Drivhusvanding i ferie.

Hej til Jer.
I år skal vi på ferie så tidligt at tomaterne stadig skal vandes. Jeg har en tank med vand og jeg havde tænkt at via hævertsystem så kunne man bare lade det løbe hele døgnet, men det er så lille et hul der skal være og hvordan fordeler jeg det over 4m? så tænkte jeg at med en sprinkler pumpe til bil så kunne man tænde/slukke for pumpen med en ladetransformer sat i en 220v timer. Er der nogen som har andre/bedre ideer?
På  forhånd tak. Tomaterne står i jorden så kapilarkasser er ikke aktuelle.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Gode Ven tak for svar. Det er 4m i hver side af drivhuset. det kunne du jo ikke vide.. Men problemet er at dels er der ikke wifi ude i drivhuset og selvom jeg fik det derud så er det simpelthen for smart. jeg finder aldrig ud af det. Jeg har haft et digitalt tænd/slukur med uendelige muligheder. Jeg fandt aldrig ud af det og bruger nu kun de mekanisk/analoge ure.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvad med at sætte en spand eller et kar fyldt med vand, og så trække en eller flere snore e.l., ikke kunststof, fra spanden hen gennem bedene. De vil agere hæverter.
Snorens tykkelse og karrets højde over bedene vil bestemme vandmængden.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg har brugt et almindeligt mekanisk ur, en dykpumpe og nogle slanger og nogle billige hoveder fra sprayflasker på enderne af slangerne, sat fast med gaffa tape.
Så kan du sætte dem op, så de "sprayer" feks 2 gange i døgnet a 1/2 time, eller hvad du nu mener at planterne har brug for.
Du skal nok lave opstillingen et par uger før du rejser, så du kan kontrollere at alle planterne får det vand de har brug for.  
Go' tur ​ 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej og tak for jeres svar. jeg tror ikke på den med snore ned i et bed. Pink Henrik hvad er det for en dykpumpe du bruger? Den jeg har stående til når der er knas med septiktanken den levere jo alt for meget vand. Tænker jeg.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Jeg har en som den her, dog en ældre model.
Jeg bruger den til vanding af mine bonsai, hvor jeg bare har en afbryder til at tænde og slukke den, og så en slange og et pistolgreb til at fordele vandet med .  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg vander aldrig mine tomatplanter , de får vand når de bliver plantet , og det var det , det gælder både dem på friland og i drivhus , tomatplanter er rigtig gode til at finde vand og der med udvikle et stort rodnet ,det opdager man når man til efteråret skal rive tomatplanterne op ,  det er en fordel hvis man planter drivhus tomaterne tæt på fundamentet så kan rødderne let finde ud og få vand . Og til kovas ...jorden er da stadig alt for kold til at tomatplanter kan trives , og nattefrosten lurer i den næste uge , og husk at et drivhus kan være en dødsfælde her i foråret , da der godt kan være minus 2 gr. C inde i drivhuset , mens der er plus 2 gr. C uden for .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Pink Henrik så forstår jeg bedre.  det vil jeg overveje. Kære karl smart. Jeg har ikke skrevet at jeg har plantet mine tomater ud endnu. Man har vel lov til at være på forkant med planlægningen. Vi plejer først at ta  på ferie  i august og der  er jeg også henne så jeg ikke vander dem længere. Men i år skal vi på ferie fra 1. juni Og der er tomaterne stadig så små at jeg vander dem. Uanset hvad du praktisere så føler jeg at det er nødvendigt at vande den første måned, helt afhængig af vejret.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er da mange der har været skeptisk , men jeg har da fået mange positive tilbage meldinger , nogle har gjort som jeg , andre har reduceret tomatvandingen betydeligt , og i  starten af juni måned er planterne da stadig små , og at vande dem gør nok mere skade end gavn , der er rigelig med vand dernede .

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Bruger en TH10 220V kontakt til at måle fugtigheden+temperatur i drivhuset og til at manuelt+automatisk at tænde slukke for vandet. Jeg har en har en Harrald Nyborg husvandværk - som bare skal køre nogle minutter fra min palletank.
Man kan også bruge TH10 til at styre andre pumper/ventiler..
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis