Hvilken maling til udendørs mur?

Hej, Har hus fra 60érne med hvidmalet murværk. Jeg har ikke selv malet huset før, så jeg er i tvivl om hvad der er den korrekte fremgangsmåde. F.eks. hvilken type maling skal jeg bruge?

Hvad med den gamle maling, har den nogen betydning?

Er der nogen har har positiv erfaring med bestemte mærker maling?

Mvh.

mvh,

nikj_dk

Hej, Har hus fra 60érne med hvidmalet murværk. Jeg... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Til Murogmaling: Dine kommentarer er forbilledlige; de realiserer idealet i forhold til formålet med fora som Lav-det-selv: vidensdeling til gavn for almenvellet. Man kan kun beklage at det er så sjældent indlæg af den karat optræder. Nu har jeg et solidt - dvs. ikke inficeret af alle mulige private og organisationsinterne interesser - grundlag for at træffe beslutninger om hvad mit hus skal males med.

Jeg håber bemærkninger som slagterens preller fuldstændig af dig. Det kan man forvente ud fra den klogskab man ud fra dine indlæg at dømme må tilkende dig. På den anden side er det engagement dine indlæg også giver indtryk af, nok ikke helt uudsletteligt.

Men altså (for nu at gøre en tilrettevisende brug af de ord slagteren misbruger): mere sobre og saglige indlæg har jeg sjældent set. Tak.
jeg har brugt dekstrem facademaling og det holder skidt væk og den holder mur tør for vand og er åben så muren ånder. Jeg synes at cempexo er også godt men jeg gider bare ikke at male så ofte. Så derfor valgte jeg dekstrem. Jeg synes ikke at man kan sige at en slags maling er bedre end det andre. Det ene kan virke for den ene men ikke for en anden: Det er lige som den ene kan lide moren og den anden kan lide datteren. Kom med forslag hvad man kan bruge eller hvad muligheden er i stedet for at kom med forslag som ligner skjult reklame!!

 frank

Jeg har fulgt grundigt med i denne tråd og har et spørgsmål til Mur&Maling: Jeg har et stort hus der er malet gult med flutex 5 med additiv for 20 år siden ovenpå et akryl malings lag direkte på en bund der bestod af en tynd, hård, hvidlig cement skal, formentlig det såkaldte SNOWCEM, som man brugte engang i de tidlige 70'ere netop ovenpå problematiske pudsede facader. Nu skal facaderne igen renoveres, der er nogle afskalninger, ikke meget, samt en del sætningsrevner der skal udbedres forinden malingen. Nogle facaderenoveringsfirmaer foreslår anvendelsen af Akryl plast som hidtil (det sidder jo godt fast!) andre foreslår at vi bruger silikonemaling som skulle være endnu mere åben og endnu andre foreslår at vi bruger Wallflex maling fra http://www.acrymatic.dkpdfDK%20-%2002%20-%2002%20-%20Wall-Flex.pdf .

(De skriver selv: Produktbeskrivelse: Elastisk og vandtæt maling på basis af vanddispergeret højpolymer.
Anvendelse: Til vandtæt overfladebehandling af vægge og facader.
Egenskaber: 350 % elastisk – vandtæt og vanddampgennemtrængelig – fremragende ældingsresistens i normale og industrielle miljøer – beskytter armeret beton mod karbonatisering og korrosion – kan kombineres med væv til yderligere mekanisk armering og overbygning af (aktive) revner.)

Under alle omstændigheder er det for kostbart at fjerne alle de tidligere behandlinger sådan at vi får ny, blank mur - så noget skal gøres som måske ikke e r perfekt i forhold til ovenstående tråds meget grundige beskrivelse af silikat maling mv på ny, ren mur. Hvad skal jeg gå efter - silikone - akryl eller wallflex?
Spændende debat!

Jeg har et gulstenshus der efterhånden driller så meget med frostsprængninger at vi har besluttet at netpudse huset.
Men jeg er selvfølgelig nervøs for om sprængningerne vil fortsætte under pudset og resultere i revner i pudsen, selv om netpuds skulle være meget holdbart.

Jeg vil gerne høre om I mener at indfarvet mørtel er nok, eller jeg hellere skulle anvende alm slutpuds og så male med en silikat maling fra skalflex?

Hvad er jeres mening på SILIN SILIKAT AZ ???? er det en god mur maling

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også