Hvilken maling til udendørs mur?

Hej, Har hus fra 60érne med hvidmalet murværk. Jeg har ikke selv malet huset før, så jeg er i tvivl om hvad der er den korrekte fremgangsmåde. F.eks. hvilken type maling skal jeg bruge?

Hvad med den gamle maling, har den nogen betydning?

Er der nogen har har positiv erfaring med bestemte mærker maling?

Mvh.

mvh,

nikj_dk

35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Nikj

Jeg er selv i gang med at male hele huset udvendigt. Jeg er dog så priviligeret at det er helt nypudset, så der er næsten frit valg på alle hylder mht. maling

Men i min søgen efter viden på området og hvilken malingtype jeg gerne ville have, fik jeg en brochure fra Flügger omkring deres malingprodukter til puds, beton, sten mv. som meget pædagogisk angiver hvilken type maling der bedst med hvilket underlag ....

Og hvis man har "ubestemmelig grund" så anbefaler de deres murmaling, som kan males ovenpå stort set alt.

Men jeg kan anbefale dig at gå ned i en af de butikker som sælger til proffesionelle (Flügger, Nordsjö ell. lign.) og få rådgivning. Hold dig langt væk fra Silvan og andre butikker hvor personalet er ufaglærte - Eller virker til at være det

PS. Jeg har valgt Silikonemaling, som er &%¤#! Dyrt men mega nemt at bruge og skulle være rigtig holdbart samt meget smudsafvisende.

Mvh.
Mugge
boso
boso
920 8410
tror meget det er et spørgsmål om religion - men silikat maling skulle eftersigende egne sig fortrineligt til formålet. Silikatmaling tillader muren at ånde i langt større udstrækning end siliconmaling - som jeg personligt aldrig ville smøre på en mur
Tja ifølge Flügger's egen markedsføring er de lige diffusionsåbne ... Silikat var også inde i overvejelserne ...

Mvh.
Mugge
Annonce
Annonce
Har huset ikke været malet før er der kun tre ting der rigtigt dur

kalk
silikat
skalcem/sempexo

Har huset været malet før, bør man undersøge hvad det er malet med - en af tre óvenstående - forsæt da med behandlingen, har huset været malet med akryl - forsæt da med akryl.

Er huset malet med akryl, så kommer det på et eller andet tidspunkt til at give problemer for det er en direkte msiforståelse at akrylmaling er diffusionsåbent UANSET hvad farvehandleren siger !!!

Der er en længere teknisk forklaring som jeg da gerne give, hvis nogen skulle have interesse.

mvh
AmalC
AmalC
3 9400
Jeg vil da meget gerne have den tekniske forklaring på hvorfor akrylmaling ikke er diffusionsåbent.....
nikj_dk
nikj_dk Trådstarter
4 2840
Det lyder besnærende med Flüggers der passer til alle typer.´

Er det ikke muligt at bestemme hvilken type maling huset er malet med, f.eks. kunne jeg skrabe en flig af og præsentere den for en fagmand.

Har prøvet silikatmaling før med godt resultat.

Mvh.
Niels P.

mvh,

nikj_dk

Annonce
Mursten.

Inden vi kommer til malingen, er det vigtigt at vide lidt om en murs struktur og hvordan den arbejder i forbindelse med fugt.

Mursten er ikke bare mursten, men kan fås i utallige kvaliteter til forskellige formål, men i det følgende snakker jeg facadesten.

Murstenens densitet (vægt) er et udtryk for den tørmasse der er i murstenen, den kan typisk svinge mellem 1200-2000 kg/m3.

Minutsugning er stenes evne til at optage vand på et minut, den er mest beregnet for at afgøre hvor våd en mørtel man skal mure med, idet en sten med ligge minutsugning og en våd mørtel, kan give svømmende mure hvor stenene i de underliggende skifter under opmuring vil forskyde sig lidt på grund af vægten af de overliggende mursten og fordi mørtelen stadig er få våd til at bære. Samtidig fortæller minutsugnigen lidt om stenens kapillare effekt, hvilket jeg vender tilbage til. Minutsugningen kan ligge i intervallet 2-15% af stenens rumfylde.

Vandoptagelse er interessant hvis man vil have en ide om hvad det kommer at betyde hvis man maler sit murværk. Vandoptagelse måles ved at nedsænke murstenen i vand i 2 dage. Mursten kan have en vandoptagelse mellem 5-30 % af deres rumfylde, dvs. at der kan stå op til 300 liter vand i en m3 mursten som er 752 sten eller 0,4 liter pr. sten.

Ovenstående tra parametre kan man selv måle på sine sten ved hjælp af en køkkenvægt og en balje vand og skal man f.eks udføre reparationer i sit murværk er det faktisk smart at bestille nogle sten hjem med samme karakteristika så man ikke skaber ubalance i murværket.

Trykstyrken har ikke den store betydning i normalt villabyggeri, dog bør den være afgørende for mørteltype der anvendes, idet en kombination af høj/lav, lav/høj trykstyrke mellem mursten og mørtel kan give problemer.

Optagelse af vand i et murværk foregår kapillart, den kapillare effekt i en normal mur er stor, kapillareffekten måles i stighøjde over grundvandspejlet og i en normal massiv murstensvæg muret med kalkmørtel være denne være 28 m, det er en effekt der vil noget.

Vandet i et murværk kommer fra forskellige sider, fra fundament, fra utætheder i taget, fra nedsivning af vand, fra slagregn, lidt fra udtrængende fugt fra indeklimaet osv.

Står en mur i et aggressivt miljø er chancen for vand i murværket større. Et aggressivt miljø er i den sammenhæng også konstruktionen, f.eks står en mur i et hus med fladt tag og blot sinkinddækninger eller en havemur med rulskifte at betragte som et aggressivt miljø fordi muren ikke er beskytte af f.eks tagudhæng og tagrender.

Når muren skal af med vandet igen foregår det ved diffusion, dvs. fordampning og dette er en langt langt svagere process end den kapilllare, hvorfor man skal gøre alt hvad man kan for ikke at forhindre denne process.

I malede huse ses skader, hvis man forhinderer eller forsinker dette hydrogene økosystem i at fungere typisk i milde tilfælde i afskalning af maling og i værste tilfælde i mursten der springer.

I starten vil det være mursten der indeholder kalkspringere, små kalkindlejringer der kan opstå under produktionen af murstenene og som bliver til læsket kalk under brændingen af stenen og som har en mega kapillareffekt, men senere når man så begynder at reparere murværket, så springer murstenene på grund af reparationerne - idet de fleste uværligt kommer til at reparerer enten for "stærkt" eller for "svagt" hvorved der opstår "øer" i uballance i murværket.

Nok om murværk - af ovenstående fremgår det vist klart at en murværk ikke bare er et murværk - desværre har de fleste håndværkere glem det idag - jeg har i hvert fald aldrig stødt på en murer der ved en reparation har bekymret sig hvilke oprindelige mursten der var brugt.

Maling

Når man nu skal male sit hus, så går man i byggemarked eller hos farvehandleren og beder om maling. Hvad får man så Akryl Murmaling - der er diffusionsåben !

Problemet er blot - er der nogen sinde nogen der spørger "hvor åben ?" Nej, og det er der heller ikke nigen der kan svare på, for diffusionåben er et udtryk der er opfundet til formålet, nemlig at sælge noget hammer dyr maling til intet anene kunder.

I byggetekniske sammenhænge, der snakker man ved ethvert materiale om diffusionsmodstand.

Diffussionsmodstand findes i forskellige beregningsmodeller, der alle giver et udtryk for det samme (PAM, Z-Værdi eller Sd) nemlig, i malingssammenhænge, den modstand vanddamp møder eller det tryk der skal til at få det igennem i et givent materiale i en given tykkelse. (i en given tykkelse skal I lige lægge bag øret)

Det er sandeligt ikke noget der bliver skiltet med på malingsdåserne og jeg vil tro at enhver ekspedient vil vende det hvide ud af øjnene hvis man spørger ind til det.

Men tallen findes faktisk og fungerer f.eks for tagpap som følgende:

1 lag = z-værdi 500
2 lag = z-værdi 1000

eller linoleum

1 lag = z-værdi 25
2 lag = z-værdi 50

eller akryl murmaling

2 lag (dækkende) = z-værdi 5
4 lag = z-værdi 10
6 lag = z-værdi 15
8 lag = z-værdi 20
10 lag = z-værdi 25

Sammelign nu lige scenariet med en ren silikatmaling
2 lag dækkende = z-værdi 0,009
gang selv op
10 lag = z-værdi maksimalt 0,045

Når jeg ganger det op - er det selvfølgeligt ganske bevidst - for man maler jo ikke kun sit hus en gang, så det er ganske enkelt et spørgsmål hvornår man har pakket huset ind i nok akryl, der modsat kalk, silikat eller de cementbaserede malinger ikke forvitres på samme måde.

Og som om det var nok !!! - næ, det viser sig også at våd (af f.eks slagregn) akrylmaling virker kapillart, mens i tør akrylmaling, der lukker de kapillare porrer sig og spørg jer selv hvad der tører først når solen endeligt skinner på en malet mur - malingen eller murstenene inde bag.

Men vælg selv ;-)
Hold da op, ja så blev det emne vist "penslet ud" :-) - No Offence.

Jeg magtede ikke at tygge mig igennem den doktorafhandling

Men i min lægmands undersøgelse har jeg umiddelbart fået indtryk af at silikonemaling er en videreudviking og moderne version af silikatmaling ...

But again - it's a jungle out there, jeg personligt synes dit forslag med at skrabe en flig af og tage med til en fagmand lyder som en god plan.

Mvh.
Mugge
Macio
Macio
23 8230
Mugge har fuldstændigt ret - tag en flig med til en fagmand - det er et rigtigt godt råd. Silikone og Silikat maling er begge super produkter generelt - den store forskel ligger i den finish du får med dem. Silikat maling har "spil" i sig - mens silicone maling bliver mere ens artet.

Og sikken en svada fra Hus&Maling smile - Bare ærgeligt at hele historien i bedste fald kan relateres til nogle meget få produkter. Langt, langt de fleste murmalinger idag er ikke rene akryler, men emulsionsmalinger. Og de er rimeligt diffussionsåbne. Ja - jeg bruger udtrykket eftersom det er et etableret udtryk idag - og jeg tror ikke en skid på at det er noget som onde, onde farvehandlere har opfundet for at snyde uskyldige kunder. Det er simpelthen noget sludder, du må have haft en meget dårlig oplevelse med en farvehandler engang "Mur&Maling".....

Når det så er sagt, så er der ingen tvivl om, at en tradiotionel murmaling oftest ikke er det bedste valg. Det er jeg helt enig i.
Hej Macio,

Den eneste måde man kan vide om en maling er diffusionsåben er ved at kende malingens diffusionsmodstand.
Prøv for sjov at gå hen i den nærmeste farvehandel (f.eks. flügger) og spørg hvad diffusionsmodstanden er i den maling de anbefaler som diffusionsåben til facademaling (f.eks. flutex 5) – de kan ikke svare dig, fordi det hverken står på dåsen eller i produktdatabladet.

De eneste der er villige til at diskutere dette er hvis du ringer til skalflex, deres serviceafdeling ved godt hvad en z-værdi er og de opgiver den også på deres produktdatablade.

Når det så er sagt, så bor jeg i en hvidmalet bebyggelse hvor der gennem tiderne er blevet brugt adskillelige millioner på reparation af murværk. Efter hver vinter der myldrer det med murere der er i gang med ikke kun at udskifte sten men nogle gang også hele mure. Der er selvfølgeligt brugt alle mulige produkter til maling af murværket gennem tiderne, da det er op til hver ejer at holde sit murværk, men typisk er der brugt akrylmaling om end den opridelige maling varen olieemulgeret akrylmaling.

Der har gennem tiderne været tonsvis af eksperter på disse problemer og jeg har selv haft en ekspert ude fra raadvadcentret for at måle fugtigheden i diverse huses murværk efter 3 uger med højt solskinsvejr og vi målte fugtighedsgrader i nogle af de akrylmalede mure, der var så høje, at man måtte forvente at der stod en stråle vand ud hvis man prikkede hul på akrylmalingen.

Uanset hvad der så end siges, så afrensede jeg akrylmalingen på mit murværk for 5 år siden og malede det med skalcem og siden da forsvandt alle problemer som dug for solen. Ikke kun problemer i murværket, men også den skimmelsvamp der opstod inde på grund af kuldebroer og fugt i murværket.

Siden da er 4 andre huse blevet afrenset og malet med skalcem med nøjagtig samme resultat!

Uanset hvad alle påstår så kan man ikke komme uden om at z-værdien i akrylmaling er væsentligt højere end i kalk, silikat og cementbaserede malinger og uanset hvad alle påstår så kan man ikke komme uden om at z-værdien stiger proportionelt med materialetykkelsen i akrylmalingen. Hver gang du maler dit hus så lægger du mere og mere diffusionsmodstand på murværket - det er altså fakta, det er modstand+ mere modstand+ mere modstand og ikke åbenhed+ mere åbenhed+ mere åbenhed.

Men selvfølgelig vil malerbranchen hellere sælge dig en spand mur maling til 600-1200 kr, end en spand skalcem til 120 kr.

Man kan læse en masse om de forskellige facademalinger på:

http://www.kulturarv.dk/tjenester/publikationer/emneopdelt/bygninger/byggeblade/11_overfladebehandling/05_udvendigt_murvaerk/index.jsp

http://silikatteknik.dk/


Jeg vedhæfter lidt før og efter billeder …. 45 år med akrylmaling og resultatet deraf og 5 år med skalcem

mvh

[IMAGE:2462]

[IMAGE:2463]

[IMAGE:2464]

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x
Sponsor på LDS
Malgodt

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

  1. Ral 9010 og NCS
    Lav-Hus (læst 24185 gange)
  2. spænding af hjulbolte med momentnøgle
    Lav-Bil (læst 46534 gange)
  3. Afstand understøtningspunkter (terrasse)
    Lav-Hus (læst 19139 gange)
  4. Udnyttet ariale på 1. sal.
    Jura, reglementer og krav (læst 542 gange)
  5. Støj fra bruserarmatur
    Lav-Hus (læst 266 gange)
  6. plænerens - større mægnde
    Lav-Have (læst 3144 gange)
  7. VVs godkendelse
    Lav-Hus (læst 991 gange)
  8. bekæmpe alger og mos på herregårdsten terasse
    Belægning, udsmykning og blomster (læst 107390 gange)
  9. Vurdering revolverbænk
    Værktøj og maskiner (læst 266 gange)
  10. Hvor meget strøm kan jeg trække fra min forsyning?
    Lav-Hus (læst 20091 gange)

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også

Find byggemarked

Vi har samlet alle byggemarkeder i Danmark.
Søg på postnummer her:


Se alle byggemarkeder her