Træ/ alu vinduer

For pokker er jeg den allerførste der er kommet op af stolen...?

Nogle gange synes jeg programmer som basta tager tingene lidt for langt ud og nu vil jeg gerne bevises modsat... (hvis det er muligt)

Min kritik går på kuldebros problemet hvor de sammenligner forsatsvinduer med moderne thermoruder... Fair nok hvis produkterne var sammenlignelige -MEN det er de ikke (i mine øjne)... Jeg forstå ikke at de altid skal gå til ydrepunkterne og lave nogle usammenlignelige sammeligninger...

Faktum er jo at folket ikke ønsker 20 cm brede karme og minimalt lysindfald og JEG PERSONLIGT synes at plastik vinduer er noget af det grimmeste der til dato er blevet produceret...

Generelt for vinduer så ligger problemet jo i at der kun er EN tæningsliste og derfor er det klart at der vil komme kondens ind... (jeg mener også den inderste del af velfac 200 er plastikbundliste)

Nå men det jeg i virkeligheden vil frem til er om der overhovedet er noget om snakken - efter en nærmere studeren på nettet (tak til google) så har jeg fundet ud af at alle der har problemer med kondens IKKE har varmegenanvendingsanlæg... Vi anbefaler altid velfac når vi projekterer huse og har ingen problemer med dem DOG har alle de nye projekter vi sender ud idag ventilationsanlæg af en eller anden slags...

Så er der nogen herinde der kender til folk med træ/alu vinduer som har kondensproblemer SELVOM de har varmegenanvendingsanlæg....?
For pokker er jeg den allerførste der er kommet op... Vis hele indlægget
65 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har haft fat i Velfac. De sælger vinduesbånd a 10,- pr. meter ex.moms. Ikke noget med udskiftning pr. kulance.
ErikP og A-torsten har fat i noget for de har begge lav luftfugtighed - men lav luftfugtighed er jo ikke lig godt indeklima - i mine øjne nærmest tværtimod...

Grundlaget for min spekulation er at selvom man har brændeovn og lufter ud så stå indeklimaet i huset jo stille i over 90% af tiden...

HVIS man installerer genvex vil der være konstant udskiftning og så tror jeg IKKE at der længere er problem med disse vinduer... Er der nogen der kender nogen med genvex eller lignende varmegenanvendingsanlæg som har velfac 200 og STADIG problemer med kondens...

For det er jo det er væsentligt - Virker velfac under de forhold som folk bygger under idag...?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Velfac glemmer at skrive i deres salgsmateriale at det kun er på den udvendige side at de er vedligeholdelsefrie.

Vi får ikke tørret vinduerne som vi burde, så mine glasbånd og tildels karme er ødelagte. Vinduerne ryger af h. til, når jeg engang får tid og råd (30.000,-).
Jeg vil hellere male uden for end at have akvarie i alle vindueskarme.
Da kan ikke passe at man skal have varmegenanvendingsanlæg for at kunne bruge vinduer. Det krav gælder ikke trævinduer!
Jeg har varmegenanvendingsanlæg, men er under renovering. Mine Velfac 200 er snart 10 år. De seneste er fra 2003.
Ved varmegenanvendingsanlæg undgår du ikke fugten i luften.
At kræve varmegenanvendingsanlæg er lidt som at tage hovedpinepiller. Men det er da bedre ikke at skulle behøve taget noget.
Alle nævner Velfac ifm træ/alu og kondensproblemer. Er der nogen der har gode erfarigner (dvs ingen eller minimal kondens) med træ/alu fra andre producenter UDEN at have varmegenanvendingsanlæg?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra ErikP

Da kan ikke passe at man skal have varmegenanvendingsanlæg for at kunne bruge vinduer. Det krav gælder ikke trævinduer!


Jeg er ikke enig - kuldebroen er den lille gummiliste der adskiller ude fra inde og den er på alle vinduer - også træ... Alu leder kulde/varme men hvis du ser det snit som jeg har vist tidligere så kan de jo ikke lede kulden ind da den inderste del af vinduet bestå af en trækarm og en plastik ramme med tætningsliste...

Citat fra ErikP

Jeg har varmegenanvendingsanlæg, men er under renovering.


Med andre ord - du har det ikke og derfor ikke har de forhold jeg efterspørger

Citat fra ErikP

Ved varmegenanvendingsanlæg undgår du ikke fugten i luften


ØØØØhhhh jo ellers var der jo heller ikke nogen point i at udlufte...? Det er jo præcis det et ventilationsanlæg gør...
Problemet er jo at folk siger der er mere gennemstrøm af kulde gennem træ/alu vinduer end ellers men hvis man ser på dette billede viser det jo tydeligt at det ikke passer... Nærmest tværtimod...

rationelnc1.jpg

Billederne er fra rationel og velfac og jeg kan ikke se hvordan rationels hverken isolerer bedre eller minimerer kuldebroer...
Hej znapster :

Hvad er efter din mening den ideelle luftfugtighedsprocent? (jeg mener ca. 40, hvilket jeg normalt har efter udluftning, luftriste, emhætte).

Varmegenvinding cirkulerer luften (og fjerner fugt og genbruger varmen), men hvis man har fugt% på 40 så har man ikke behov for varmegenvinding. Men det er jo ikke brugt luft der giver kondens, det kan kun være fugt. Det er klart at frisk luft er bedre for indeklimaet end brugt luft der står stille, men det er ikke relevant i denne sammenhæng.
Du ville nok kunne fjerne kondes hvis der bliver blæst luft direkte på vinduet (svarer til aftørring), men varmegenvinding er jo ikke konstrueret til at gøre dette.

Mit varmegenvinding har kørt i flere år, stadig med samme fugt% og stadig med kondens i vinduerne!

Udluftning benyttes jo for at få en alt for høj fugt% bragt ned (problemet opstår i alt for tætte huse).

Om jeg så kun havde 5% luftfugtighed så ville der med garanti stadig komme kondens på mine vinduer. Varmen og dermed fugten søger altid efter kuldebroer. Testen i Basta igår viste at temp. på rammen af et Velfac vindue var nede på 2-3 grader (på midten var det ca. 15 gr.), mens det på et forsatsvindue var uændret ift mit på ruden.
Citat fra ErikP

Alle nævner Velfac ifm træ/alu og kondensproblemer. Er der nogen der har gode erfarigner (dvs ingen eller minimal kondens) med træ/alu fra andre producenter UDEN at have varmegenanvendingsanlæg?


Jeg har indtil nu, udskiftet de fleste af mine vinduer til Rationels Aldus serie.
Det er sket af et par omgange, og jeg har aldring konstateret nogen forskel i forhold til de tidligere "rene" trævinduer. Det forventede jeg nu heller ikke, idet Aldus er et helt almindeligt trævindue med en udvending aluminiumsbeklædning der er løftet en smule fra træet, så det kan ånde.
Det er jo et noget andet koncept end Velfacs vinduer, men har den samme fordel, det lave vedligeholdelsesbehov.

Citat fra znapster

Jeg er ikke enig - kuldebroen er den lille gummiliste der adskiller ude fra inde og den er på alle vinduer - også træ... Alu leder kulde/varme men hvis du ser det snit som jeg har vist tidligere så kan de jo ikke lede kulden ind da den inderste del af vinduet bestå af en trækarm og en plastik ramme med tætningsliste...


Jeg er bestemt ikke ekspert udi Velfacs vinduer - og har ikke haft lejlighed til at studere dem indgående. Men jeg læser tegningen noget anderledes end du gør, Znapster.
Korrigér mig venligst, hvis jeg tager fejl når jeg siger, at der ikke er træ i vinduesrammen på Velfac vinduer - kun karmen er af træ.
Rammen (den bevægelige del hvori glasset sidder) er en kombination af en aluminiumsprofil der indvendigt afsluttes i en plastikprofil. Plastikprofilen sidder direkte på aluminiumsprofilen, og vil således antage cirka samme temperatur.
Ingen af disse to materialer har tilnærmelsesvis samme isoleringsevne som træ og udgør derfor en kuldebro, der udover kondensproblemerne, selfølgelig også koster "varmekroner"

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Sådan går det når man er for langsom - der kommer indlæg mens man skriver ...

Znapster - med al respekt - det er ikke gummilisten der er kuldebroen og dermed problemet - men derimod alu-plast kombinationen.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Der er yderligere 45 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også