Normale temperaturer for fremløb og retur?

Hej

Jeg har en Gemina Termix fjernvarmeunit med veksler installeret i 2014, med en ECL 110 vejrstyring. Jeg har sat nogle termometre på fremløb og retur på min side af den og har holdt øje med dem hen over julen. 

Fjernvarmesiden rapporterer ~77 grader fremløb og ~49 grader retur. På min side får jeg ~41 grader fremløb og ~30 grader retur.

Er det normalt? Jeg synes det er en meget ringe ydelse på veksleren og det er både svært at opvarme huset og afkøle væsentligt når jeg kun får 40 grader at gøre godt med.

Mvh.

Torkil


Hej Jeg har en Gemina Termix fjernvarmeunit med... Vis hele indlægget
98 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Er der for resten nogle i nabolaget, der har samme fjernvarme unit, og har de evt. i så fald samme problem som dig?

Vedhæfter skitse med dine målte temperaturer. En skitse med målte temperaturer er langt mere overbevisende og "slagkraftig" end nogle tal fremført i telefonen.

GSH skrev den 03-01-2019 13:31:39

Er der for resten nogle i nabolaget, der har samme fjernvarme unit, og har de evt. i så fald samme problem som dig?

God idé, jeg prøver at spørge min nabo om jeg må kigge forbi med mine termometre.

Vedhæfter skitse med dine målte temperaturer. En skitse med målte temperaturer er langt mere overbevisende og "slagkraftig" end nogle tal fremført i telefonen.

 Tak =)

Ja, ECL- styringen regulerer på motorventil på primærsiden af varmeveksleren, men hvis styringen lukker motorventilen for meget, får varmeveksleren ikke tilført tilstrækkelig energi.


Søren O

Jeg fik en snak med en fyr fra Termix og hans gæt er umiddelbart at veksleren er stoppet til på sekundærsiden. Der skal ikke så meget til og hvis ikke alle radiatorer med videre nidkært blev skyllet igennem da unit'en blev monteret kan problemet have været der fra day 1.

Han foreslog også at jeg prøvede at koble motorventilen fra og lade fjernvarmen piske igennem for at se om det havde nogen effekt. Hvis det giver noget så kan problemet være en regulator.


Hvis det virkelig skulle være at veksleren er mere eller mindre stoppet til på sekundærsiden, ville det være rimeligt nemt at skylle den igennem. Luk for ventiler på primær og sekundær side og demonter veksleren og skyl den igennem med en vandslange. Monter veksleren igen og se om det har nogen virkning. Ved gennemskylning burde der komme sort vand ud som efterfølges af rent vand. Har du ikke mulighed for selv at foretage operationen, bør du nok alliere dig med en VVS'er, som så bør kunne foretage operationen. 


fase
Annonce

Har her til aften monteret DLG modul til ECL og sat returbegrænser op til 60.

Der er ikke noget begrænsersymbol.

Ønsket fremløb på sekundærsiden er 64 grader men den vil ikke over 58. Mit påspændingstermometer viser i øvrigt ca. 44 grader for samme fremløb, så min tidligere påstand om at misvisning var minimal står til skamme. Det er dog sært at påspændingstermoteret viser det samme som dyktermometer på min retur *ponder*

Håbløs retur.

Jeg tænker at tesen om at der er ringe flow igennem vekslerens sekundærside stadig er et godt bud. Jeg har en aftale med Termix om lidt support over Facetime i morgen, så håber jeg at blive endnu klogere.

Tak til jer alle indtil videre =)

S. Fabrin skrev den 03-01-2019 20:04:24

Hvis det virkelig skulle være at veksleren er mere eller mindre stoppet til på sekundærsiden, ville det være rimeligt nemt at skylle den igennem. Luk for ventiler på primær og sekundær side og demonter veksleren og skyl den igennem med en vandslange. Monter veksleren igen og se om det har nogen virkning. Ved gennemskylning burde der komme sort vand ud som efterfølges af rent vand. Har du ikke mulighed for selv at foretage operationen, bør du nok alliere dig med en VVS'er, som så bør kunne foretage operationen. 

 Det er i hvert fald en test der ikke burde tage mange timer at udføre for en fagmand. Det er nok det sikreste at lade VVS'eren om det, især når primærsiden også skal afmonteres for at få veksleren ud.

Den måde, jeg beskrev, var beregnet på, at man havde minimale grejer til rådighed. Hvis du har mod på at lave det selv, kan du også bare lukke af til centralvarmesystemet  på ventilerne mærket 1 på diagrammet og bruge vandpåfyldning som spuleslange samt skrue snavsfilteret ud og koble en slange på der for at lede vandet til kloaken. Det kræver lidt grej i form af en slangestuts og et stykke slange, som bruges til at lede vandet til afløb. Du kan så bruge påfyldningen til at sende vand gennem veksleren, og vandet kommer så ud, hvor snavssamleren normalt er monteret og ledes til kloak. Hvis du ikke har lyst til at prøve den anviste metode er det nok VVS'eren. 


fase
S. Fabrin skrev den 03-01-2019 22:34:29

Den måde, jeg beskrev, var beregnet på, at man havde minimale grejer til rådighed. Hvis du har mod på at lave det selv, kan du også bare lukke af til centralvarmesystemet  på ventilerne mærket 1 på diagrammet og bruge vandpåfyldning som spuleslange samt skrue snavsfilteret ud og koble en slange på der for at lede vandet til kloaken. Det kræver lidt grej i form af en slangestuts og et stykke slange, som bruges til at lede vandet til afløb. Du kan så bruge påfyldningen til at sende vand gennem veksleren, og vandet kommer så ud, hvor snavssamleren normalt er monteret og ledes til kloak. Hvis du ikke har lyst til at prøve den anviste metode er det nok VVS'eren. 

 Jeg tror desværre at både snavssamler og påfyldningsstuds sidder på den forkerte side af ventilerne, med mindre der gemmer sig et sæt mere ind i selve unit'en:

Ja, det har du ret i. Jeg burde have set mig bedre for, inden jeg skrev indlægget. Måske skyldes det, at jeg selv ville have lavet gennemskylningen. Så det må blive VVS'eren.


fase
Der er yderligere 48 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis