Regler for sejlads med motorbåd

Min far har en 14 fod Uttern med styrepult og 50hk motor. (udvendig)

Hvad skal der til for at jeg må sejle med den (at jeg kan, er en anden ting *host*) Vil gerne have at det hele er på plads.


Han overvejer at bytte den ud med en båd med overnatningsmuligheder, altså noget kabine - ca. 20 fod.
Hvordan er reglerne her? Har hørt en snakke om at ved disse type både måtte alle sejle, uanset størrelse og motorstørrelse. Det kan vel ikke passe?
Min far har en 14 fod Uttern med styrepult og 50hk... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en universel formel, som vel egentlig definerer, hvornår en båd er planende...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

det har intet at gøre med om det er planene både - der er kun den formel der er nævnt der gælder - bådens længe x 2 + 3 x 1,3 = motorstørelse - altså hvis båden er 5 m må man sejle uden speedbådskørekort med en motor under 36 hk. og skal så have kortet hvis den er over 36 hk......

Det er formlen der bestemmer om der skal kort til !
Citat fra Don Larsen

det har intet at gøre med om det er planene både


Nå, men så er de nok kommet til at skrive forkert på hjemmesiden fritidssejler.dk, hvor de om speedbådskørekort bla.: skriver:

Citat fra fritidssejler.dk

Bekendtgørelsen omfatter planende fritidsfartøjer med en skroglængde under 15 meter og med skroglængde og fremdrivningseffekt (kW) som anført i bilaget til bekendtgørelsen.


WS
Hvis den ikke kan plane, har den så en så kraftig motor.?? vil det ikke være spild af motor og kraft og totalt ligegyldigt, når vi taler om fritidsbåden.?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis