Original eller.....

Her følger et spørgsmål af mere æstetisk karakter:

Dæk, skandæk, kahyt, tag, søgelænder, cockpit og prædikestol på min spidsgatter er udført i teaktræ. Alt dette har været lakeret i flere mere eller mindre interessante nuancer af brun og rødbrun. Jeg synes, at det hele flyder sammen, og at der er alt for meget brunt på et sted. Jeg har renset det meste af kemisk, og er nu ved at slibe og skrabe.

Jeg har overvejet at ændre på bådens udseende sådan, at jeg maler kahyt, skandæk, søgelænder og cockpit hvidt og blot lader dæk og kahytstag være i sæbet teak.

Årsagen er som sagt, at jeg synes det hele flyder sammen, og at det ser ud som om der nærmest ikke er "noget" over dæk. Problemet er nu, at folk synes det er synd, når det hele nu stadig fremstår nogenlunde originalt. En arkitekt med båd på samme havn kaldte det "mord på skibets sjæl". Jamen for pokker. Er det helt galt? Myrder jeg skibet? Jeg havde ovenikøbet overvejet at gøre noget lignende om læ, da der er alt for meget tysk bierstube over det. Alt er brunt, lakeret, blyindfattet og voldsomt tysk. Skibet er iøvrigt tysk...

Plejer mest at gøre hvad der passer mig bedst, men er alligevel blevet i tvivl i dette tilfælde. Er ikke den store æstetiker.

Se evt.: http://picasaweb.google.dk/jonkjense...aVragTilLystbD
Her følger et spørgsmål af mere æstetisk karakter:... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lad mig med det samme melde mig under "WinstonSmith" holdningen - med følgende bemærkninger: Vi købte for 5 år siden en gammel kragejolle - havde den i 3 år, og nød at lade fingrene glide over div. ædelt træ - men sejlede rundt i vores soveposer i de sidste 2 års sommerferier, fordi vi ikke magtede at gøre tingene tæt. Faldt over en anden gammel træbåd, men hvor den tidligere ejer havde ladet skroget indhylde i glasfiber. Kahytten var stadig i gammelt maghogny -3 - mange forskellige nuancer osv. Vi tog en rask beslutning - alt blev malet i lyse farver - kahytten blev som ny, og virkede dobbelt så stor. Kahytten havde nogle utætheder - det gamle "originale" træ er blevet pakket ind i glasfiber, og færdig med med dryppende vand i kahytten. Så ved jeg godt, at nogle vil råbe: "LIGKLÆDE" - men helt ærligt - holder båden bare de næste ti år, er det nok til mig, så siger statistikken, at ligklædet bliver til mig først.
Ang. spir på vores domkirke, så raser diskussionen omkring et højhus ved Røde Port, hvor et af argumenterne imod er, at man så ødelægger skyline omkring domkirken. Så tænker jeg så to ting: 1. Så ville et build-up tag måske være løsningen på domkirken, så man fjernede argumentet imod fremskridtet - og 2: Er spiret "folkets symbol" eller daværende magthaveres, og er et spir (som vel dårligt tjener andet formål end at være holder for vejrhanen, og lige er blevet renoveret til det hvide ud af øjnene) - er det ikke næsten lige så interessant at diskutere, som tørklædet på en muslimsk pige(altså et religiøst magtsymbol)?
Nåe den gamle båd, hvor vi forsøgte at "holde" trælooket - den blev købt af en som end ikke har magtet at sætte den i vandet nu på 2 år - fuglene kan flyve gennem bordene, og bygge reder i den.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Gerhard.
Da jeg mærker kuglerne flyve om ørerne på mig, vl jeg gøre opmærksom på at, jeg i mit første indlæg nævnte mulighederne 1. at ville bevare et gammelt smukt skib. 2. bare havde købt en gammel træbåd fordi den var billig. Mine svar gik på mulighed 1 . Det er så mulighed 2 du har købt båd efter, og det er der da efter min mening helt OK. Jeg er ikke hellig med den slags ting ( min egen båd er udstyret med en glasfiberskal på 28. år ) og den klarer også de næst 28. Når man har været vant til en normal træbåds betingelser, er det da rart at kunne ligge i året rundt, ikke tænke på utætheder både over og under vandlinien. Jeg kalder det derfor ikke ligklæde, men for mange bådejere den eneste økonomisk mulige løsning for deres båd. Til gengæld er jeg hamrende uenig i dine synspunkter ang. kirkespir, som jeg kun som ser som et smukt bevaringsværdigt bygningsværk, ikke som et symbol på magthaverne. og ser det helst bevaret og mener at , man skal bevare den gamle bymidte, og ikke som i Odense hvor man fjernede alt det gamle og nu har en kedelig uinteressant bymidte.
I øvrigt mener jeg ikke dine argumenter med at, en godt vedligeholdt træbåd pr. definition er utæt både fra oven og neden, holder vand. Og er den det, er der da andre måder end glasfiber at ordne sagen på. Men da jeg havde min Lynæsjolle hvor teakdækket og den underliggende finer var helt færdig, valgte jeg, da båden bare var købt billigt og ikke særligt bevaringsværdig at lægge et nyt finedæk, som så blev epoxy beklædt, da en bådebyggers tilbud, på teakdæk, var langt dyrere end jeg var parat til at ofre, og vel var 4 gange den pris jeg købte båden for. Så jeg kan godt forstå andres synspunkter, men hvis vi alle bare skriver det samme, bli'r her jo kedeligt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Lynæs: For at vi kan blive helt enige, og alligevel have plads til forskelligheder, vil jeg selvfølgelig præcisere, at det jo handler om, om man evner at holde træet tæt - og hvor jeg har måttet konstatere, at det gjorde vi ikke.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

det der bekymrer mig i den forbindelse er at, du forsøgte at sælge den til mig engang.rolleyes mad cool wink

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Gerhard:
Mon jeg opfatter det rigtigt, når jeg fornemmer at du godt kan lide at provokere en anelse? :-)

Mht. domkirken, kunne du jo bringe i forslag at man indrettede en McDonald i den samtidig med at der kom built-up tag på, således at fremskridtet for enhver pris kan komme til at udfolde sig. Den er jo næsten det eneste, der er tilbage fra fortiden, der mangler at blive fjernet! :-) (Jeg er opvokset og har boet og virket i Roskilde i 45 år!)

Jeg kan så ikke lige fange ideen i at købe en fin gammel træbåd, når det er en moderne båd, man vil have.
Jeg købte da ikke min 1967 Mustang for at få den til at ligne en moderne vogn. Jeg vil gerne være med til at gøre den mere brugervenlig, så længe det kan føres tilbage en dag, hvor det måtte blive oportunt. Men at begynde at lave større, uoprettelige indgreb, kunne jeg dog aldrig finde på. Det ville også være at skyde sig selv i foden.

Så er du måske også enig med bønderne, der meget gerne vil have lov til at sløjfe gravhøje (magthaversymboler om noget!! ), gamle diger og hegn m.v. så fremskridtet kan komme til at udfolde sig?
Og ligeledes enig med div. byrødder som gerne ville lukke alle havne og i stedet for plastre de tidligere havnearealer til med de allerhæsligste skrumler af bygninger? (Se i Holbæk!! :-( )

Uanset hvilke symboler man vil tillægge gamle ting, er jeg slet ikke tilhænger af at man aht fremskridtet skal slette alt det gamle. Jeg er nærmest en slags hedning, men synes alligevel de gamle kirker, som godt nok er opført på foranledning af sindssyge og magtbegærlige prælater og andet utiltalende godtfolk, med ved hjælp af stakler i form af slaver og trælle og div. brandbeskatning.

Efter således at have kommet lidt omkring i sagerne, må jeg konstatere at bådfolket åbenbart ikke har den samme pietetsfølelse for gamle skibe, som gammelbilsfolk har for de gamle biler???
Det overrasker mig så en hel del! :-(

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
nu er det jo heldigvis ikke alle træbådsfolk der ønsker at hive sjælen ud af skibene selvom det kan lyde sådan men et argument for at lægge glasfiber på dækket kunne jo være det er meget godt med nostalgi men jeg vil fandme have en tør køje at sove i. men derfor kan man jo godt respektere de ædle matrialer som de gamle håndværkere brugte,det gælder også når nogen bygger et nyt styrehus kik dog på linjerne i skibet og bevar det originale eller få en prof til at tegne og bygge det ,der er jo stadig dygtige håndværkere der kan de gode håndværk.selvfølgelig kan man modernisere en gammel båd med ny motor strøm navigationsinstrumenter men det skal ske på en respektfuld måde ellers risikerer man at lave det berømte hønsehus i havsnød som ligger på sankthansbålet om 3 årsad
mvh kimbiggrin

der er altid solskin bag skyerne

Jeg synes det er meget godt med forskellige nuancer. Men Lynæs - lige inden vi bliver for personlige, så vil jeg tilføje til historien, at du jo afstod med bemærkningen, at det ikke var et renoveringsprojekt du var interesseret i (hvilket måske ikke var helt forkert - og så havde jeg trods alt beskrevet tilstanden korrekt) - og at båden trods alt kunne flyde, da jeg tog den op inden salg, og endelig, hvis jeg havde kendt resultatet - ja så havde jeg jo nok hellere foræret den til dig. Men pointen omkring nit syn på gamle træskibe er, at hvis ikke man besidder evnerne, ja så hellere prøve kræfter med noget man kan lappe med en gang glasfiber.
Og ja KTM - jeg kan godt følge dine argumenter omkring "sjælen" - kig dig omkring på havnearealerne - der er masser af udfordringer - hvis du en dag hellere vil til vands end til lands - og hvis du kigger i bladet V_MAX findes der masser af stylingsprojekter, også på "gamle biler" - sammenlign med de dage hvor "kanerklubben" kommer omkring Hestetorvet, og der er en verden til forskel (nævnt i flæng: bagagerummene er ikke fyldt op med højtalere - ikke en masse "20 tommer alu" - skørter - ekstra motorydelse - osv.) Men når du kigger lidt rundt på nettet vil du finde masser af folk som gør med deres bil - hvad jeg gør med vores båd. (Og skal vi så lige tælle de fortidsminder, som forsvandt da der skulle bygges motorveje).

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Tilbage til selve båden. Udvendig kunne den blive flot "original" men indvendig syntes jeg den ligner et kolonihavehus der er bygget op af genbrugsmateriale. Ja undskyld min mening, men træ og lak får det til at ligne noget der er lavet af hvad der lige var ved hånden..
Hvis man kan få den mørke lak af og få træet til at stå så det harmonerer til "nabotræet" skal man da prøve at bevarer det, men jeg kan ikke lige overskue hvordan man gør det - fordi det ligner meget forskellige træsorter som måske er valgt ud fra træets evne og egenskaber og ikke men harmoni for øje.
Vil da lige tilføje at jeg elsker den atsmofære der kan være i gamle træbåde med lak og træ, men det skal være gennemført, også for øjet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

GRO . Du forstår da at opmuntre nybagt bådejer.
Hvad nu hvis han mente at din din sterilt hvidmalede,kønsløse, ucharmerende, personlighedsløse, masseproducerede plastikbalje så ud af helvede til, ville han så fortælle dig det. Det tror jeg ikke, det er han nok for høflig til.
Dette indlæg affødt af, at jeg så vidt jeg husker, aldrig før har set en decideret nedgørelse af et andet medlems ejendom. Jeg håber heller ikke, det skal være standarden i fremtiden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
TAK FOR KAFFE LYNÆS. Nu kalder du min båd for en plastbalje.. helt bevidst for at nedgøre den... Men det er ikke første gang den er blevet omtalt sådan på dette hellige forrum.
Jeg er da ked af at min opfattelse af båden ikke kan og må være kolonihave men gerne tysk ølstue.. Når jeg tænker på en tysk ølstue i brunt ser jeg gamle slidte røgfarvede vægge.. ved ikke hvad der er værst..
Men med den dobbeltmoral og hellighed der hersker her, vil jeg da lige sige tak for denne gang... godt træt af at man altid skal passe på hvad man skriver for ellers er shæferhunden lynæs over os..

Og læs lige mit indlæg igen uden dine farvede briller.. og hjælp så til med hvordan man fjerner de forskellige farver lak...

farvel

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også