Træ/ alu vinduer

For pokker er jeg den allerførste der er kommet op af stolen...?

Nogle gange synes jeg programmer som basta tager tingene lidt for langt ud og nu vil jeg gerne bevises modsat... (hvis det er muligt)

Min kritik går på kuldebros problemet hvor de sammenligner forsatsvinduer med moderne thermoruder... Fair nok hvis produkterne var sammenlignelige -MEN det er de ikke (i mine øjne)... Jeg forstå ikke at de altid skal gå til ydrepunkterne og lave nogle usammenlignelige sammeligninger...

Faktum er jo at folket ikke ønsker 20 cm brede karme og minimalt lysindfald og JEG PERSONLIGT synes at plastik vinduer er noget af det grimmeste der til dato er blevet produceret...

Generelt for vinduer så ligger problemet jo i at der kun er EN tæningsliste og derfor er det klart at der vil komme kondens ind... (jeg mener også den inderste del af velfac 200 er plastikbundliste)

Nå men det jeg i virkeligheden vil frem til er om der overhovedet er noget om snakken - efter en nærmere studeren på nettet (tak til google) så har jeg fundet ud af at alle der har problemer med kondens IKKE har varmegenanvendingsanlæg... Vi anbefaler altid velfac når vi projekterer huse og har ingen problemer med dem DOG har alle de nye projekter vi sender ud idag ventilationsanlæg af en eller anden slags...

Så er der nogen herinde der kender til folk med træ/alu vinduer som har kondensproblemer SELVOM de har varmegenanvendingsanlæg....?
For pokker er jeg den allerførste der er kommet op... Vis hele indlægget
65 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Buch

»De sidder i parcelhuse, i nybyggeri og kontorbyggeri, men ikke mindst som udskiftningsvinduer i hele den gamle boligmasse, blandt andet i København. Her har man mange løbende meter kantprofil på grund af flere poster og sprosser. Når man sætter dem ind som erstatning for gamle trævinduer, går det galt, fordi man får nogle vinduer med meget kolde overflader på indersiden,« siger Christian Oxenvad.


DET ER JO KRAFTHELVEDE DET JEG HELE TIDEN HAR SAGT...


det ville også gå galt med trævinduer, plastikvinduer og alt muligt andet... Problemet er tætheden og de forhold de bliver installeret under...

Det jeg er ude efter er erfaringer ud fra de forhold vi installerer under idag... DVS med varmegenanvending og gulvvarme - altså de moderne forhold de rent faktisk er skabt til

Jeg har været med til at tegne parcelhuse, sportshaller, banker og ikke mindst kontorbygninger - alle med Velfac 200 og uden kondensproblemer...
Citat fra znapster

Jeg er fuldstændig enig...

MEN det er bare ikke en god nok argumentation for ikke at gøre noget ved den belastning vi pådrager miljøet... Så kan man sige - bare se på japan , usa og whatever... Og på det område er vi nok lidt meget fremme i skoene men slet ikke set i forhold til tyskland... Så derfor er jeg 100% foretaler for vedvarende energi og "plastikposer" - det kunne da være rart at mine børnebørn også kunne prøve at stå på ski...wink


Der er vi meget enige, men det handler jo om at vi bruger langt flere resurser på at fremme den miljøvenlige/alternative energi... alene det ord "alternativ"... Det burde selvfølgeligt være den slags vi bruger og det fossile brændsel som er "alternativt" Men der jo ikke mange politikere der tør stille sig op og sige at vi skal frigøre os fra oliens/kullets magt.

Men at vi som forbrugere så er så dumme og lader os trække rundt i manegen, og skal efterleve den ene åndsvage regl efter den anden, det er mig en gåde. Specielt når det så klart er sundhedsskadeligt.
Hvorfor er der så mange børn med astma og alegier for alverdens ting ? Kunne det skyldes at vi som race er nået derud hvor vi ikke kan bunde? Skyldes det vores indgriben i naturens gang ? Eller skyldes det at menneskeheden slet og ret er blevet nogle skvat der ikke kan tåle noget som helst ?



