Sabb 8 hk (h/g) fejlsøgning efter at have været under vand

Hej alle

Vores kære Sabb 8hk har desværre været under vand, og har været startet efterfølgende. Den nåede at køre i 2-3 minutter, hvorefter vi fandt ud af at der var vand i olien og slukkede med det samme.

Der blev skiftet olie tre gange på den, så olien er klar i farven igen - men den vil ikke starte. En startpatron får den til at køre i 3-4 sek., hvorefter den stille og roligt dør.

Er der nogen som kan fortælle mig hvad det første er der ryger i sådan en situation, og hvad en god proces ville være herfra?

Hej alle Vores kære Sabb 8hk har desværre været... Vis hele indlægget
100 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
fiskerjolle skrev den 14-05-2018 16:29:09

Så er der udluftet på alle skruer - nogle af dem var de samme jeg allerede havde udluftet på. Der var ingen bobler (kun en god stråle), og ingen ændring ift. start.

På fuld gas kan den køre i de 2-3 sek., og der sker ikke noget ved at jeg rykker på gashåndtaget.

Der kommer mørk røg ud af udstødningen.


 Jo ja, det er ikke godt.    

Men vi går videre, er der så nogle ting jeg bliver nødt til at spørge om, nogle har jeg spurgt om før !

Vi er nu enig om det er en Sabb 1G du har ?

Du sprøjter hverken diesel eller smøreolie ind i cylinderen gennem hullet du skruer "cigaretholderen" i, eller startpatronen som du kalder den,  når du laver startforsøg ?

Da du "tømte" motoren for olie/vand, har du ikke haft skruet dieselpumpen eller låget over regulatoren af (det er der hvor du giver gas nede på motoren)  ?

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja, efter nærmere eftersyn er det helt klart en type G (ved ikke hvordan jeg tjekker om det er en 1G).

Jeg sprøjter ikke noget ind i hullet til cigaretholderen, og jeg har ikke haft dieselpumpen eller låget over regulatoren af.

Kan dieselpumpen have taget skade? 

fiskerjolle skrev den 15-05-2018 05:36:24

Ja, efter nærmere eftersyn er det helt klart en type G (ved ikke hvordan jeg tjekker om det er en 1G).

Jeg sprøjter ikke noget ind i hullet til cigaretholderen, og jeg har ikke haft dieselpumpen eller låget over regulatoren af.

Kan dieselpumpen have taget skade? 

 Jo ja, så har vi det på plads.

1G er en encylindret mens 2G er en tocylindret. 

Når pumpen/dysen åbenbart kan forstøve ved lave omdrejninger (dig på håndsvinget og lige efter), tror jeg ikke den fejler noget. Men der er nok sket noget med en eller flere fjedre inde i regulatoren så klodserne slår ud og lukker for indsprøjtningen ved forholdsvis lave omdrejninger.

Nu er 1G'eren ikke lige min spidskompetence hvad regulatoren angår. Havde det været en 2G, var sagen en helt anden da jeg har været ejer af et sådanne "dyr"i over 20 år.

Jeg skal lige prøve og ringe til en bekendt, der ved meget mere end mig om modellen i aften.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ah, godt at få på plads.

Det lyder kompliceret, men jeg er ikke bange for at skille tingene ad. 

Det er pænt af dig Leif, tusind tak.

fiskerjolle skrev den 15-05-2018 11:46:35

Ah, godt at få på plads.

Det lyder kompliceret, men jeg er ikke bange for at skille tingene ad. 

Det er pænt af dig Leif, tusind tak.

Ok, har forhørt mig. Ja en regulator er også en meget kompliceret indretning. Som du selv skriver er du ikke bange for at skille tingene af, hvortil jeg føjer til at du helt glemmer tingene bagefter skal samles på den rigtige måde for at virke. Og det er der det bliver svært.    

Jeg vil lige i næste indlæg skrive hvordan det gøres med henvisninger til tegningerne i manualen. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Først tror jeg det vil være formålstjenligt at finde ud af hvad der ligger og rager rundt inde i bunden af motoren. 

  1. Tap olien af.
  2. Skru inspektionspladen af ind til krumtappen. Det er den hvor du fylder olie på og samtidig holder pejlepinden.
  3. Inde i bunden skulle der gerne ligge en magnet hvor der formodes at sidde forskellige ting på. Dem gemmer du alle til senere inspektion.
  4. Rengør bunden af krumtaphuset i dieselolie og tør af med en fnugfri klud.
  5. Indsæt den rengjorte magnet i bunden af krumtaphuset igen.

Lad mig så høre hvad du har fundet af spændende ting i bunden af motoren. Forhåbentlig har du fundet en eller to fjedre, eller ikke så godt resterne af dem.



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det er rigtigt Leif, tingene skal kunne samles igen. Det plejer at gå fint, medmindre der er fjedre som springer op i ansigtet på en, inden man får set hvordan det hele hænger sammen   Det er klassikeren. Og vi snakker jo om fjedre.

Det med pladen til krumtappen lyder som en rigtig overskuelig start, og det skulle vel alligevel til, efter der havde været vand i olien. Jeg får det ordnet hurtigst og vender tilbage.

Tak!

Jeg har svært ved at se en magnet - er det den det ligner en skuffe, nederst til højre? Jeg kan ikke komme derned med mine kæmpehænder, så jeg skal lige have fundet en løsning.

Jeg har fået tørret lidt i bunden (mere end på billedet) ved at sætte en klud på spidsen af den lang svensknøgle, og kan ikke se noget i selve bunden. Jeg arbejder på at få skuffen ud.

fiskerjolle skrev den 16-05-2018 10:24:10

Jeg har svært ved at se en magnet - er det den det ligner en skuffe, nederst til højre? Jeg kan ikke komme derned med mine kæmpehænder, så jeg skal lige have fundet en løsning.

Jeg har fået tørret lidt i bunden (mere end på billedet) ved at sætte en klud på spidsen af den lang svensknøgle, og kan ikke se noget i selve bunden. Jeg arbejder på at få skuffen ud.


 Der plejer at ligge en rund eller firkantet lav magnet nede i det firkantede "hul". Jeg glæder mig til at høre hvad du finder inde i sumpen da jeg kan se der for nyligt har været noget der har skrabet på plejlstangen.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det firkantede hul helt nede i bunden?

Det du har lavet en cirkel omkring er olie med vand i (mayonnaise agtigt).

Der er yderligere 50 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også