El kabel over loft

Jeg skal til at skrue gibsplader op i loftet i kælderen. Jeg vil gerne føre noget el kabel over pladerne inden jeg sætter dem op. Kablet skal gå direkte fra et lampeudtag i væggen (under loft niveau) op over gibspladerne og ned i en lampe. Spørgsmålet er om der er specielle krav til dette kabel? Kan jeg f.eks. bruge alm. blød ledning?
Jeg skal til at skrue gibsplader op i loftet i... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok, du er ikke meget for lampesteder. !! Hvis det som Gulseth nævnes, er lovligt at bruge "blød" 1,5mm2 ledning til fast install, kan du som du selv foreslår køre fra dit lampested under loft, op over gipsloftet til nærmeste lampe, og sløjfe videre op over loftet til næste lampe osv. Der forudsættes selvfølgelig at der er plads til at sløjfe dine ledninger i lampen. Mange lamper i dag er noget "klamp" hvor der ikke er mulighed for det. Kablet over loftet kan du evt. lægge løst, hvis du er sikker på du ikke borer/skruer op i det. Jeg ser ingen grund til at lægge det i kabelbakke over loftet.
Men hvis lamperne sidder langt nede på væggen, skal du tage højde for at du får to synlige kabler ned til lampen, hvorimod du kun får et tyndt 0,75mm2 hvis du bruger lampested. Men sørg nu for at få det checket af en der har styr på det. 0,75 lampeledning er kun noget man bruger til korte stræk, f.eks. fra lampested med fast install. til lampe. Ikke noget med at bruge det til at sløjfe mellem alle lamperne.
Hej Nenne,

Jeg kan ikke se at der skulle være noget ulovligt i at sløjfe dit kabel fra lampe til lampe, dette kræver selvfølgelig at du vælger en lampe med indbygget dåse/mulighed for videre sløjfning

Dit kabet ved fast installation skal være min. 1.5 kvardrat (tykkelse på lederne) ved fast installation, du må mure kablet inde, støbe det ind, lægge det i flexrør, eller kabelbakker/kabelkanaler, og det må gerne være blød ledning, det er selvfølgelig en forudsætning at du overholder de specifikke krav der er til det kabel du bruger, f.eks er der nogle light kabler der ikke må nedgraves eller støbes i vibreret beton.

Jeg kan godt forstå du ikke vil have en dåse ved hvert lampested, enten så sidder dåsen i vejen for lampen (så du ikke kan skruge den op) eller også skal du sætte dåsen ved siden af og have en synlig ledning fra dåse til lampe, og dette er heller ikke en optimal løsning.

Venlig hilsen

Klaus
Tak for de mange svar. Jeg tror jeg har besluttet mig for at trække kablet (min. 1.5 kvadrat) i en lille kabelbakke helt oppe under loft (men under smile ) og så sløjfe fra lampe til lampe. Selv om kabelbakker ikke er specielt pæne tror jeg det bliver den pæneste løsning, især med det i mente at lamperne sidder næsten helt oppe under loft, så de lodrette kabler vil nærmest ikke kunne ses.
Ja det må du godt SÅFREM:

Lamperne er beregnet til 2 kabler, dvs. at der skal være 2 aflastninger og 2 klemmer... dvs. en lampe med kronemuffe, må der IKKE sløjes i.!

Hvis såfrem at lampen har 2 af disse, må der gerne sløjes med PAKAJ (lampeledning) - husk dog lige at vi antager du laver en fast installation, (ellers mener jeg ikke der må sløjes videre fra et armatur) - så skal du bruge 3x1,5-!

Jeg er lidt i tvivl hvorvidt der må sløjes videre med en tilledning... men mener ikke at den er helt god (3x0,75)

Citat fra nenne

Der hvor de 5 lamper skal sidde er et stykke vinkelkælder på ca. 10 + 6 m2. Jeg nægter at sætte 5 lampeudtag op på så lille et stykke. Kunne dette alternativ evt. gå an:
Et stk. ledning fra eksisterende lampeudtag (under loftniveau) i kabelbakke til lampe 1, herfra et stk. ledning videre i kabelbakke til lampe 2 osv. Og hvis ja hvilken slag kabel (der er ikke jord på lamperne)
På forhånd tak
For lige at få det på det rette, med blød (pakaj) til fast installation:

§ 521 i SB - Bøjelig ledning må bruges på ligefod med stiv....

Citat fra Jesper S.

Ok, du er ikke meget for lampesteder. !! Hvis det som Gulseth nævnes, er lovligt at bruge "blød" 1,5mm2 ledning til fast install, kan du som du selv foreslår køre fra dit lampested under loft, op over gipsloftet til nærmeste lampe, og sløjfe videre op over loftet til næste lampe osv. Der forudsættes selvfølgelig at der er plads til at sløjfe dine ledninger i lampen. Mange lamper i dag er noget "klamp" hvor der ikke er mulighed for det. Kablet over loftet kan du evt. lægge løst, hvis du er sikker på du ikke borer/skruer op i det. Jeg ser ingen grund til at lægge det i kabelbakke over loftet.
Men hvis lamperne sidder langt nede på væggen, skal du tage højde for at du får to synlige kabler ned til lampen, hvorimod du kun får et tyndt 0,75mm2 hvis du bruger lampested. Men sørg nu for at få det checket af en der har styr på det. 0,75 lampeledning er kun noget man bruger til korte stræk, f.eks. fra lampested med fast install. til lampe. Ikke noget med at bruge det til at sløjfe mellem alle lamperne.
Annonce
Jeg så engang en el-skinne man kunne montere i loftet, hvorpå man kunne sætte sine lamper. Det var en form for klemme/stik man brugte. Det var alm. loftlamper der hang på skinnen, ikke halogen.
Det var bare en mulighed du også kunne overveje. Jeg er sikker på der er nogle af brugerne herinde der bedre kan forklare det.
Hvis der eventuelt skal skyggelister op i rummet, er det oplagt at lade din kabelbakke erstatte skyggelisten på væggen(e) over lamperne og så skæmmer kabelbakken ikke så meget alligevel

Alternativt - alt efter hvilken væg du har, kunne du jo lægge kablet over loftet og fræse ud i væggen ned til et lille lampested under loftet, det lille lampested vil ikke syne af så meget som loftudtagene

mvh
Christian - handyman? alt er relativt!
Citat fra StenKrog

Ja det må du godt SÅFREM:

Lamperne er beregnet til 2 kabler, dvs. at der skal være 2 aflastninger og 2 klemmer... dvs. en lampe med kronemuffe, må der IKKE sløjes i.!
quote]

Her er jeg ikke helt enig. Hvis bare lampen har 2 aflastninger, må der gerne monteres 2 ledninger i en kronemuffe.
Det er i princippet det samme man gør i f.eks. membrandåser. Her kan man jo netop aflaste f.eks. 4 kabler og så er der da bestemt ikke noget i vejen for at samle disse i en krone-muffe.
Citat fra steinaa

JørgenH: Hvad er en tilledning af unødvendig længde?

gulseth: Hvorfor skal den bøjelige ledning trækkes i flexrør?

Jeg skrev at det muligvis skulle trækkes i rør. Det afhænger af fabrikant anvisnigerne.
Hvis dine lamper sidder på række, kan du få elektrikeren til at montere en strømskinne, hvori du monterer dine lamper. Så kan de rykkes efter behov.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også