Nå det var så lige et lille udbrud, og nu skal det hele jo ikke blive alt for sort, så jeg vil rejse på en lille ferie og deltage i en hyggelig påskefrokost.

God Påske til alle.smile

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Citat fra znapster

DET ER JO KRAFTHELVEDE DET JEG HELE TIDEN HAR SAGT...


det ville også gå galt med trævinduer, plastikvinduer og alt muligt andet... Problemet er tætheden og de forhold de bliver installeret under...

Det jeg er ude efter er erfaringer ud fra de forhold vi installerer under idag... DVS med varmegenanvending og gulvvarme - altså de moderne forhold de rent faktisk er skabt til

Jeg har været med til at tegne parcelhuse, sportshaller, banker og ikke mindst kontorbygninger - alle med Velfac 200 og uden kondensproblemer...


Znapster
Det er også det JEG har sagt hele tiden - selv i min første post.
Disse vinduer egner sig ikke til at erstatte trævinduer.

Dette var du indledningsvis ikke enig i og først forsøgte du at påvise, at kondensen kom ind ved kuldebroen (som var en gummiliste??) - derefter forsøgte du at postulere at hård plastik havde de samme isoleringsegenskaber som træ - og da jeg så henviste til Ingeniøren blev du agressiv, selvom #2 indlæg af Poul Halgaard på Ingeniøren faktisk omhandler det du siger du efterlyser.
Din preference for et bestemt produkt påvirker tilsyneladende din dømmekraft og de mange negative bemærkninger på Ingeniøren må have påvirket dig dybt. Det var måske bedre at anerkende, at andre også kan have en mening selv om den strider mod din.

Da du således ikke ikke bryder dig om hvad jeg skriver eller henviser til og yderligere skifter til en tone der absolut ikke hører hjemme på et offentligt forum, vil jeg takke for debatten.

med venlig hilsen

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hvor vil jeg dog gerne læse denne dokumetation... Gerne med en sammenligning med et trævindue med thermorude så vi kan se hvor helt igennem fantastisk det...

F.eks. er der en god oversigt her :

http://ing.dk/modules/fsArticle/download.php?fileid=68

Som det ses er der ved sammenlignelige vinduer tale om ca. 35% større energitab ved træ/alu vinduet - kontra rent træ.

Det er i øvrigt fakta som har været kendt siden 90'erne, det burde være alment kendt blandt konstruktører

Er det ikke noget af en påstand at alle ville vælge beton som grundlag for gulvvarme hvis de kunne ?

Der er fordele og ulemper ved alle former for gulvvarme, beton varianten har ulemper i regulerings-trægheden, lette konstruktioner kan have problemer med homogenitet i varmefordelingen - for at nævne 2 faktorer.


Mvh
Citat fra plougmand

F.eks. er der en god oversigt her :

http://ing.dk/modules/fsArticle/download.php?fileid=68

Som det ses er der ved sammenlignelige vinduer tale om ca. 35% større energitab ved træ/alu vinduet - kontra rent træ.

Det er i øvrigt fakta som har været kendt siden 90'erne, det burde være alment kendt blandt konstruktører...


Jeg vil starte med at bøje mig i støvet - træ vinduerne har en bedre isoleringsværdi på 0,08 men jeg har også indrømmet tidligere at plast har en højere densitet end træ og derfor er en anelse mere varme/ kuldeledende...

Nyt trævindue, 1,1 energirude, falsk sprosse, kold kant (det normale) 1,65

Nyt alu beklædt trævindue, 1,1 energirude, falsk sprosse, kold kant 1,73


Og ja det er et kendt emne ligesom så mange andre når man indfører noget nyt på noget så konservativt som byggebranchen... Der vil altid være fordomme og uenigheder...

Men de 0,08 i forskel er bare i mine øjne ikke godt nok til at der skulle opstå kondens og skimmelsvamp...

fx. mine forældres 70 villa fik for første gang for to år siden skiftet vinduer - de gamle var utætte - man kunne faktisk se direkte ud imellem karm og ramme nogle steder...

Så nye state of the art TRÆvinduer i og vupti blot en uge efter var der mærkbar forskel i indeklima - mere fugtigt/mugagtigt... Dog ikke kondens men jeg tror også de har en fortid i igloer - der er ihvertfald altid røvkoldt...

og det samme ville ske med alu/træ vinduer og det er det der er min pointe - det er forholdene de er installeret under og ikke vinduet selv...

de kunne også lave en GDS løsning med ventilationsanlæg og alt muligt moderne gøjl men huset er bare ikke bygge til det... - det er stadigt dårligt isoleret og utæt uheldige steder - der er stadig seriøse kuldebroer i murværket omkring dør og vinduesåbninger...

Men jeg kan ikke bevise det modsatte da der ikke er nogen herinde der har et moderne hus (bygget siden 1. januar 2006) der har velfac 200 og et professionelt installeret ventilationsanlæg... På det område kan jeg kun se de erfaringer JEG har fra "marken" og de er 100% pletfri...

og på det grundlag må jeg se mig slået pga min manglende bevisførelse...

Jeg bør nok fortælle at jeg er hverken sælger for velfac eller har aktier i firmaet...




Citat fra plougmand

Er det ikke noget af en påstand at alle ville vælge beton som grundlag for gulvvarme hvis de kunne ?


Jo men i 10 år har jeg aldrig hørt nogen komme ind og sagt - "kan jeg få en let konstruktion på første sal med gulvvarme" - og det er udelukkende fordi alu pladerne simpelthen ikke har samme varmefordelende egenskaber som en beton konstruktion (som du selv siger) og fordi byggebranchen er konservativ...




Jeg bukker mig i støvet men husk - man kan have verdens hurtigste og bedst byggede F1 racer men på en grusvej ville den stadig tabe til en golfvogn... Det kræver jo de korrekte forhold for at ethvert produkt skal virke...
Annonce
ja træalu vinduer er nemme og vedligeholde, men jeg mener ikke de egner sig til gamle huse da de er bygget på helt andre metoder end i dag, og fugten udefra vil derfor nemmere kommme ind og det er måske grunden til at der kommer kondens.
Jeg er næsten sikker på velfac har udviklet deres vinduer med henblik på nybyggeri, da isoleringskrav tæthedkrav, genvex osv gør at der ikke er de samme fugtigheds problemer, så jeg forstår ikke at basta ikke har fået trykprøvet og målt isolerings værdier på den fine "nye" bygning som har problemerne.
de sidste par huse jeg har været med til at bygge har fået velfac 200 vinduer installeret og der har ikke været genvindningsanlæg - og der har været kondens som ind i helvedet.

tror absolut flere af dem som flytter ind vil fortryde valg af vinduer. Og så er de monteret på en sådan måde at det ikke er helt lige til at skifte dem ud.......så det skal nok blive rigtig hyggeligt på et tidspunkt smile smile smile
Jeg har med stigende forundring fulgt med i denne tråd.
Jeg har ikke set den omtalte TV-udsendelse.

I min naivitet gik jeg og troede at mine trævinduer er lidt af et problem, den dag jeg finder på at sælge huset, idet de mere fancy alu/træ ville være et godt salgsargument som den miljøbevidste køber ville foretrække. :-)

Jeg genkender slet ikke de omtalte problemer med kondens, åbenbart også almideligt på trævinduer, på mine trævinduer, flertallet Storcke.

Dvs at man monterer altså alu/træ alene for at undgå at male vinduer en gang for hvert 3-5 år og så betaler man en formue for det??? og får en masse bøvl med i handelen.

Jeg lufter stort set aldrig ud, ud over det der følger af at vi går ind og ud af huset, bruger mekanisk udsugning på badeværelserne og i køkkenet, har brændeovne og pillefyr inden døre, som alle bruger luft. Det kan så godt være at disse ildsteder skaffer sig luft på forkert vis, men hvad gør det, hvis vi ikke har gener af det???

Der spirer en lille mistanke i mit gamle hovede. Gad vist om man ikke er kammet en hel del over med tætning og isolering, hvis det skal medføre de enorme og ulidelige problemer som I her i tråden ruller op???? Jeg kunne i hvert fald ikke leve med kondens, fugt og skimmel som beskrevet.

Jeg er vældig glad for at have været vidne til denne tråd. Det har fuldstændigt overbevist mig om, at jeg aldrig skal have et nyt miljørigtigt hus, når det åbenbart er så kropumuligt at leve i.
Når vi skal have noget andet og mindre, bliver det igen noget gammelt, jeg kan sætte i stand uden tåbelig indblanden fra miljømyndigheder. :-)
Tak for nyttig info!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja ktm - det er/har været en lærerig tråd for alle og jeg kan kun give dig helt ret. Jeg har heller ingen problemer med kondens - og vi lufter ud når vi synes vi trænger til lidt frisk luft. Ikke for at afdugge ruderne.

Da jeg startede udskiftningen af mine vinduer (hus fra 1977) stod jeg og vaklede mellem Rationel og Velfac. Det var en tilfældighed at valget faldt på Rationel.
Jeg havde ingen ide om, at de to fabrikater var vidt forskellige - men det har TV-udsendelsen og denne tråd lært mig.
Selv om begge fabrikater kan betegnes som Alu/træ-vinduer, er de vidt forskellige i konstruktion og egenskaber som det fremgår af de foregående indlæg.
Velfac er et moderne vindue, hvor hele rammen er lavet af alu-/plast. Rationel derimod, er et traditionelt trævindue med en udvendig alu-beklædning på såvel ramme som karm.

Sådan kan man være heldig i al uvidenhed.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Citat fra ktm

Der spirer en lille mistanke i mit gamle hovede. Gad vist om man ikke er kammet en hel del over med tætning og isolering, hvis det skal medføre de enorme og ulidelige problemer som I her i tråden ruller op???? Jeg kunne i hvert fald ikke leve med kondens, fugt og skimmel som beskrevet.


Helt enig - det er ved at tage overhånd - sådan er det jo også med lukningen af skoler - lukning af sygehuse osv. osv.

Ting vi har svært ved at gøre noget ved...

Denne tråd bærer præg af nogle forkerte elementer synes jeg...

Problemet er at vi har nogle håndgribelige problemer MEN UNDER FORSKELLIGE FORHOLD... Derfor bør der derfor skelnes mellem følgende to katagorier:


1: Renoveringsopgaver for huse før 2006

2: Nybyggerier efter 1. januar 2006 bygget efter tæthedskrav og med genvex


Jeg er enig i at velfac er røv og nøgler i et renoveringsprojekt - men jeg tror også trævinduer vil være det da det i mine øjne er tætheden der er problemet...

MEN efter de standarder vi bygger nu har jeg ikke set ET eneste eksempel på problemer hvor tingene er udført rigtigt...

Med energiberegninger - 400 siders statikrapporter - geoanalyser - tæthedsprøvninger osv osv. virker det jo nærmest umuligt at lave et alm. hus...

MEN det er det ikke - og til jer der aldrig har været inde i et korrekt udført hus med korrekt udført genvex og med korrekt isolering og korrekt tæthed - I har virkelig en oplevelse til god for det er simpelthen fantastisk lækkert og i mine øjne er der en mærkbar forskel...

Allergier og skidt kommer i mine øjne af for dårlig udluftning, skimmelsvamp og manglende "jord under neglene"...


Ps. jeg bør nok nævne at jeg selv ville installere Pro tec system 7 vinduer hvis jeg skulle lave nyt...
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også