Drivhusvanding i ferie.

Hej til Jer.
I år skal vi på ferie så tidligt at tomaterne stadig skal vandes. Jeg har en tank med vand og jeg havde tænkt at via hævertsystem så kunne man bare lade det løbe hele døgnet, men det er så lille et hul der skal være og hvordan fordeler jeg det over 4m? så tænkte jeg at med en sprinkler pumpe til bil så kunne man tænde/slukke for pumpen med en ladetransformer sat i en 220v timer. Er der nogen som har andre/bedre ideer?
På  forhånd tak. Tomaterne står i jorden så kapilarkasser er ikke aktuelle.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej til Jer. I år skal vi på ferie så tidligt at... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej karlsmart "og i  starten af juni måned er planterne da stadig små , og at vande dem gør nok mere skade end gavn , der er rigelig med vand dernede" .   Det her lyder da som det rene sludder for mig Planterne har da ikke meget rodnet endnu, og det skal da nå ned til vandet Det må da også bero på de lokale omstændigheder.
Pink Henrik. nu du skriver bonsai  så vil jeg spørge. Har du sået dem selv? vi fik nogle frø af en af sønnerne som jeg er lidt spændt på.                           

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 19-04-2024 18:35:27


Pink Henrik. nu du skriver bonsai  så vil jeg spørge. Har du sået dem selv? vi fik nogle frø af en af sønnerne som jeg er lidt spændt på.                           

 De fleste af mine træer er enten købt i planteskoler eller gravet op rundt omkring.
Jeg har dog enkelte som stammer fra frø, men det er jo en langsommelig proces  
Her er et billede af en blodbøg som jeg har dyrket fra frø, der stammer fra Gråsten slot.
Det varer rigtig længe inden den bliver en bonsai der er værd at tale om...
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej igen @ Tomas Mygind  det du nævner ligner så meget det som Gode ven også er inde på så det opgiver jeg.
Pink Henrik Ja jeg har godt haft på fornemmelsen at det er langsigtet at så bonsai selv, men så kan træet jo gå i arv til næste generation. De ser fine ud dem du viser. Her i marts "såede" jeg nogle misteltenbær. det er også et langsommeligt projekt, men er de først spiret så skal man ikke gøre mere selv.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg bruger en meget simpel løsning, nemlig  Nabohjælp. Det fungerer er gratis. 
Nå ja den ældre dame skal da have en kop kaffe en gang imellem. Nå nej det går for resten også den anden vej både med hjælpen og kaffen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej elmand. Jeg har en gammel ven som troligt, de sidste 30 år,  har kigget efter vores hus når vi var på ferie. ​Desværre er han ​nu blevet for gammel til det. Så derfor er jeg begyndt at tænke i andre baner.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Jeg prøver også en gang imellem at finde ud af hvordan man kan vande planter en gang imellem, uden at bruge strøm. 
Jeg kan ikke lide at efterlade apparater med vandtryk eller med strøm på. Jeg har ikke fundet ud af det endnu :-)

Men det apparat som GodeVen linker til, kan man se på videoen her.   
https://youtu.be/o9_sIsmj0jU  

Man bruger kun Wifi til at indstille apparatet, dvs. dage eller hvor mange gange om dagen den skal vande og hvor mange sekunder den skal vande hver gang, så husker aparatet det.

Der er et anden apparat hvor man taster direkte på apparatet, uden telefon,  dage og tiden, men dem kan jeg ikke finde i DK.  
https://youtu.be/kTSKJURML70?t=627 

Men det skal testes inden man rejser på ferie. 



Du kan også lave noget lavpraktisk - bruge nogle 2 eller 5 liters flasker som fyldes med vand og som vendes om. De vil når der kommer luft ind i flaskerne fortrænge vandet ned i potterne.
Thomas_Mygind skrev den 20-04-2024 20:04:22

Du kan også lave noget lavpraktisk - bruge nogle 2 eller 5 liters flasker som fyldes med vand og som vendes om. De vil når der kommer luft ind i flaskerne fortrænge vandet ned i potterne.

F.eks. via disse e.l.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Kovas, jeg tror din opridelige ide er ok. 
Jeg har selv eksperimenteret lidt med vandkøling, også med sprinklervæske pumpe til en bil, men den har været lidt for hidsig. Jeg tror ikkr den er skabt til at køre i længere perioder.  
Hvor hurtig kan din timer slukke igen, efter 15 minutter?
 
Jeg har købt en lille akvarie pumpe i stedet for. En Eheim, for 150kr. Med sugekopper så den kan suges fast i bunden af akvariet.
Hvis du tilslutter sådan en til din timer, så skal du næsten ikke bruge mere udover en passende slange.
Der er ikke så meget tryk på de billige modeler. Trykket stiger med prisen :-)
Hvis den ikke kan løfte vandet over kanten af din vandbeholder, så duer det ikke. 
Den model kan løfte 0,6m.
Der er en video her hvor en viser det, så du kan bedømme trykket.  
https://youtu.be/Co2-RVO4NZc?t=275 

VVS er ikke min stæke side, men jeg tror et stykke vandslange, med en prop i enden,  med et par huller i slangen ved hver tomat plante kunne gøre det, hvis der er nok tryk på vandet.
Bare hvis et hul af en eller anden årsag kunne finde på at tilstoppe, så er det nok godt at have flere huller ved hver plante, tror jeg.
Hej og tak for alle forslag. Jeg vil prøve at kommentere på dem.Det app som Gode ven anbefaler bliver jo mere interessant efter at ha set videoen, men jeg savner en oplysning om hvor meget vand den flytter. Thomas jeg vil lige prøve dit forslag, men tænker at en flaske er tømt på få timer. John Larsen hvad er det som de kan? der er ingen forklaring på produktet. hvor kommer vandet fra? DLG De billige aquariepumper er beregnet til at være nede i tanken. Det er et problem da tanken er en 1000l palletank. Men man kan få nogle som kan stå uden for tanken men den jeg fandt gav 3000l i timen. Jeg ved ikke hvordan disse pumper reagere på en meget hårdhændet begrænsning af flovet. Og så synes jeg at hvis man alligevel skal ud og bruge 300kr så er Pink Henriks dykpumpe nok det mest realistiske.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis