Original eller.....

Her følger et spørgsmål af mere æstetisk karakter:

Dæk, skandæk, kahyt, tag, søgelænder, cockpit og prædikestol på min spidsgatter er udført i teaktræ. Alt dette har været lakeret i flere mere eller mindre interessante nuancer af brun og rødbrun. Jeg synes, at det hele flyder sammen, og at der er alt for meget brunt på et sted. Jeg har renset det meste af kemisk, og er nu ved at slibe og skrabe.

Jeg har overvejet at ændre på bådens udseende sådan, at jeg maler kahyt, skandæk, søgelænder og cockpit hvidt og blot lader dæk og kahytstag være i sæbet teak.

Årsagen er som sagt, at jeg synes det hele flyder sammen, og at det ser ud som om der nærmest ikke er "noget" over dæk. Problemet er nu, at folk synes det er synd, når det hele nu stadig fremstår nogenlunde originalt. En arkitekt med båd på samme havn kaldte det "mord på skibets sjæl". Jamen for pokker. Er det helt galt? Myrder jeg skibet? Jeg havde ovenikøbet overvejet at gøre noget lignende om læ, da der er alt for meget tysk bierstube over det. Alt er brunt, lakeret, blyindfattet og voldsomt tysk. Skibet er iøvrigt tysk...

Plejer mest at gøre hvad der passer mig bedst, men er alligevel blevet i tvivl i dette tilfælde. Er ikke den store æstetiker.

Se evt.: http://picasaweb.google.dk/jonkjense...aVragTilLystbD
Her følger et spørgsmål af mere æstetisk karakter:... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
din opfattelse af håndværk divagerer så meget fra min at, en diskussion virker fomålsløs. derfor agter jeg ikke at fortsætte. Men til din oplysning, så opfatter jeg ikke seriefræsning evt. på en CNC maskine som håndværk, men jeg kunne da ikke finde på at sige at det ikke dur. Og det er da meget velegnet hvis alt skal være ens, men der er da også mennesker, som ofrer et håndværksmæssigt møbel frem for et Ikea, selv om de faktisk tjener samme formål lige godt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Winston:

Hvis formålet er en lys og luftig båd, så ville det naturlige vel være at tage udgangspunkt i en glasfiberbåd.

Vi har alle vores smag - og smag kan som bekendt ikke diskuteres - din og Lynæs' og min for den sags skyld er lige gode, MEN ....

alle stilarter er gode, men blandinger er det aldrig. Skal noget moderniseres - og det skal det jo somme tider - bør det altid ske med respekt for det oprindelige udtryk.

Jeg er ulykkeligvis næsten-nabo til et dejligt rødstenshus fra 1955 med det for den tid karakteristiske hvide træværk og sprossede vinduer og rødt vinge-tegltag. Nu er der Gud-hjælpe-mig kommet store tophængte vinduer i og sorte, glaserede tegl på taget!!!! - det er til at tude over!!

Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nye produktionsmetoder gjorde for nogle år siden, glaseret tegl væsentligt billigere at producere, og det har så ( efter min mening ) medført en masse af den slags tage, som slet ikke passer til huset. Vores koncern købte for nylig et stort tagstensværk i Tyskland og er derfor leverandører til nogle af disse uhyrligheder. Heldigvis er der flere og flere kommuner, som i byplanvedtægterne forbyder disse sten. Men som man kunne sige, du har jo kun betalt for din egen parcel, og så har vi den hellige almindelige ejendomsret. men jeg forstår dig godt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Mange uhyrligheder (øjebæ'er) kan undgåes hvis man tager nogle fotos og prøver at lægge de forskellige farver og tegl ind og så bruge tid på at studerer billederne.
Bare lade dem ligge og så kikke på dem ind imellem inden man beslutter sig. Men jeg har lidt svært ved, at man konsekvent ikke må moderniserer noget kun fordi det er gammelt.
Men ja, store ændringer skal tænkes igennem.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvis båden er måske 100 år gammel og specialbygget til og af en kendt konstruktør og dermed har en historie, så er jeg helt sikker på at det vil være decideret vandalisme at "modernisere" den.

Man kunne jo også tage og filtse og plasticmale Roskilde Domkirke og lægge eternittag på den, måske et built-up tag? Så blev den da moderniseret, men jeg tror ikke eftertiden vil rose et sådant initiativ.

Hvis man vil have en båd i moderne tilsnit, kunne man da købe en sådan i stedet for denne gamle perle.
Der er da ingen grund til at ødelægge den for eftertiden, når den nu har bevist sin kvalitet ved at have overlevet så længe.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra Dan H

Hvis formålet er en lys og luftig båd, så ville det naturlige vel være at tage udgangspunkt i en glasfiberbåd.


Tja - nu synes jeg jo så at johnkjensens båd er ret flot, og sejt konstrueret. Den er simpelthen velskabt. Og var det min båd ville jeg ikke tøve med at gøre den topmoderne og komfortabel under læ, og flot udenpå.

Det der "respekt for det oprindelige udtryk" forstår jeg simpelthen ikke betydningen af. Er en bovpropel omfattet? Er moderne sejlmaterialer og plastic i den løbende rig omfattet? Kan man installere en rustfri stålvask, elektrisk lys, køleskab, varmt vand eller elektrisk toilet og skumgummihynder med videre, uden at komme i konflikt med respekten for det oprindelige udtryk? Hvis man kan de ting, hvorfor kan man så ikke male den efter dagens hotteste indretningsarkitekts vejledning, så man får en fed oplevelse, hver gang man går ned i båden?

Her diskuterer jeg altså ikke den konkrete smag - om der skal være rød/grøn/blå lysdiodeguirlander og perlegardiner eller ej - men mere den sære trang til at lade sig styre af de døde. Hvad var det de kunne, som var så særegent at det skal bibeholdes? Og er det nye vi har i dag ikke bedre, al den stund at det er udviklet på baggrund af det gamle? Det er naturligvis fint nok at svare nej på det spørgsmål, men så kunne jeg godt tænke mig at få en forklaring på logikken bag svaret.

For mig er godt håndværk udtrykt i at der er tale om gedigent paskram. Jeg er komplet ligeglad med om det er lavet med stemmejern og høvl eller med cnc-styret fræser, når bare det ser godt ud, passer godt og er solidt bygget til opgaven. Jeg synes ikke der er charme gemt i en skuffe der binder fordi den er lavet i hånden - jeg synes til gengæld der er komfort gemt i en skuffe der glider på de moderne selvlukkende kuglelejeskinner, så det synes jeg hellere man skal bruge end det de brugte i gamle dage.

Men sådan er der jo så meget - den båd jeg sejler på er moderne og er blandt andet fremstillet i en cnc-styret fræser og er forstærket med Kevlar i stævnen. Det er meget komfortabelt om læ, men den har ikke samme charmerende linjer som Cimba :-)

WS
Æstetik er en svær én - det er jo ikke en eksakt videnskab, så der er ingen absolut facitliste.

Må jeg komme med en analogi?:

Jeg er nu på snart fyrretyvende år forelsket i min kone - men hun ser unægtelig ikke ud, som da jeg mødte hende til en koncert i 1970.

Lige så smuk og indtagende hun er, når hun top-gejler sig, når vi skal i byen - en meget elegant 60-årig - lige så forkert ville hun se ud, hvis hun prøvede at se ud som en 20-årig med bar mave og navlepiercing.

Også jeg fravælger en del moderne frisurer - fordi de på én eller både ikke rigtig harmonerer med en 10 cm bred midterskildning smile

Det var det, jeg mente med ikke at blande tingene sammen.

Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Citat fra Dan H

Også jeg fravælger en del moderne frisurer - fordi de på én eller både ikke rigtig harmonerer med en 10 cm bred midterskildning smile


Det du her skriver er netop i overensstemmelse med min pointe. Din kone og du udsmykker ikke jer selv med respekt for det oprindelige udtryk, men derimod med respekt for det nutidige udtryk - og naturligvis de faktiske praktiske omstændigheder :-) Når din kone ikke bærer sit hår som hun gjorde da I mødtes, men alligevel synes billedskøn, hvorfor kan Cimba så ikke skifte frisure og stadig synes billedskøn?

WS
Tænkte selv på noget lignende... Der er jo netop monteret bovpropel, ligesom den originale gaffelrig er udskiftet med en moderne bermudarig i moderne materialer. Der er for nylig (1996) installeret strøm i båden, skal det ud? Dynastart istedet for håndsving i 1996 osv. Alle disse ting gjorde den tidligere ejer for at kunne sejle båden alene.

Jeg tror det bliver et kompromis af en art. Nu må vi se, lægger billeder op løbende.
Citat fra jonkjensen

Jeg tror det bliver et kompromis af en art. Nu må vi se, lægger billeder op løbende.

Du kan jo evt. gøre som grandoldman foreslog - tage billeder, tegne ændringer ind så godt det kan lade sig gøre og se på dem om forslaget er så godt som det lød. Det har ejeren af Turnips f.eks. gjort og det kan ses på adressen http://home.online.no/~sthexeb/Turnips/Pidestall.htm hvor han har vist arbejdet med at lave en ny pidestal.

Det bliver sjovt at se, hvad du rent faktisk vælger, og hvordan det kommer til at se ud.

God arbejdslyst

WS
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også