Træ/ alu vinduer

For pokker er jeg den allerførste der er kommet op af stolen...?

Nogle gange synes jeg programmer som basta tager tingene lidt for langt ud og nu vil jeg gerne bevises modsat... (hvis det er muligt)

Min kritik går på kuldebros problemet hvor de sammenligner forsatsvinduer med moderne thermoruder... Fair nok hvis produkterne var sammenlignelige -MEN det er de ikke (i mine øjne)... Jeg forstå ikke at de altid skal gå til ydrepunkterne og lave nogle usammenlignelige sammeligninger...

Faktum er jo at folket ikke ønsker 20 cm brede karme og minimalt lysindfald og JEG PERSONLIGT synes at plastik vinduer er noget af det grimmeste der til dato er blevet produceret...

Generelt for vinduer så ligger problemet jo i at der kun er EN tæningsliste og derfor er det klart at der vil komme kondens ind... (jeg mener også den inderste del af velfac 200 er plastikbundliste)

Nå men det jeg i virkeligheden vil frem til er om der overhovedet er noget om snakken - efter en nærmere studeren på nettet (tak til google) så har jeg fundet ud af at alle der har problemer med kondens IKKE har varmegenanvendingsanlæg... Vi anbefaler altid velfac når vi projekterer huse og har ingen problemer med dem DOG har alle de nye projekter vi sender ud idag ventilationsanlæg af en eller anden slags...

Så er der nogen herinde der kender til folk med træ/alu vinduer som har kondensproblemer SELVOM de har varmegenanvendingsanlæg....?
For pokker er jeg den allerførste der er kommet op... Vis hele indlægget
65 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Buch

Plastikprofilen sidder direkte på aluminiumsprofilen, og vil således antage cirka samme temperatur.
Ingen af disse to materialer har tilnærmelsesvis samme isoleringsevne som træ og udgør derfor en kuldebro, der udover kondensproblemerne, selfølgelig også koster "varmekroner"


Ikke enig - plast er hverken varme eller kuldeledende da det er et temperaturneutralt materiale..
Citat fra znapster

Ikke enig - plast er hverken varme eller kuldeledende da det er et temperaturneutralt materiale..


Hvis det virkelig var tilfældet, så kunne producenterne af køleskabe og frysere spare milliarder af kroner. Så behøvede de jo ikke at isolere mellem den invendige plastik-skal og den udvendige kappe på deres produkter.
Det er godt at vide, at det ikke kun mig der tager fejl - AEG, Voss og alle de andre har åbenbart også misforstået noget - eller hvad man nu kan uddrage af konklusioner desangående.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Citat fra Buch

Hvis det virkelig var tilfældet, så kunne producenterne af køleskabe og frysere spare milliarder af kroner. Så behøvede de jo ikke at isolere mellem den invendige plastik-skal og den udvendige kappe på deres produkter.
Det er godt at vide, at det ikke kun mig der tager fejl - AEG, Voss og alle de andre har åbenbart også misforstået noget - eller hvad man nu kan uddrage af konklusioner desangående.


Og det er derfor de bruger træ i alle de hvidevarer du snakker om...?

Alt leder ubetinget varme eller kulde - spørgsmålet er bare i hvilket omfang... Og ser man på træ og plast har træ en varmere naturlig temperatur end plast pga densiteten - MEN evnen til at lede varme og kulde er mellem de to parter ubetydelig lille og derfor ikke noget som jeg ser som problem når vi snakker kuldebro...
Citat fra znapster

Og det er derfor de bruger træ i alle de hvidevarer du snakker om...?


Træ ville jo nok være en smule upraktisk til formålet, når der nu findes andre og bedre egnede isoleringsmaterialer, så noget ved de da! wink

Nej - de isolerer ydersiden af plasten for at undgå 2 ting.
1) kuldeafgivelse til omgivelserne
2) kondensproblemer

Citat fra znapster

Alt leder ubetinget varme eller kulde - spørgsmålet er bare i hvilket omfang... Og ser man på træ og plast har træ en varmere naturlig temperatur end plast pga densiteten - MEN evnen til at lede varme og kulde er mellem de to parter ubetydelig lille og derfor ikke noget som jeg ser som problem når vi snakker kuldebro...


Det er jo netop densiteten af hård plast der giver problemerne. Havde det været andre typer af plast med en mindre densitet, skumlister eller flamingo eller hvad man nu kunne forestille sig, havde vi formodentlig ikke haft denne diskussion.
Men de nævnte produkter har bare ikke mekanisk styrke nok til formålet og så har man brugt noget der rent mekanisk er velegnet, men en mindre god løsning, når det drejer sig om varme/kulde forhold.

Vi bliver nok ikke enige - men det gør jo heller ikke noget! smile

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Citat fra Buch

Nej - de isolerer ydersiden af plasten for at undgå 2 ting.
1) kuldeafgivelse til omgivelserne
2) kondensproblemer


og havde du den samme skal af træ som du havde a plast ville du har lige præcis de samme problemer med kondens og kulde...
Annonce
Jamen du har da sikkert ret Znapster - du har jo den teoretiske bagrund som bygningskonstruktør til at underbygge det du siger.
Men for at vende tilbage til emnet, så fortæller erfaringerne med vinduer af træ sammenlignet med Velfac's vinduer, ikke helt den samme historie.

Det får mig til at tænke på min gamle sergent, der gentagne gange indprentede os:

"Er der uoverensstemmelser mellem kort og terræn, er det kortet der skal rettes!"

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Det er en interessant debat i har her, nok noget præget af prefferencer mere end neutrale argumeter.

Jeg vil gerne bidrage med et objektivt faktum, nemlig at hård plast har en væsentlig højere varmeledningskoefficient end almindeligt gængs træ til vinduer (nåletræ - fyr/gran) - basta.

Man bruger dette forhold blandt andet i konstruktion af let vandbaseret gulvvarme, plastslanger lægges i aluvarmefordelende plader som evt kan ligge i spånlader med spor eller forskalling.

Overvej engang hvorfor plast, træ og aluminium indgår således - det kunne evt bringe debatten tilbage på sporet igen.

Fakta omkring velfac 200 vinduer er ligeledes at disse ikke er særlig energivenlige, dette er flere gange dokumenteret - tydeligst ved termografi.

Mvh
Citat fra Buch

Men for at vende tilbage til emnet, så fortæller erfaringerne med vinduer af træ sammenlignet med Velfac's vinduer, ikke helt den samme historie.


Lad os se hvad Orla siger...

Citat fra Orla Nautrup

Kondensproblemer har vi som håndværkere kendt til i mange år, når vi har skiftet vinduer (også trævinduer), og udluftningen ikke forgår gennem utætheder, men skal udføres af beboerne selv.


Med andre ord - problemet er ikke vinduet selv men de omstændigheder de installeres under...

I alle de bygninger vi har projekteret vinduer fra Velfac / Funkis / rationel har der aldrig været problemer... Det er fordi der har været ingeniør på at skabe den rette ventilation i huset... Ingen af bygningerne ville være kondensfri uden dette anlæg pga der er ophold af mennesker = fugtafgivelse samt tæthedskrav til nye bygninger...

Mange typehusfirmaer får typisk lavet et enkelt hus fuldt gennemberegnet med alting inkl. ventilation med genvinding... Problemet er bare at de begynder at lege med størrelsen på huset og placeringen på indervægge så de forudsætninger huset i første omgang blev skabt med ikke længere er gældende = manglende korrekt luftstrøm

Dertil skal det siges at mange GDS'ere selv installerer disse anlæg selv... Og dette er også ok - men husk at få en konsulent ud og efterkontrollere det for det er en kæmpe videnskab at ventilere ordentligt...

Dette er også det resultat byggeriets erfaringsdatabase kommer frem til:

Indvendig kondens kan forekomme på termoruder og er bestemt af:
[LIST]
[*]de fugtmængder som beboernes aktivitet tilfører boligen,
[*]rummets opvarmning,
[*]ventilationsforhold.[/LIST]Hvis kondensvand fra en rude gennem længere tid løber ned i vinduesramme og -karm, kan det medføre vækst af skimmelsvampe og i værste fald rådskader på trævinduer.
Det går dog sjældent så galt, men kondens på to-lags termoruder kan benyttes som en art hygrometer (fugtmåler), der viser, at den relative fugtighed er for høj i det rum, hvor kondens forekommer. Dvs. at luftskiftet er tilstrækkeligt, når duggen er væk.





Såååååå hvis der ikke er dug på soveværelsesvinduet mindst en gang om ugen så....;-P
Citat fra plougmand

Man bruger dette forhold blandt andet i konstruktion af let vandbaseret gulvvarme, plastslanger lægges i aluvarmefordelende plader som evt kan ligge i spånlader med spor eller forskalling.

Overvej engang hvorfor plast, træ og aluminium indgår således - det kunne evt bringe debatten tilbage på sporet igen.


Plastslanger = glimrende egenskab mht. smidighed og den ubetingede levetid - det vlle jo være svært at føre varmefrem i trærør - Ja varmen skal ud igennem slangen men det er jo også derfor de er forholdsvis tynde

Aluminium - glimrende varmeførende egenskaber - der er vi alle enige - forskellen ligger jo i at aluminiumen IKKE kommer ind til indvendig side - den er brudt at plast og gumitætning

Træ - Billigt og let håndterbart materiale som kan anvendes for at gøre konstruktioner billige og lette... Enhver der havde muligheden for beton med gulvvarme ville uden tvivl vælge denne frem for træløsningen...



Citat fra plougmand

Fakta omkring velfac 200 vinduer er ligeledes at disse ikke er særlig energivenlige, dette er flere gange dokumenteret - tydeligst ved termografi.
Mvh


Hvor vil jeg dog gerne læse denne dokumetation... Gerne med en sammenligning med et trævindue med thermorude så vi kan se hvor helt igennem fantastisk det...
Der er åbenbart andre der debatterer samme problematik og de er tilsyneladende mere enige end vi er her.

Ingeniøren har det samme emne kørende - med termografi billeder.

Her er et uddrag fra artiklen:

»De sidder i parcelhuse, i nybyggeri og kontorbyggeri, men ikke mindst som udskiftningsvinduer i hele den gamle boligmasse, blandt andet i København. Her har man mange løbende meter kantprofil på grund af flere poster og sprosser. Når man sætter dem ind som erstatning for gamle trævinduer, går det galt, fordi man får nogle vinduer med meget kolde overflader på indersiden,« siger Christian Oxenvad.

Husk at læse debatten under artiklen.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også