. Se selv.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

he he kunne ik være mere enig, så er ispinden lidt pænere ;)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Der er yderligere 56 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis