Træ/ alu vinduer

For pokker er jeg den allerførste der er kommet op af stolen...?

Nogle gange synes jeg programmer som basta tager tingene lidt for langt ud og nu vil jeg gerne bevises modsat... (hvis det er muligt)

Min kritik går på kuldebros problemet hvor de sammenligner forsatsvinduer med moderne thermoruder... Fair nok hvis produkterne var sammenlignelige -MEN det er de ikke (i mine øjne)... Jeg forstå ikke at de altid skal gå til ydrepunkterne og lave nogle usammenlignelige sammeligninger...

Faktum er jo at folket ikke ønsker 20 cm brede karme og minimalt lysindfald og JEG PERSONLIGT synes at plastik vinduer er noget af det grimmeste der til dato er blevet produceret...

Generelt for vinduer så ligger problemet jo i at der kun er EN tæningsliste og derfor er det klart at der vil komme kondens ind... (jeg mener også den inderste del af velfac 200 er plastikbundliste)

Nå men det jeg i virkeligheden vil frem til er om der overhovedet er noget om snakken - efter en nærmere studeren på nettet (tak til google) så har jeg fundet ud af at alle der har problemer med kondens IKKE har varmegenanvendingsanlæg... Vi anbefaler altid velfac når vi projekterer huse og har ingen problemer med dem DOG har alle de nye projekter vi sender ud idag ventilationsanlæg af en eller anden slags...

Så er der nogen herinde der kender til folk med træ/alu vinduer som har kondensproblemer SELVOM de har varmegenanvendingsanlæg....?
For pokker er jeg den allerførste der er kommet op... Vis hele indlægget
65 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har skiftet de gamle vinduer ud for 2 år siden og kan slet ikke genkende at der skulle være problemer med træ/alu, jeg valgte STM vinduer, da de virker utroligt kraftige i dere konstruktion aluminiumen er feks meget tykkere i godset end andre mærker, dog har jeg valgt vinduer med friskluft ventiler på dem alle sammensmile
Jeg har også fået en kæmpe besparelse på varme regningen, jeg sublere med en varmepumbe
Citat fra znapster

Helt enig - det er ved at tage overhånd - sådan er det jo også med lukningen af skoler - lukning af sygehuse osv. osv.

Ting vi har svært ved at gøre noget ved...

Denne tråd bærer præg af nogle forkerte elementer synes jeg...

Problemet er at vi har nogle håndgribelige problemer MEN UNDER FORSKELLIGE FORHOLD... Derfor bør der derfor skelnes mellem følgende to katagorier:


1: Renoveringsopgaver for huse før 2006

2: Nybyggerier efter 1. januar 2006 bygget efter tæthedskrav og med genvex


Jeg er enig i at velfac er røv og nøgler i et renoveringsprojekt - men jeg tror også trævinduer vil være det da det i mine øjne er tætheden der er problemet...

MEN efter de standarder vi bygger nu har jeg ikke set ET eneste eksempel på problemer hvor tingene er udført rigtigt...

Med energiberegninger - 400 siders statikrapporter - geoanalyser - tæthedsprøvninger osv osv. virker det jo nærmest umuligt at lave et alm. hus...

MEN det er det ikke - og til jer der aldrig har været inde i et korrekt udført hus med korrekt udført genvex og med korrekt isolering og korrekt tæthed - I har virkelig en oplevelse til god for det er simpelthen fantastisk lækkert og i mine øjne er der en mærkbar forskel...

Allergier og skidt kommer i mine øjne af for dårlig udluftning, skimmelsvamp og manglende "jord under neglene"...


Ps. jeg bør nok nævne at jeg selv ville installere Pro tec system 7 vinduer hvis jeg skulle lave nyt...


Hej

Jeg har et hus fra 1976 og påregner at udskifte vinduer til Velfac system 400, har denne type vindue samme problem som type 200 mht. kondens. Velfac hævder at man skal bruge denne type tl renoveringsprojekter dels af hensyn til at skjule evt. gamle fugerester fra eksisterende vinduer og del for at komme kondens problemet til livs. Nogen der har erfaringer med system 400 VS 200

Venlig hilsen Allan
Er der nogen anbefalinger til alternativ?
Har Velux vinduer samme problem eller?
En lang og spændende tråd! Og ret trist, da jeg står midt i en bestilling af Velfac200 til huset... Skifter måske hest her i vadestedet.

Som jeg kan læse det, så er der problemer med Velfac200. I hvert tilfælde et problem med en kuldebro, så der dannes kondens i større grad end ved andre vinduer.

znapster mener, at det er andre forhold, der er problemet. Jeg vil mene, at hvis det kræver specielle forhold, som fx. balanceret ventilation for at undgå kondens, så er balanceret ventilation blot en symptombehandling, og ikke en løsning på problemet. Problemet er en kuldebro, og selv det nyeste nye fjerner ikke sådan én. Hvis der er en kuldebro på Velfac200, så er der en kuldebro, basta! Og hvis det ikke giver synlige problemer i vindueskarmene i nybyg, så er det jo godt for nybyggerne. Men det fjerner som sagt ikke kuldebroen, som i nybyggernes tilfælde kun vil give synlige spor på varmeregningen.

Det er nu virkeligt ærgeligt, for Velfac200 serien er den flotteste serie, jeg har set. Eneste minus er vel, at terrassedør og skydedør ikke kan lukkes udefra... en lille pris at betale for et flot design.
Annonce
Citat fra APH

Hej

Jeg har et hus fra 1976 og påregner at udskifte vinduer til Velfac system 400, har denne type vindue samme problem som type 200 mht. kondens. Velfac hævder at man skal bruge denne type tl renoveringsprojekter dels af hensyn til at skjule evt. gamle fugerester fra eksisterende vinduer og del for at komme kondens problemet til livs. Nogen der har erfaringer med system 400 VS 200

Venlig hilsen Allan


Jeg kan bekræfte at Velfac 400 har samme profil som Velfac 200 - i det mindste hvad angår det forhold, der hævdes at være årsag til problemerne. I Basta-udsendelsen blev vist en Velfac 200-profil og det blev fremhævet at problemet skyldtes at alu-rammen gik helt ind under det inderste glas, i modsætning til andre træ/alu-konstruktioner, hvor aluminium kun benyttes som en kappe på en træramme. Du kan finde snittegninger på Velfac 400 på Velfacs hjemmeside, f.eks.:
http://www.velfac.dk/velfac/produkter2006-09-07.nsf/0/5AB2EFE6E7E4E2ABC125725D005ACDB1/$file/400.0010-www.pdf

Sammenlign med f.eks. Outrups (og andres) alufront-vinduer, hvor rammen er af træ, men med en alu-kappe monteret:
http://www.outrup.dk/graphics/OUTRUP/Downloads/Type_2_og%203_-_Topturn_+_Topstyret.pdf

At Velfac 400 siges at egne sig til renoveringsarbejde fremfor Velfac 200 skyldes mest deres dybde og dermed fysisk passer bedre. Om de skulle være bedre mht. kondens må spørgsmålet være: Bedre i forhold til hvad? Så vidt jeg kan se ikke i forhold til Velfac 200, men hvad ved jeg? Jeg sammenligner blot snittegninger.

Jeg står selv og skal have udskiftet vinduer i nær fremtid og var også opsat på at skulle have Velfac-vinduer fordi de var de pæneste og jeg havde hørt at Velfac skulle være blandt de bedste producenter. Så måtte det jo være godt?

Indtil jeg begyndte at få nogle andre signaler - faktisk først et par dage før Basta-udsendelsen.
Citat fra Tillebeck

znapster mener, at det er andre forhold, der er problemet. Jeg vil mene, at hvis det kræver specielle forhold, som fx. balanceret ventilation for at undgå kondens, så er balanceret ventilation blot en symptombehandling, og ikke en løsning på problemet. Problemet er en kuldebro, og selv det nyeste nye fjerner ikke sådan én. Hvis der er en kuldebro på Velfac200, så er der en kuldebro, basta!


Jeg tror du skal sparre dig en masse bekymringer og tage ud i en Velfac udstilling eller ned på den lokale trælast og så se et fysisk snit af det omtalte Velfac 200 vindue... Det var der nok i øvrigt flere der burde herinde...

Den omtalte kuldebro som alle taler om eksisterer ikke længere i samme omfang som tidligere... Glas idag er ikke samlet med en aluafstandsliste som tidligere og som dem som basta brugte... idag samler man glas med en plastikafstandsliste... Den har jo også en del at sige - mon ikke...?

Jeg synes det er sørgeligt at TV2's "forbrugertv / operation X / gabestok" har en sådan effekt på den danske befolkning at vi ikke længere formår at bruge sund fornuft og istedet lade os styre blindt af et tvprogram...

Og det er endnu mere sørgeligt at Velfac's direktør ikke kan forsvare sig bedre på tv... Totalt uforberedt og ligeglad..
Citat fra znapster

Jeg tror du skal sparre dig en masse bekymringer og tage ud i en Velfac udstilling eller ned på den lokale trælast og så se et fysisk snit af det omtalte Velfac 200 vindue... Det var der nok i øvrigt flere der burde herinde...

Den omtalte kuldebro som alle taler om eksisterer ikke længere i samme omfang som tidligere... Glas idag er ikke samlet med en aluafstandsliste som tidligere og som dem som basta brugte... idag samler man glas med en plastikafstandsliste... Den har jo også en del at sige - mon ikke...?

Jeg synes det er sørgeligt at TV2's "forbrugertv / operation X / gabestok" har en sådan effekt på den danske befolkning at vi ikke længere formår at bruge sund fornuft og istedet lade os styre blindt af et tvprogram...

Og det er endnu mere sørgeligt at Velfac's direktør ikke kan forsvare sig bedre på tv... Totalt uforberedt og ligeglad..


Ja, afstandslisten har tidligere været en synder, men ...

Som det fremgik af udsendelsen og som jeg pointerede i mit første indlæg var det ikke afstandslisten der blev fremhævet som problemet, men derimod at rammen gik ind under det inderste glas, hvilket var skyld i den meget lave temperatur langs kanten (indvendigt), hvilket igen forårsagede de store problemer med kondens.
til nye læsere, som er kommet så langt, som hertil.

Der er flere Velfac brugerhistorier og debat på:
http://www.bolius.dk/voresbolig/viewtopic.php?t=1290
http://www.bolius.dk/voresbolig/viewtopic.php?t=1613

Som pointeret tidligere af andre er Ingeniøren er must!
http://ing.dk/debat/102112

znapster >> du kan tro at jeg har besøgt Velfac, både i Hillerød og i Malmø. Superfedt vindue, og hvis det ikke var for denne debat, så ville de sidde i mit hus efter deres 9 ugers leveringstid. Jeg har nu i stedet valgt at sætte Elit fönster i. Det er svensk, træ med alu-beklædning, kan købes i et svensk byggemarked og har 0,9 i u-værdi på hele konstruktionen. Og ingen kuldebroer.

Noget andet, som en fra ingeniøren påpeger - og som er relevant for denne tråd. Her i tråden er det tydeligt skrevet, at Velfac200 er til nybyg, hvor alt jo burde være tip-top i orden til at håndtere en kold karm. Men det er jo både Velfac200 og Velfac400, som har en gennemgående alu-profil. Man kan lige tænke over dette udrag fra debat på ingeniøren:
Hvor jeg kan have et problem er, hvis man sælger et produkt som f.eks. Velfac 400 specifikt til renovering af den ældre boligmasse, vel vidende(?) at konstruktionen med en ren alu-ramme bedst egner sig til nybyggeri hvor der er taget andre hensyn til indeklimaet(?). Her føler jeg ikke at producenten kan frasige sig ethvert ansvar med en generel opfordring til øget udluftning eller - hvis det ikke hjælper - antydninger om forkert udført fugearbejde.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også