Normale temperaturer for fremløb og retur?

Hej

Jeg har en Gemina Termix fjernvarmeunit med veksler installeret i 2014, med en ECL 110 vejrstyring. Jeg har sat nogle termometre på fremløb og retur på min side af den og har holdt øje med dem hen over julen. 

Fjernvarmesiden rapporterer ~77 grader fremløb og ~49 grader retur. På min side får jeg ~41 grader fremløb og ~30 grader retur.

Er det normalt? Jeg synes det er en meget ringe ydelse på veksleren og det er både svært at opvarme huset og afkøle væsentligt når jeg kun får 40 grader at gøre godt med.

Mvh.

Torkil


Hej Jeg har en Gemina Termix fjernvarmeunit med... Vis hele indlægget
98 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 03-01-2019 08:26:41

Jeg har ikke gjort mig den ulejlighed at se flowet på min egen måler. De to uisolerede rør er efter de oplysninger, der er givet, fjernvarmens frem og retur.

Korrekt. Jeg fik asbestsaneret alle rør i kælderen for et par måneder siden og har ikke genisoleret rør på primærsiden, idet jeg tænker det er gratis opvarmning.

 Vi mangler nu kun at få plysdyret til at følge rørene inde i uniten. Min umiddelbare tanke er, at der er byttet om på et sæt tilslutninger til varmeveksleren. Det bygger jeg på den oplysning om at fejlen tilsyneladende har været der siden unitten blev monteret.

Ungerne tillod desværre ikke mere fejlsøgning i går men jeg prøver at følge rør så snart så muligt. Som GSH også anførte er det usandsynligt, men muligt at noget er fejlmonteret. Anlægget er masseproduceret og Høje Taastrup fjernvarme har installeret et større volumen af dem på en abonnementsordning, så det ville være mærkeligt, men alas.

Kan man forestille sig at S3 og S4 er byttet om i ECL'en og det medfører problemerne? De sad så vidt jeg kunne vurdere på de rigtige rør inde i unit.

Mvh.

Torkil

Søren O skrev den 02-01-2019 21:39:19

Firkanterne under termometrene på de isolerede rør - er det ikke bare 2 propper isat t-rør? 

Jeg kan pille lidt i isoleringen og se hvad der gemmer sig bag.

Prøv at trykke nogle gange på knappen på varmemåleren - der kan du helt sikkert aflæse frem- og returtemperatur, og sikkert også differenstemperaturen på tilslutningsrørene til fjernvarmeværket.

 Her til morgen havde jeg 76 grader frem og 47 retur på primærsiden. Diff var 26 grader og flow 180 L/H. Alle radiatorer skreg på varme.

Mvh.

Torkil


Betyder det, at systemet begynder at virke?


fase
GSH skrev den 02-01-2019 19:49:31

Hvordan står (indstilling) din Alpha 2 pumpe? Kan du se flowet m3/h? 

Den kører på fuld knald hele tiden. Der er ikke så meget at aflæse på den.


Du har haft besøg af VVS'er, hvad siger han til problematikken?

Ikke meget, udover at det er underligt, og at han ikke forstå pumpen skal køre på fuld knald. Jeg har dog først fået målt fremløbstemperaturen på sekundærsiden efter han var der så den problematik har vi ikke vendt endnu.


Har du forsøgt at kontakte Termix direkte med problemet?

De skriver at man skal kontakte egen installatør, men jeg prøver lige at fiske.


Hvad med det varme vand hvordan fungerer det?

Det fungerer fint.

Mvh.

Torkil

 

S. Fabrin skrev den 03-01-2019 09:37:24

Betyder det, at systemet begynder at virke?

 Nej, kun de sædvanlige ~40 grader fremløb på sekundærsiden og radiator i alrum var helt kold. Jeg kunne bare se i Danfoss app at alle termostater kaldte på varme.

Mvh.

Torkil

Annonce
GSH skrev den 02-01-2019 21:18:11

Der kan selvfølgelig være er vis/lille misvisning på termometerne, uden dog at kunne forklare den atypiske visning. Tidligere har jeg brugt varmeledende pasta, mellem termometer og røret, med godt resultat. For mig ligner det almindelig termometer uden på røret.

 Jeg fik VVS'eren til at lave en kølesløjfe tidligere på året, således at den leder retur på sekundærsiden igennem en radiator uden termostat i et tilstødende uopvarmet rum lige inden unit'en. Til den montering købte jeg to dyktermometre så jeg kan holde øje med effekten at operationen. Dyktermometre viser samme temperatur som påspændingstermometre på de samme rør, så det burde være en meget lille misvisning.

Mvh.

Torkil 

Hvad siger ECD-styringen til temperaturen i fremløb fra varmeveksleren - det er vel ikke ECL-eren der begrænser temperaturen?


Søren O
Søren O skrev den 03-01-2019 10:46:33

Hvad siger ECD-styringen til temperaturen i fremløb fra varmeveksleren - det er vel ikke ECL-eren der begrænser temperaturen?

 ECD-styring? Hvilken er det? Min opfattelse er at ECL'eren styrer temperatur via motorventil på primærsiden. 

https://termix.dk/wp-content/uploads/2018/09/Termix_VVX_diagram_99379911.pdf

Mvh.

Torkil

Har du været inde Germina Termix hjemmeside, nederst på siden, under OM OS, og gennemgå FAQ?

Prøv evt. at ringe Germina Termix's anførte telfnr. 97 14 14 44, og forklarer det mærkelige temperaturfald over varmeveksleren. 

Er dit anlæg f.eks. 1 eller 2 strengs system?

Hvad med snavssamleren på centralvarmesiden, har VVS'er også renset det?

Din Alpha pumpe kan desværre ikke vise m3/h, som f.eks. min kan. Vedhæfter lige manualen for din Alpha pumpe. Spec. side 12-14

Det er lidt underligt at pumpen skal stå på III.

Men uanset hvad forklare det ikke den mærkelige temperatur over varmeveksleren. 

GSH skrev den 03-01-2019 11:29:25

Har du været inde Germina Termix hjemmeside, nederst på siden, under OM OS, og gennemgå FAQ?

Yes, og har pillet ved de ting jeg mente at forstå inden jeg skrev her. Jeg håber at kunne indskrænke fejlkilderne med jeres hjælp, så jeg ikke skal til at betale en tekniker for starte helt fra bunden =)


Prøv evt. at ringe Germina Termix's anførte telfnr. 97 14 14 44, og forklarer det mærkelige temperaturfald over varmeveksleren. 

Har skrevet direkte til deres servicetekniker, afventer lige om han vender tilbage.


Er dit anlæg f.eks. 1 eller 2 strengs system?

2 strenge


Hvad med snavssamleren på centralvarmesiden, har VVS'er også renset det?

Jep

Det er lidt underligt at pumpen skal stå på III.

Men uanset hvad forklare det ikke den mærkelige temperatur over varmeveksleren. 

 Jeg mistænker at problemet med pumpen kan skyldes at der sidder en gulvvarmeshunt ude for enden af en af mine strenge og den suger for meget når den kalder på varme. Jeg tænker dog heller ikke at det har noget med den lave temperatur at gøre.

Mvh.

Torkil

Der er yderligere 58 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis