El kabel over loft

Jeg skal til at skrue gibsplader op i loftet i kælderen. Jeg vil gerne føre noget el kabel over pladerne inden jeg sætter dem op. Kablet skal gå direkte fra et lampeudtag i væggen (under loft niveau) op over gibspladerne og ned i en lampe. Spørgsmålet er om der er specielle krav til dette kabel? Kan jeg f.eks. bruge alm. blød ledning?
Jeg skal til at skrue gibsplader op i loftet i... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
183a6114.gifDenne dåse må da kunne anvendes på lige fod med den runde!
Det er klart at anbefale fremførelse i rør med 3 ledninger i hvis uheldet skulle være ude og at man borede op i den.
nenne

Du skal komme med nogle info om hvilken slags lamper/Armartur du ønsker bruge. Så det kan blive afgjort om de kan tilsluttes direkte til den faste installation, eller om de skal tilsluttes via en tilledning(blødledning) fra et/flere lampe udtag. - samt om det er på vægen eller i loftet de skal installeres.
Citat fra www.spotvvs.dk

Info 1,5 kv. = 1,5 mm2 altså tykkelsen på ledningen, ikke en spænding på 1500 volt - det var nu også en joke.

Det er da meget muligt du har ret, men det er altså meget almindeligt at sløjfe fra lampe til lampe, også uden dåse måske vi skal have en rigtig elektriker til at komme med nogle facts – det var dog som s…… så må jeg se at få skrevet en klage hvis mit svendebrev skulle være falsk.

der er self den mulighed at sætte IPS2 vandtætte-lysrørs-amatur op dem kan du sløjfe direkte i :-D

God etik er at have et lampested bag en lampe når man laver installation indendørs, det er den mest professionelle måde at fortage installation på, og på den måde imødekommer man evt. en K3er ved hushandel, at trække et kabel fra en lampe er en mulighed, det vil virke. Men det bliver installationen ikke lovlig af. – og det er nu meget praktisk at have et lampested bag lampen hvis man en dag skulle få den ide at tage lampen ned.

i 70erne var det hverdagskost at undlade underlag og lampesteder. Den tid er overe og vi er i gang med et nyt årtusinde. Husk på, at der er jer husejere der har ansvaret og at 10%-eftersynene nu også gælder eksisterende installationer registreret i BBR. Det vil ikke være fedt at blive politianmeldt fordi at man ville sparre en tusse eller to på materialer .

Det jeg har skrevet er ikke ment som noget personligt angreb på nogle af jer LDSer – men en appel til jer om at snakke med en fagmand inden i kaster jer ud i nogle installationer der er forbeholdt en installatør


God arbejdslyst.

Karsten
Citat fra Daniel p

nenne

Du skal komme med nogle info om hvilken slags lamper/Armartur du ønsker bruge. Så det kan blive afgjort om de kan tilsluttes direkte til den faste installation, eller om de skal tilsluttes via en tilledning(blødledning) fra et/flere lampe udtag. - samt om det er på vægen eller i loftet de skal installeres.


Hmm det er da vist ikke ligetil. Det er væglamper med 7 watts sparepære. De sidder med ca. 1,5 m afstand. Jeg er ikke meget for at sætte 5 lampeudtag op (rent useendesmæssigt), så alternativer er velkomne.
Det som man i mange år har gjort er:
Du skal afslutte alle dine install. kabler (1,5mm2) i en orange PL dåse eller lign. godkendt materiel, som Karsten også nævner, således install. er "tæt" mod dit loft. Kablerne skal være ubrudte frem til dåsen, og må ikke have samlinger bag gipsen. Du sjøjfer fra lampested til lampested, og ender ved din afbryder.
Hvis du er ked af at montere et lampeudtag med aflastning ved hver lampe, kan du, hvis lampen placeres over hullet hvor din PL-dåse sidder, samle de "faste" ledninger i samlemuffer oppe i dåsen, og derefter samle nul og tændledning i en kronemuffe.(jord hvis du har behov for det.) Nu har du et udtag til din lampe hvorpå du monterer en stump lampeledning blød 0,75mm2, hvis denne da ikke allerede sidder på lampen.
Denne løsning kan kun bruges hvis lampen dækker selve hullet hvori PL-dåsen sidder.
Hvis lampen skal sidde f.eks. nedenunder lampested, skal du ud og investere i 5 lampeudtag m. aflastning, men det er nu ingen formue.

Go' fornøjelse.

Jesper
Annonce
Ja men så er det kun aut installatør der skal lave det. Hvis du vælger denne løsning der bliver beskrevet.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Lige et par kommentar

Til Daniel P. Citat: "Dåsen er beregnet til montage i lette skillevægge" - og så må den vel ikke side i et loft.
Du skriver det selv, lette skillevægge, hvad har det med loft at gøre, der findes en speciel dåse til lofter.

Omkring at bruge et lampeudtag bliver det nok svært at monterer 5 ledninger i dette, da man skal aflaste ledningen og jeg vil godt se den der kan få 5 ledninger under aflastningsbøjlen og så få låget på.

Lidt fra bekendtgørelsen:

Tilslutningssteder skal anbringes i et sådant omfang og på sådanne steder, at anvendelse af tilledninger af unødvendig længde undgås.
Tilledninger skal i begge ender være aflastet for træk og sikret mod vridning ved hjælp af aflastningsindretninger, der udgør en del af det materiel, som tilledningen tilsluttes.

I almindelige tørre områder er det tilladt at tilslutte indtil to tilledninger i en udløbsroset o.l., når det kan ske på forsvarlig måde under hensyn til pladsforholdene.
Husk at det i dag er muligt at anvende bøjelige ledninger som fast installation, og hvis dine armaturer har faste klemmer, så vil du godt kunne sløjfe fra armatur til armatur. Minimum 1,5mm2 og den bøjelige ledning skal muligvis trækkes i flexrør.
Blot for at komme med en anden løsning.
Arbejdet skal dog udføres af en aut. el-installatør, da det ikke er gør det selv arbejde.
Der hvor de 5 lamper skal sidde er et stykke vinkelkælder på ca. 10 + 6 m2. Jeg nægter at sætte 5 lampeudtag op på så lille et stykke. Kunne dette alternativ evt. gå an:
Et stk. ledning fra eksisterende lampeudtag (under loftniveau) i kabelbakke til lampe 1, herfra et stk. ledning videre i kabelbakke til lampe 2 osv. Og hvis ja hvilken slag kabel (der er ikke jord på lamperne)
På forhånd tak
JørgenH: Hvad er en tilledning af unødvendig længde?

gulseth: Hvorfor skal den bøjelige ledning trækkes i flexrør?
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis