Som lovet vender jeg tilbage med "store og gode nyheder om Rådsikringskrave garantien, set med forbrugerøjne"
Den gode nyhed er kort fortalt og frit oversat:
Hvis et produkt sælges med en anden garanti, end den købeloven altid giver.
Og hvis det ikke højt, larmende og præcist fremgår, hvad den ændrede garanti dækker.
Så hænger den, der sælger produktet til forbrugeren, på den garanti som forbrugeren tror der er.
I praksis betyder det:
Man har en god sag, hvis stolper med Rådsikringskraver knækker indenfor 20 år, og man vil have forhandler/entreprenør til at reparere eller levere nyt hegn inklusiv materialer og arbejdsløn.
Fordi importørens markedsføring gør, at forbrugeren tror, at garantien dækker hegn eller stolper.
Man er det en god nyhed? Var det ikke bedre, hvis garantien og markedsføring af garantien var ens ?
Afsnittene ovenfor er fra hegnsmanden.dk/hvilken_garanti_er_der_paa_raadsikringskraver.asp ,
som erstatter hegnsmanden.dk/er_raadsikringskrave_garanti_fup.asp.
Siden er resultat af et par længere konsultationer med en advokat i forbrugerret, om hvordan loven er, og hvad man må skrive om produkter.
Før stod der fx. at "virkningen af Rådsikringskraver er ligesom at tisse i bukserne for at holde varmen," men det må man ikke skrive, fordi ordet "tisse" kan opfattes som en nedgørelse af et produkt.
De andre sider om rådsikringskraver på hegnsmanden.dk er også opdateret, så de holder sig inden for rammerne.
Nu skriver jeg forhåbentlig ikke mere om dette emne.
Tak for debatten. LDS viste sig at være stærkt fællesskab, som denne gang fik en forhandler til at ændre sin garanti og som måske også er skyld i, at der ikke er blevet fulgt op på truslerne om sagsanlæg.