Tråden er låst

Kan det virkelig passe?? "Slut med råd i stolper"

Hej.

Jeg var på messe i Sverige i sidste uge, og mødte da en rep. fra Nordisk Træbeskyttelse.

Han viste mig nogle såkaldte RådsikringsKRAVER og RådsikringsFOLIE til træ- og metal stolper.

De virkede utrolig lette at arbejde med, og han oplyste at de gav 20 års garanti mod råd på den del af stolpen som var forseglet med Rådsikringskraven.

Jeg kam godt se det smarte i dem (forsejling med tjærebeklædt termoplastisk folie), for alle ved jo at alm trykimprægneret træ (selv kl A), egestolper mv max holder 8-15 år i jorden uden beskyttelse.

Til en pris på kun 69,- ....for 20 års garanti, så vil jeg meget gerne bruge dem på nogle projekter jeg skal igang med...MEN er der nogen af Jer andre der har erfaring med dem???

Www.nordisktraebeskyttelse.dk 




Hilsen HandyMnd
Hej. Jeg var på messe i Sverige i sidste uge, og... Vis hele indlægget
48 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jamen så fik jeg da også et billigt grin til morgenkaffen - du har da i det mindste brugt noget tid på at skrive den smøre ;-)....
Alle gæt er forkerte..
Nu var det jo garantien, jeg hæftede mig ved - men det må vi jo se om 20 år... om firmaet er der til den tid, og om stolperne står som nye? (der er jo nok skrevet et eller andet med meget småt, som f.eks. at der må påregnes almindelig ælde m.m. på sådanne naturlige produkter - og man kan jo ikke påvise, om det har været "superkvalitetsstolper" eller 2-sortering?)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tænker om en svær plastikpose trukket stramt (tætsluttende) over den stolpeende der skal graves ned mon ikke kan klare den samme udfordring.    

HandyMnd skrev den 21-08-2017 23:56:10

Nå men.....Ved en simpel opringning til dem, har jeg idag fået "gravet" nedenstående frem (modtaget i email fra dem)........ i særdelseshed var jeg interesseret i at høre dem, hvordan de forholdte sig til fugten i de opstået vindridser som PINKHENRIK skrev om/ viste billede af. 

Dette er hvad jeg har modtaget i email fra Nordisk Træbeskyttelse i eftermiddags:

"Fugten/væsken som kommer ind i vindridserne, løber oftest igennem vindridsen, og ender således under RådsikringsKRAVEN, længere nede i træet/jorden. 

Den væske som sidder tilbage i vindridsen - i og omkring jordniveauet (+5 over og -30 cm nedenunder), er ikke nok til at opfugte træet til en fugtigheds procent på over 19% har flere test vist, og således er det ikke et problem.

Den reelle farer for træstolpen ligger i den våde overflade muldjord, mikro-organismerne som lever i samme, og den ilt som er tilstede. 3 forhold der får træ til at rådne!

Holdes disse 3 forhold, adskilt fra træet, så nedsættes forrådnelsen af træstolpen ved - og lige under - jordoverfladen DRAMATISK!"


Se det er det jeg kalder teori på et højere plan.
Hvad sker der så hvis svindrevnene ikke går hele vejen igennem muffen, men stopper midt under den?
Så ender din fugt bag en muffe, der ikke vil lade fugten slippe væk... og hvad er det lige der sker med træ der er konstant fugtigt ? Det samme resultat som når du støber din stolpe fast... du har lavet en "blomstervase" der holder på vandet, fremfor at lede det væk   

At tro at muffen kan holde microber ude er mildest talt tåbeligt...bevares de kan ikke trænge igennem muffen (det kan de heller ikke igennem tjære eller træbeskyttelse), men de kommer jo ind via revnen, og så har du skabt grobund for "sygdommen" ved at bevare fugten, der ikke kan slippe væk.

Jeg vedgår at det kritiske punkt er lige i jordoverfladen, da det er der, der er størst fugt påvirkning, men ved at lave godt dræn omkring din stolpe (brug grus i stedet for jord, og grav hullet 30-40cm dybere en stolpen skal stå, og fyld op med grus) har du fjernet så meget af fugten som du kan.
Hvis du har prøvet at plante i grus (feks en gammel indkørsel eller terrasse) vil du hurtigt opdage at det er de færreste planter der trives i grus, da det tørrer hurtigt ud, selv i en sommer som den vi har haft i år, hvor der ikke har manglet fugt...
 
Teori er at vide hvorfor, men ikke hvordan.
Praksis er at vide hvordan, men ikke hvorfor.




Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det er en utrolig spændende diskussion. For mange år siden brugte nogle elselskaber at smøre master med kreosol og andre sjove ting i området  omkring jordoverfladen for at forhindre eller rettere forhale rådangrebet. Og så lige til de sidste linier i Henriks indlæg, som jeg vil give en tilføjelse.

Teori er at vide hvorfor, men ikke hvordan.
Praksis er at vide hvordan, men ikke hvorfor.

Hos os er teori og praksis forenet, intet fungerer og ingen ved hvorfor.


fase
Annonce

Det er alligevel en overvældende svarlyst på spørgsmål om et produkt man selv har stillet spørgsmål om ...
Mon ikke det var nemmere at købe en bannerreklame hos Allan?   

Nu ved vi det.skal vi stoppe den tråd.


Bent

Jeg har undersøgt garantien på Rådsikringskraver, men det var ikke let, for hverken producenten (postsaver.com) eller den danske importør (Nordisk træbeskyttelse) ønsker at vise garanti bestemmelserne frem.
Og det kan jeg godt forstå, for tilsyneladende dækker garantien ikke stolper eller hegn.
Tilsyneladende dækker garantien plastikken.
Og tilsyneladende garantien dækker heller ikke forbrugeren. Der står i producentens garanti bestemmelser, at slut brugeren (= forbrugeren) aldrig kan eller må få noget.
Ikke engang et nyt stykke plastik.
Du kan læse mere om garantien her: hegnsmanden.dk/er_raadsikringskrave_garanti_fup.asp
Ps. Ordet "tilsyneladende" er valgt med omhu, døm selv.

Jeg har tror ikke på, at Rådsikringskraver virker i længden, fordi jeg er enig med PrinsHenrik i, at vandet vil løbe ind bag tjæren og blive fanget der.
PrinsHenriks billeder viser ganske godt problemet.
Jeg har spurgt en bådebygger, om det er en god ide at tjære et vådt stykke træ. Han sagde nej, og at de kun tjærer tørt træ, fordi vådt træ vil rådne, hvis/når fugten bliver lukket inde i træet.
Du kan læse mere om, hvordan og om rådsikringskraver virker her: hegnsmanden.dk/virker_rådsikringskraver.asp

Jeg ejer et hegnsfirma, og normalt vil vi ikke kommentere offentligt på konkurrenternes produkter, eller deres måder at gøre tingene på.
Det her er undtagelsen.
Branchen har stået model til mange julenumre gennem årerne, men det her er -synes vi- værre end noget, vi tidligere har set. 

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også