Regler for sejlads med motorbåd

Min far har en 14 fod Uttern med styrepult og 50hk motor. (udvendig)

Hvad skal der til for at jeg må sejle med den (at jeg kan, er en anden ting *host*) Vil gerne have at det hele er på plads.


Han overvejer at bytte den ud med en båd med overnatningsmuligheder, altså noget kabine - ca. 20 fod.
Hvordan er reglerne her? Har hørt en snakke om at ved disse type både måtte alle sejle, uanset størrelse og motorstørrelse. Det kan vel ikke passe?
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal højst sandsynligt have speedbådskørekort. Der findes en formel for det, men med 50HK bag på en 14 fods båd, er jeg ikke i tvivl om at den planer uden problemer.
At bo i en båd hele året... behandler reglerne, og giver henvisning.
Og nej - du må ikke sejle den båd uden bevis. I den tråd gives også eksempler på kombinationer, som er gangbare uden bevis.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Undskyld, jeg håber ikke du har noget imod hvis jeg kommer med et tillægs spørgsmål?

Jeg står selv for at skulle erhverve et speedbådskort, så hvis der skulle være nogle der har gode som dårlige erfaringer med undervisningssteder på Sjælland, vil jeg gerne høre herom.
Vi gentager nok os selv - men når nu diskussionen kommer op igen...

Det er rigtig godt, at man skal have speedbådskørekort til planende både - og duelighedsbevis til større deplacementbåde. At vi kan sejle rundt i vores gamle Albin uden nogensomhelst form for uddannelse, er så mere foruroligende.

Men et stykke pap gør ingen sømand. Hvis man har den rette ånd, sætter man sig ind i i hvert fald de mest basale regler for vigepligt og god opførsel på vandet, tjekker vejrudsigten og sit sikkerhedsudstyr, inden man overhovedet begiver sig ud.

Er man Johnny-Brian-typen, har man måske nok speedbåds-beviset, men er da skideligeglad med godt sømandsskab, når først man fyrer op under de 2x150 Hk, man har siddende bagpå.

OG... Når vi tøffer rundt i Køge Bugt og Kbh's havn oplever vi desværre rigtig mange småbåde, hvor føreren ikke har det ringeste kendskab til almindelige søvejsregler - i hvert fald skilter de ikke med deres viden...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jacobn:

Hvis du er medlem af en sejlklub - hvad man som oftest skal være for at få en havneplads - så undersøg om de ikke har undervisning om aftenen. Eller spørg i klubben, der er ofte nogen, som har været igennem kurset og kan give gode råd.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Jeg har faktisk lige taget kurset i Roskilde Sejlklub i denne weekend (dvs. 12-13. april 2008). Det var et 2 dages kursus som blev gennemført sobert og seriøst. Jeg ved godt at det visse steder kan tages på 1 dag og med såkaldt beståelsesgaranti, men så vil jeg våge at påstå at vi nærmer os smertegrænsen for hvad der er seriøst.
Jeg er selv ved at tage det via AOF Roskilde - 10 undervisningsaftner til teori, og 3 til det praktiske. Selvfølgelig håber jeg, at der er ting jeg aldrig får brug for, men har selv med 5 års "erfaring" fået meget "på plads" - og det jeg mente at vide i forvejen er det meget rart at få bekræftet, at man ikke er helt galt afmacheret.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg har ikke tjekket hvor stor bøden er hvis du bliver snuppet uden kortet. Underviseren på kurset mente det var ca. 3000 kr.
Det er helt normalt at man tager kørekort til bil. Nu det er ved lov at tage til speedbåd er det vel bare at komme afsted og få det pap...

Vedr. endagskurser, mener jeg at de seriøse forventer at du kan din teori inden du møder op.. det vil sige at man har læst på sine lektier, men kun behøver at bruge en dag til sejlads og prøver.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis