Oliefyr med integreret VVB, frakobling af VVB og tilkobling af ekstern VVB

Hej folkens

Vores oliefyr har en utæt VVB, dvs. der kommer forhøjet tryk i vores varmekreds via VVB.

Vores smed har sagt at det var muligt for ikke at skulle hoste op med alt for mange penge (i forhold til vores situation) at man kunne frakoble den interne VVB og sætte en anden VVB op og koble fyret på denne.

VVB skal så være en metro combi vvb, hvor "Varme frem" og "Varme retur" skal kobles på så fyret varmer vandet i VVB, "Kold vandværksvand" skal lige ledes kobles på og "Varmt forbrugsvand" ligeså.

Jeg er klar over det er aut. arbejde men jeg vil gerne forstå princippet i denne løsning.

Jeg kan se på vores fyr at der sidder 2 rør i toppen af VVB (går jeg udfra) 1 koldt og 1 varmt forbrugsrør.

I bunden sidder der varme frem og varme retur, i mellem dem sidder der en cirkulationspumpe og (hvad jeg tror) en shunt hvor man kan styre retur varmen.


Hvis man nu gør som vores VVSer forslår, hvordan i alverden vil fyret så varme vandet op, nu hvor man flytter hele "kredsløbet" både forbrugsvand og varmekredsen væk fra fyret? 

Vil der være en form for kredsløb igennem fyret for at kunne varme vandet over til VVB? 

Jeg kan ikke lige gennemskue dette princip     

Hej folkens Vores oliefyr har en utæt VVB, dvs.... Vis hele indlægget
66 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Vil det så sige at hvis shunten er velfungerende så er der intet problem i at bruge den nævnte vvb ?

Ved pillefyr skal returtemperaturen til kedlen være temmelig høj for at undgå korrosion. Derfor blandes noget af fremløbsvandet op med returvandet til kedlen. Hertil skal der bruges en "velfungerende" shunt. Lav returtemperatur på dit anlæg er absolut ingen ulempe, snarere tværtimod.

Varmtvandsprioritet er mere nødvendigt med små varmtvandsbeholdere. Vores egen beholder er på 160 liter, og vi er ALDRIG løbet tør for varmt vand. Er tilsluttet fjernvarme, så ca. 55o.



Søren O

Vvb-prioritering er nu dejligt især om sommeren, så er man fri for at varmt kedelvand ikke skal cirkulerer rundt i hele husets anlæg - men kun til og fra vvb/kedel.   

Hvis det blot er for ikke at have cirkulation i hele huset, så kan en enkelt afspærringsventil (kuglehane) gøre underværker. Ellers et argument for helt at slukke fyret og opvarme brugsvand med el.


Søren O

El koster jo kassen  hvordan kan du dog finde på at foreslå det.   

Og ligeledes om vinteren..

En 3-vejs motorventil, der skifter fremløbsvandet fra kedlen fra rumvarme til vvb-opvarmning vil være det bedste. Så kan fyret køre med lav temperatur normalt og kun hæve temperaturen under vvb-opvarmning. Ulempen er så at huset ikke varmes op mens vvb'en bliver det. Et alternativ til 3-vejs motorventilen er en 2-vejs motorventil som blot åbner/lukker for gennemstrømningen i vvb'en. Det betyder at huset stadig bliver opvarmet lidt under vvb-opvarmning. Ulempen er at vvb-opvarmningen tager længere tid da den ikke får al effekten for sig selv. 

Annonce

Her er lidt bonus info. som jeg lige har lånt fra en guru.   

http://mhes.dk/Fyr_med_VVBx.pdf

I er simpelthen seje gutter

Jeg har fået meget mere forståelse for hvad der gør hvad og hvordan.

Det kan godt være man måske skulle give sig lidt i kast med at montere hvertfald varme kredsen selv til vvb det må man da også spare lidt penge på   

Frank: Trådstarter vil opsætte pillefyr, hvordan kan du så foreslå lavtemperaturdrift? Det er noget helt andet med kondenserende olie- og gaskedler.

Hvad er der forkert ved at bruge el til opvarmning af brugsvand i sommerperioden? Det er da langt billigere end at have en en kedel kørende.



Søren O

Ved ikke om jeg har sagt det men sagen lige nu er at vi har oliefyr som vidst nok ikke er kondenserende og planen i fremtiden nok måske næste år er at vi skal have pillefyr   

Lige et spørgsmål mere, ved godt det lige tager en anden drejning end hvad jeg spurgte til i starten.

Men nu har vi fået fat i eb 160L metro beholder, vil i mene en muret skorsten (som er blændet af og derfor ikke i brug) kan holde til vægten af sådan en beholder ?

Tænker bare der skal et par ekspansionsbolte i et par mursten og så op med den   

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis