Regler for sejlads med motorbåd

Min far har en 14 fod Uttern med styrepult og 50hk motor. (udvendig)

Hvad skal der til for at jeg må sejle med den (at jeg kan, er en anden ting *host*) Vil gerne have at det hele er på plads.


Han overvejer at bytte den ud med en båd med overnatningsmuligheder, altså noget kabine - ca. 20 fod.
Hvordan er reglerne her? Har hørt en snakke om at ved disse type både måtte alle sejle, uanset størrelse og motorstørrelse. Det kan vel ikke passe?
Min far har en 14 fod Uttern med styrepult og 50hk... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Formlen er helt enkel. Bådens længde i meter, i anden + 3 må ikke overstige motorens ydelse i Kw

m*m+3
Motorens ydelse er 50*0,753=36,76kw
Bådens længde er 4.2672 meter

4.2672*4.2672=18,21
Maks ydelse 18,21+3=21,21kw (*1,36)= 28,8HK

Båden kræver certifikat. Ikke så meget gætteleg om det.
Der er en lille krølle, men den kommer heller ikke til hjælp.

Speedbåde på fire meter eller derunder i længden er omfattet af bekendtgørelsen, hvis motorkraften er på 19KW (25,84 HK) eller større.

Reglerne er iøvrigt de samme op til et fartøj på rigtigt mange tons. Ved ikke hvor mange. Men her ville det nok være at overveje at tage dulighedsbevis, der er noget mere omfattende end speedbåd, men det er frivilligt og op til den enkelte.
Men tager man duelighedsbevis, må man sejle speedbåde ?

Nu vil jeg helst ikke sættes i kategori med Johnny/Brian på vandski.

Kan bevise jeg står for det modsatte! Jeg har siden jeg var lille ønsket mig en lille fiskekutter! Bare til at tøffe rundt i.


Vi har kig på noget 20-23fod kabinebåd istedet - De kræver så vidt jeg husker intet? Men der er dog ingen tvivl om at jeg vil have duelighedsbevis på et tidspunkt.
Da jeg var mindre havde vi en min Limfjord kabinebåd - Da blev jeg dunket i hovedet med vigepligter etc smile

Hvor kan man tage duelighedsbevis i Ribe/Esbjerg området?
Og hvad koster sådan et kursus/bevis normalt?
Jeg kan ikke huske hvad jeg gav, men med bøger, undervisning og parktisk sejlads løber det op i nogle tusinde kroner. Bøgerne er efterfølgende gode at have når der lige er noget man er i tvivl om eller lige skal tjekke op på.
den ene halvdel bruges når man skal starte med bogkøb og betale for teori og prøve. og så går mange typisk en vinter, og slutter så med at betale for praktisk sejlads og prøve der også.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Citat fra TCDK

Men tager man duelighedsbevis, må man sejle speedbåde ?

Nu vil jeg helst ikke sættes i kategori med Johnny/Brian på vandski.

Kan bevise jeg står for det modsatte! Jeg har siden jeg var lille ønsket mig en lille fiskekutter! Bare til at tøffe rundt i.


Vi har kig på noget 20-23fod kabinebåd istedet - De kræver så vidt jeg husker intet? Men der er dog ingen tvivl om at jeg vil have duelighedsbevis på et tidspunkt.
Da jeg var mindre havde vi en min Limfjord kabinebåd - Da blev jeg dunket i hovedet med vigepligter etc smile

Hvor kan man tage duelighedsbevis i Ribe/Esbjerg området?
Og hvad koster sådan et kursus/bevis normalt?
Begrebet "20-23 fod kabinebåd" er ikke nok til at man undgår speedbådsbeviset. Vores båd er på ingen måde en speedbåd, men går man frem efter den formel der beskrives i denne tråd, skal vi altså have beviset. Jeg vil betegne vores båd som en 26 fod kabinebåd, som mest er til stille hyggesejlads.
Men med et duelighedsbevis behøves der ingen speedbådskort ?
Citat fra TCDK

Men med et duelighedsbevis behøves der ingen speedbådskort ?


Netop - duelighedsprøvens praktiske del erstatter speedbådsprøven. Man kan faktisk tage duelighedsbevis med speedbådsbevis og sædvanlig teoretisk del.

WS
Hej.
Glemmer i ikke lige noget ? Den formel i her bruger, er jo beregnet på planende både.
Lars.
Citat fra Blich3

Hej.
Den formel i her bruger, er jo beregnet på planende både.


Det er fordi det kun er planende både man skal have kørekort til.

WS
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis