Sabb 8 hk (h/g) fejlsøgning efter at have været under vand

Hej alle

Vores kære Sabb 8hk har desværre været under vand, og har været startet efterfølgende. Den nåede at køre i 2-3 minutter, hvorefter vi fandt ud af at der var vand i olien og slukkede med det samme.

Der blev skiftet olie tre gange på den, så olien er klar i farven igen - men den vil ikke starte. En startpatron får den til at køre i 3-4 sek., hvorefter den stille og roligt dør.

Er der nogen som kan fortælle mig hvad det første er der ryger i sådan en situation, og hvad en god proces ville være herfra?

Hej alle Vores kære Sabb 8hk har desværre været... Vis hele indlægget
100 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg må stoppe nu, efter et par timers tørning. Jeg synes nu at det er bemærkelsesværdigt, at den går præcis lige lang tid hver gang - 2-3 sek. Det er som om at den får diesel nok til lige at starte, men at der sker noget efter 2-3 sek. som stopper tilførslen. At stille på gashåndtaget under de 2-3 sek. har ingen indvirkning.

Har du prøvet at lufte den ud ?

Hvis der er en utæthed på sugesiden kan det være drilsk.

Er vi ved at være derhenne, at du ønsker dig elstart   


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg ønsker mig helt klart elstart ☺️ Jeg tænker på det for hvert forsøg!

Jeg skal nok lige have forklaret hvad "sugesiden" er - er det før pumpen, altså dieselfilteret m.fl.? 

Jeg har løsnet skruer fra og med dieselfilteret til pumpen, indtil der kom en stråle ud. Jeg har også løsnet lidt ved enden dyserøret, men det blev ved dråber, da jeg var i tvivl om hvor god ide det egentlig var. Er der andet jeg skal gøre?

Ærgerligt, når du ikke har fået dyssen til at sprøjte kommer der formodentlig ikke diesel frem til dieselpumpen.  

Nu spørger jeg sikkert dumt, men du er helt sikker på, du husket at åbne for hanen der sidder på undersiden af tanken ???

Kigger du på tegningen i manualen side 18, prøver du at løsne skruen der har nummer 17 på billedet. Skruen sidder i flangen til monteringen af dieselfilteret. Der skal løbe dieselolie ud uden luftbobler. Efterfølgende spændes skruen igen.

Så løsner du forsigtigt banjobolten nummer 52 på samme tegning, igen skal der løbe dieselolie ud i en rimelig mængde, mindst 1 kop i minuttet. Efterfølgende spænder du banjobolten forsigtig uden at knække den.

Så skriver du lige igen tilbage om resultatet. 



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak Leif, det vil jeg gøre og melde tilbage.

Der er åbent for tanken, og når jeg løsner skrue nr. 51 på tegningen siver der en god stråle diesel ud. Jeg har dog ikke prøvet dem du nævner. 

Det skal ikke gå usagt hen, at jeg sætter enormt stor pris på at I gider at dele ud af jeres viden.

Annonce
fiskerjolle skrev den 13-05-2018 19:27:12

Tak Leif, det vil jeg gøre og melde tilbage.

Der er åbent for tanken, og når jeg løsner skrue nr. 51 på tegningen siver der en god stråle diesel ud. Jeg har dog ikke prøvet dem du nævner. 

Jeg bliver jo nødt til at spørge da det vil være ærgerligt hvis du faldt om af udmattelse på grund af en lukket hane.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det ville ikke gøre det mindste - bare det fungerer ☺️

Et lille twist: jeg er begyndt at mistænke motoren for at være en model g med 10 HK, og ikke h med 8. Jeg havde svært ved at genkende nr. 52 på din tegning Leif (dog fra hukommelsen), og jeg kan se at model g ligner bedre, trods sælger som for 2 år siden oplyste mig om at det var en h med 8 hk.

2 hk ekstra er vel rart nok, men det nytter ikke noget, når skidtet ikke starter 😁

Nuvel, det ændrer vel ikke på det store, de er ret ens (og jeg skal have rettet overskriften!) - jeg ser om jeg kan finde tilsvarende dele Leif, og vender tilbage.

fiskerjolle skrev den 13-05-2018 20:11:47

Et lille twist: jeg er begyndt at mistænke motoren for at være en model g med 10 HK, og ikke h med 8. Jeg havde svært ved at genkende nr. 52 på din tegning Leif (dog fra hukommelsen), og jeg kan se at model g ligner bedre, trods sælger som for 2 år siden oplyste mig om at det var en h med 8 hk.

2 hk ekstra er vel rart nok, men det nytter ikke noget, når skidtet ikke starter 😁

Nuvel, det ændrer vel ikke på det store, de er ret ens (og jeg skal have rettet overskriften!) - jeg ser om jeg kan finde tilsvarende dele Leif, og vender tilbage.

 Der må du se og finde ud af, da der rent faktisk er hel del forskel i opbygningen af de to motorer. 

Men det ændrer dog ikke ved det stadig er på side 18 og 19 der står beskrevet for en type 1G hvad angår og få "lokket" brændstof frem til dieselpumpen. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Så er der udluftet på alle skruer - nogle af dem var de samme jeg allerede havde udluftet på. Der var ingen bobler (kun en god stråle), og ingen ændring ift. start.

På fuld gas kan den køre i de 2-3 sek., og der sker ikke noget ved at jeg rykker på gashåndtaget.

Der kommer mørk røg ud af udstødningen.


Der er yderligere 60 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også