Hvilken maling til udendørs mur?

Hej, Har hus fra 60érne med hvidmalet murværk. Jeg har ikke selv malet huset før, så jeg er i tvivl om hvad der er den korrekte fremgangsmåde. F.eks. hvilken type maling skal jeg bruge?

Hvad med den gamle maling, har den nogen betydning?

Er der nogen har har positiv erfaring med bestemte mærker maling?

Mvh.

mvh,

nikj_dk

Hej, Har hus fra 60érne med hvidmalet murværk. Jeg... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej slagteren,

personligt ville jeg nok foretrække at ringe til nogen eksperter der ikke solgte maling, f.eks en bygningssagkyndig fra kulturarvsstyrelsen på 33 74 51 00 eller Raadvad-centret på 33 33 99 10 - så længe dit hus ikke er kategoriseret som bevaringsværdigt eller fredet - er de fløjtende ligeglade med hvad du smør din mur ind i - men de kan da give dig et godt råd uden salgsgas.

Nu har jeg så læst produktbladet fra den maling du har brugt - den yder en diffusionsmodstand der er ca. 278 gange højere end ren Silikat (Z-H2O-værdi 2,5 / 0,009) og det er da en slat der er til at føle på, om du stadig vil påstå den er diffusionsåben i forhold til ren silikat - det må være op til dig selv og dine rådgivere - jeg kan kun oplyse facts ;-)

Har du en ejendom der ikke står i et aggressivt miljø, dvs. hvor murværket ikke er udsat for megen slagregn og en ejendom, hvor det beskyttende paplag som murværket står på, ikke er forvitret eller ødelagt, så grundvand kan vandre fra fundament til murværk - kan det såmænd gå godt i mange mange år.

Men faktum er, at du er igang med at "pakke" murværket ind og for hver gang du maler så "pakker" du det mere ind ... hvis du vil se hvordan sådan en process fungerer - så køb en stolpe på f.eks 10 x 10 x 200 cm, grav den en meter ned og mal så den meter der er over jorden med din murmaling 10 gange - jeg kan garantere dig for at den mellem 1-3 år er rådnet væk - tankevækkende oder not ?

mvh
Det er sjovt med denne side. der er efterhånden vigtigere at få ret og bevise andres uret, end det er at dele erfaring, og medhensyn til ekspertisen kan jeg slet ikke forstå du kan udtale dig da, du ikke kender hverken min eller min rådgivers baggrund, det virker for mig og har gjort i 8 år og om mit hus står i mere eller mindre aggressivt miljø, er jeg ikke bekendt med men mit hus står ude både i regn og slud
Jeg har en mur som er af mursten og er pudset op. Den har nu stået 2 år og luftet igennem efter den blev pudset op og har fået lidt små rep efter, da den var sindsyg våd inden så havde lidt problemer med at holde på pudsen.
Disse rep. danner jo nogen små pletter som jeg helst vil undgå man kan se, så hvad bør jeg male min mur med som dækker disse skjolder?

På forhånd tak.
[Indlæg slettet]
Citat fra rene2

Jeg har en mur som er af mursten og er pudset op. Den har nu stået 2 år og luftet igennem efter den blev pudset op og har fået lidt små rep efter, da den var sindsyg våd inden så havde lidt problemer med at holde på pudsen.
Disse rep. danner jo nogen små pletter som jeg helst vil undgå man kan se, så hvad bør jeg male min mur med som dækker disse skjolder?

På forhånd tak.


mon ikke en gang cempexo er sagen. så bevarer du også det pudsede udseende.
Annonce
Citat fra Lars ON

mon ikke en gang cempexo er sagen. så bevarer du også det pudsede udseende.

Hej Lars

Var lige i Sadolin igår, og her sagde de jeg skulle grunde muren først og så male med "deres" stærk murmaling. Ved ikke om det er forkert, kan jo læse der er delte meninger i denne tråd.
Jeg læser lige om Cempexo, og kan se det er pulver basseret, der står man kan se struktør igennem, sådan som jeg ser det, og jeg vil jo helst have det helt dækkende så man ikke kan se de skjolder der er kommet efter det der er blevet repareret.
Har du prøvet det cempexo og ved om det er fuld dækkende eller ?

\René
svar til rene:

som du sikkert har læst dig til er cempexo jo cementbaseret, og dermed ingrediensmæssigt tæt på pudsen på huset, og lige så diffusionsåben.

for så vidt angår den farvemæssige dækning, så har jeg gode erfaringer også ved farveskift, men underlaget skal være tørt og ensartet, eller skal der grundes, som du selv kan læse nærmere om maxit.dk.
her et lille uddrag:

Fugt i underlaget giver farveforskelle i det færdige resultat. Cempexo Murfarve påføres bedst over to omgange i tynde og heldækkende lag med kalkkost eller pensel. Der arbejdes vådt i vådt, det vil sige, at første lag skal være tørt og ikke afsmittende inden påføring af næste lag. Ved porøse og uens sugende underlag, samt hvor der er foretaget puds- eller murreparationer, anbefales en grunding med Cempexo.

Nu var jeg i Bauhaus for at købe silikat maling da de stod som forhandler, dog havde de ikke noget. Så tog jeg til Flügger da jeg kunne se de også havde silikat maling, han sagde dog at det var lige meget hvad jeg brugte da min mur er fritstående. Er det rigtigt`? Min mur er mellem naboen og mig udendørs. Så der kommer ikke varme indefra eller noget?

\René
Skrevet af slagteren den 22-06-2008 20:17
Det er sjovt med denne side. der er efterhånden vigtigere at få ret og bevise andres uret, end det er at dele erfaring, og medhensyn til ekspertisen kan jeg slet ikke forstå du kan udtale dig da, du ikke kender hverken min eller min rådgivers baggrund, det virker for mig og har gjort i 8 år og om mit hus står i mere eller mindre aggressivt miljø, er jeg ikke bekendt med men mit hus står ude både i regn og slud


synes nu ikke det er en helt fair udtalelse du kommer med.
HVIS det nu viser sig at du har "pakket" huset ind flere gange i det filmlag og indeklimaet bliver dårligere med følgeskader som skimmel eller lign. om 10-20år. Så er det da fint med nogle fact om hvordan det i "virkeligheden" er. Og ikke om det har virket for dig de sidste 8år uden malingen skaller af. For det er sikkert fint nok at det holder på muren og du kan kigge på dine flotte facader. Men kanp så fint hvis vi alle fulgte dit råd og pakkede vores huse ind i skittet som så får klimaproblemer. Det behøver ikke handle om hvem som har ret og hvem som ikke har. Det er en debat hvor alle ikke altid bliver enige. Derfor godt at der er nogen som kan fortælle noget om produktet og ikke bare fortæller at malingen stadig binder, når det ikke er der problemet ligger.

 

Hej nif
det er ikke de forskellige holdninger og meninger til produkterene jeg sender min øretæve til, det er måden nogle bruger vælge at gøre sig klog og kritiserer andres holdninger og beslutninger på, jeg er ikke gift med et mærke eller et firma , jeg er ejer af et hus fra 1927 med vandskuret facade, hvad angår indeklima kan jeg tilføje at jeg har haft astma i 25 år så jeg tager mine forholdsregler når der er tale om indeklima >>>>>> der er også det at der sidder nogle ved tasterene og vælger at gøre andre uret i en beslutning, på baggrung af (som jeg ser det ) købte holdninger eks. jeg ser cempexo nævnt op til flere gange og ja det er et cement baseret produkt og meget åben .. men det er også så åben at det er modtagelig for snavs og alger, der er mange ting der skal tages hensyn til når man beslutter at male sit hus og der for mener jeg også der et vigtigt at vi holder debatten her saglig og sober
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også